Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy szkołą niepubliczną i zatrudniamy nauczyciela na 28/24 etatu. Pracujemy na kodeksie pracy. Jaki powinien być prawidłowy zapis tego wymiaru w umowie i zapis godzin ponadwymiarowych? Czy prawidłowy byłby zapis wymiaru: "cały etat (w tym 24 godziny dydaktyczne, 4 godziny ponadwymiarowe, 12 godzin do dyspozycji dyrektora)"?
Powyższy zapis jest nieprawidłowy, ponieważ wskazuje na zatrudnienie przez 44 godziny tygodniowo (1 etat = 24/24 + 4 godziny = 28/24). Po pierwsze, nauczyciele niepublicznych szkół co do zasady nie realizują godzin ponadwymiarowych, ponieważ nie ma do nich zastosowania art. 35 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 z racji tego, że nie wymienia go katalog regulacji pragmatyki służbowej, mających zastosowanie do nauczycieli niepublicznych szkół (art. 91b ust. 2 KN). Po drugie, nawet gdyby umowa o pracę, statut niepublicznej szkoły lub inne wewnętrzne regulacje szkoły przewidywały pracę w godzinach ponadwymiarowych przekraczających wymiar etatu, zamiast nadliczbowych (a więc de facto nazywając inaczej niż ustawodawca godziny nadliczbowe), nieprawidłowe jest zatrudnianie pracownika na podstawie umowy o pracę w wymiarze wyższym niż pełen etat, z uwagi na obowiązujące normy czasu pracy (40 godzin tygodniowo) oraz możliwość zlecania zadań ponad wymiar etatu w razie zaistnienia szczególnych potrzeb pracodawcy, które raczej powinny mieć nieprzewidywalny a nie zaplanowany charakter - art. 129 § 1 i art. 151 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2020 r., poz. 1320. M.in. w publikacji K. Jaśkowski, E. Maniewska, Komentarz aktualizowany do Kodeksu pracy, LEX/el. 2020 podkreśla się, że „nie jest dopuszczalne umowne ustalenie czasu pracy w większym wymiarze niż przewidziany w przepisach prawa pracy. Takie postanowienie umowne jest nieważne w części przekraczającej wymiar czasu pracy przewidziany prawem (art. 18 k.p.)”. Nauczyciela można więc zatrudnić na 24/24 etatu (40 godzin tygodniowo) bez stałych godzin ponadwymiarowych/nadliczbowych ponad 40 godzin pracy tygodniowo. Gdyby z nieplanowanych powodów nauczyciel realizował dodatkowe godziny dydaktyczne ponad wymiar etatu, ich liczba w skali roku kalendarzowego nie może przekroczyć 150 oraz uprawnia do dodatku za prac w godzinach nadliczbowych (art. 151 § 3 KP).
Jeśli natomiast zamiarem pracodawcy jest zatrudnienie nauczyciela na pełen etat (40 godzin tygodniowo) to jego wymiar zatrudnienia wynosi 28/28: nauczyciel prowadzi 28 godzin zajęć dydaktycznych, w tym 4 nazywane przez strony godzinami ponadwymiarowymi (nie są to natomiast ustawowe godziny nadliczbowe) oraz pozostałe 12 godzin do dyspozycji dyrektora.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry,
do pytania, które wysłałam do Państwa 19.10.2016r. mam jeszcze dodatkowe pytania:
- w dniu 20.10.2016r. dostaliśmy Decyzję z ZUS, że Pani nie ma uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego i może wystąpić o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Co my mamy w tej chwili zrobić:
- z jaką datą wystawić świadectwo pracy oraz jak rozwiązać umowę o pracę i od kiedy,
- co z urlopem, na którym przebywała od 21.09.2016r. do chwili obecnej,
- czy wypłacamy odprawę rentową i kiedy i w jakiej wysokości.
Jeszcze raz bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
PYTANIE z 19.10.2016r.
Mamy zatrudnioną Panią urodzoną 25.11.1958r. na stanowisku sprzątaczki w pełnym wymiarze czasu pracy od 01.09.2002r. Pani od 23.02.2016r. do 20.09.2016r. przebywała na zwolnieniu chorobowym. Po wyczerpaniu okresu zasiłku chorobowego Pani złożyła do ZUS wniosek o świadczenie rehabilitacyjne. W dniu 18.10.2016r. przedłożyła w szkole Orzeczenie Lekarza Orzecznika z ZUS informujące że:
- jest niezdolna do pracy,
- brak okoliczności uzasadniających ustalenie uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego,
- jest częściowo niezdolna do pracy do 31.05.2018r. Data powstania częściowej niezdolności do pracy : od wyczerpania zasiłku chorobowego,
- naruszenie funkcji wzroku ma charakter przewlekły, orzekana wymaga leczenia operacyjnego, termin zaplanowany na 11.2017r. Aktualny stan narządu wzroku powoduje ograniczenie zdolności do pracy i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy w okresie świadczenia rehabilitacyjnego. Nie stwierdzono zasadności orzekania świadczenia rehabilitacyjnego. Orzeczono częściową niezdolność do pracy.
Pani w okresie od 21.09.2016r. do chwili obecnej przebywa na zaległym urlopie wypoczynkowym, gdyż czekała na wydanie orzeczenia z ZUS o świadczeniu rehabilitacyjnym.
Moje pytania:
- czy Pani powinna złożyć w ZUS wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- czy Pani sprzątaczka powinna złożyć wniosek do szkoły o rozwiązanie stosunku pracy w związku z zamiarem przejścia na rentę – z jaką datą rozwiązanie,
- czy powinniśmy z Panią rozwiązać stosunek pracy, jeżeli tak to z jaka datą ( moja wątpliwość dotyczy Pani wieku oraz czy nie jest pod ochroną – 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego ),
- czy Pani należy się odprawa z tytułu przejścia na rentę z tytułu niezdolności do pracy
( w jakiej wysokości – ogólny staż pracy to 35 lat, a w naszej szkole 14 lat pracy; kiedy należy się wypłacić odprawę).
Bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W szkole zatrudniona była osoba do opieki w czasie dowozu. Zatrudnienia były cykliczne tj. na 10 m-cy w każdym roku szkolnym. Uzbierało się tego dużo, bo pracownik był tak zatrudniany od 1999 roku. W tym roku pracownik po zakończeniu umowy na czas określony i otrzymaniu świadectwa pracy wystąpił do ZUS i otrzymał emeryturę (osiągnął wiek emerytalny). Czy tę osobę należy objąć opieką tak jak innych emerytów, którzy przeszli na emeryturę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany od lutego 2020 r. do 21.11.2020 r. ma przyznane świadczenie rehabilitacyjne. Lekarz orzecznik ZUS wydał decyzję, że nauczyciel jest całkowicie niezdolny do pracy i nie ma podstaw do dalszego świadczenia rehabilitacyjnego, tylko do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Czy to dyrektor rozwiązuje z tym nauczycielem umowę o pracę (jeśli tak, to jaka podstawa prawna?), czy nauczyciel powinien wystąpić z wnioskiem o rozwiązanie umowy w związku z przejściem na rentę? Czy należy się odprawa rentowa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel z orzeczoną niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym może na własną prośbę przyjąć godziny ponadwymiarowe?
- Czy w związku ze zmianami w KN od 1.09. 2018 r. można w szkole prowadzonej przez stowarzyszenie zatrudniać nauczycieli na umowę -zlecenie (w szkole nie obowiązuje KN tylko KP)?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe