Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem wicedyrektorem szkoły, a od czerwca 2019 r. pełnię funkcję dyrektora szkoły w zastępstwie za dyrektora przebywającego na zwolnieniu lekarskim. Z uwagi na rzetelne wykonywanie obowiązków zwróciłam się do Organu Prowadzącego o powołanie na czas nieobecności dyrektora- wicedyrektora do pomocy. Organ Prowadzący wskazał jednak do pomocy kierownika świetlicy. Kierownik świetlicy wygrał w grudniu 2019 r. konkurs na stanowisko dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i napisał wniosek o urlop bezpłatny, jak wskazał we wniosku, na okres pełnienia funkcji. Z uwagi na zakłócenie toku pracy szkoły nie udzieliłam urlopu, powołując się na art.68 KN. Kierownik świetlicy zwrócił się ponownie o urlop bezpłatny, ale na okres jednego roku. Udzielenie urlopu spowoduje, że nie będę miała kierownika świetlicy oraz osoby do pomocy. Zakłóciłoby to wszystko tok pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły oraz spowoduje brak wsparcia dla mnie, dlatego też nie udzielę takiego urlopu. Bardzo proszę o poradę prawną na temat podjętej przeze mnie decyzji.
Na podstawie art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 nauczyciel może (ale nie musi) otrzymać urlop bezpłatny z ważnych przyczyn. Dyrektor nie ma obowiązku udzielenia tego urlopu. Zgodnie z § 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania nauczycielom urlopów dla dalszego kształcenia się, dla celów naukowych, artystycznych, oświatowych i z innych ważnych przyczyn oraz ulg i świadczeń związanych z tym kształceniem, a także organów uprawnionych do ich udzielania (Dz.U. z 2001 r. Nr 1, poz. 5) udzielenie urlopu może nastąpić na umotywowany wniosek nauczyciela na czas określony, pod warunkiem że nie spowoduje to zakłócenia toku pracy szkoły. W sytuacji kadrowej, gdy w szkole nie ma osoby, która by mogła przejąć i prawidłowo wykonywać zadania kierownika świetlicy i wicedyrektora w czasie nieobecności pełniącej te funkcje, dezorganizacja pracy szkoły może uzasadniać odmowę udzielenia urlopu bezpłatnego. Z kolei pracownik ten powinien liczyć się z możliwością odmowy udzielenia urlopu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam serdecznie
Nadal będę drążyła temat poziomu języków obcych w szkole ponadgimnazjalnej.
Z Państwa poprzedniej odpowiedzi wywnioskowałam że:
uczeń, który ukończył gimnazjum z nauką języka np angielskiego na poziomie III0 (założenie że jest bardzo dobry) może decyzją dyrektora (po wcześniejszej diagnozie) kontynuować naukę na poziomie rozszerzonym (prawda?) (przez poziom rozszerzony rozumiem treści z tego poziomu oraz odpowiednią liczbę godzin przeznaczoną na naukę na poziomie rozszerzonym). Idąc tym tokiem rozumowania uczeń, który ukończył gimnazjum z językiem na poziomie III1 może kontynuować naukę na poziomie podstawowym (bo jest bardzo słaby). W takim przypadku należy jemu obniżyć wymagania (adekwatne do umiejętności). Cały czas nie jest dla mnie jasne na jakim ten uczeń jest poziomie (zapis w dokumentacji), bo realizuje treści z podstawy co w takim razie zrobić z ilością godzin?? Jedynie z puli podstawowej czy powiększonej o rozszerzenie?
Gdyby czytać rozporządzenie wprost to by oznaczało, że każdy uczeń w Polsce realizuje przynajmniej jeden język na poziomie rozszerzonym (czyli każda szkoła musi to zagwarantować). Wiemy jednak, że są klasy w szkołach, które nie proponują nauki języków na poziomie rozszerzonym.
Proszę o interpretacje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmniejszeniem się ilości oddziałow w nowym roku szkolnym, musi nastąpić zmiana przydziału czynności dla nauczycieli w stosunku do roku bieżącego. Czy nauczyciel niezadowolony ze zmiany przydziału czynności ma prawo do skargi na dyrektora w organie prowadzącym i w ZNP, i mczy te organy mają prawo wpływać na dyrektora aby zmienił przydział czynności, pozdrawiam i dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co zrobić z nauczycielem, który potajemnie kseruje protokolarz Rady Pedagogicznej? Czy można go ukarać, a jeżeli tak to na podstawie jakich przepisów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o udzielenie porady w sprawie ucznia klasy 0, który powinien być klasyfikowany do klasy 1. Jednak nie jest to możliwe, gdyż uczeń przejawia bardzo duże braki edukacyjne i nauczyciel zapytuje, czy można takiego ucznia nie klasyfikować do klasy 1. Rodzice są przeciwni takiej sytuacji i chcą, żeby dziecko przeszło do klasy 1.Uczeń jest rocznikiem 2007.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dla opiekuna semestru w zaocznej szkole dla dorosłych przysługuje dodatek za wychowawstwo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe