Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jesteśmy szkołą podstawową z oddziałami dwujęzycznymi. Mamy obecnie WOS i biologię nauczane z elementami j. angielskiego. Chcemy wprowadzić historię nauczaną także dwujęzycznie. Jakie formalności w tej kwestii trzeba spełnić? Czy w tej sytuacji potrzebna jest zgoda organu prowadzącego?
Oddział dwujęzyczny to oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem nauczania. W oddziale takim przynajmniej dwa przedmioty muszą być prowadzone w dwóch językach, z wyjątkiem zajęć obejmujących język polski, części historii dotyczącej historii Polski i części geografii dotyczącej geografii Polski. Zgodnie z art. 4 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe w oddziale dwujęzycznym w obcym języku mogą być prowadzone zajęcia z: biologii, chemii, fizyki, części geografii odnoszącej się do geografii ogólnej, części historii odnoszącej się do historii powszechnej oraz z matematyki.
Pytanie jest zasadnicze: czy chcieliby Państwo rozszerzyć ofertę o dodatkowy przedmiot nauczany w języku obcym, czy też utworzyć kolejny oddział. Na działanie objęte koniecznością utworzenia nowego oddziału z pewnością trzeba uzyskać zgodę organu prowadzącego, który finansuje funkcjonowanie szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy Wychowanie do życia w rodzinie jest obowiązkowe i czy rodzice mogą z tego zrezygnować? Proszę o podstawę regulującą to.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko ukraińskie nie mające meldunku w Polsce można przyjąć do niepublicznego punktu przedszkolnego prowadzonego przez stowarzyszenie? Jeżeli tak, to czy gmina ma obowiązek przekazywać na takie dziecko dotację dla stowarzyszenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wizytator polecił podzielić dzieci w świetlicy (50 uczniów) na dwie grupy po 25 uczniów oraz założyć oddzielnie dzienniki dla tych grup. Próbowałam wytłumaczyć, że na zajęcia chodzą różne grupy uczniów, największa liczy 12 dzieci.Świetlica jest dostosowana do potrzeb uczniów i rodziców. Uczniowie uczęszczają np. na specjalistyczne zajęcia i oczekują na zajęcia. Otrzymałam zalecenie aby dostosować dokumentację do przepisów prawa. Jak się mam zachować w danej sytuacji. Mam dziennik w którym zapisanych jest 40dz. bo tyle jest miejsca a w drugim wpisane pozostałe dzieci. Mam plan pracy z podziałem na klasy O-III i IV-VII.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej. Od 25 marca br. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Moje wątpliwości dotyczą dwóch paragrafów:
§ 1, podpunkt 3) dyrektor ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania ….
oraz
§7.1. i 2. -zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość …, nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych …
Moje pytania:
1. Czy dyrektor może, w kontekście tych dwóch wyżej wymienionych paragrafów, zmniejszyć nauczycielowi tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych (np. z 18 na 16 godzin w tygodniu pracy zdalnej z uczniem) w celu równomiernego obciążenia uczniów nauką zdalną w poszczególnych dniach tygodnia, od 25 marca do 10 kwietnia i dłużej , jeśli minister przedłuży czas zdalnego nauczania ?
2. Czy nauczyciele powinni zapisywać w dzienniku elektronicznym tylko te tematy, które realizują wg zmodyfikowanego (skróconego ilościowo na dany tydzień) planu nauczania od 25 marca do 10 kwietnia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie możne dyrektor zwolnić ucznia liceum ogólnokształcącego z zajęć wychowania fizycznego? Czy podstawą do zwolnienia może być prośba skierowana do dyrektora przez dyrektora klubu tanecznego w którym ten uczeń regularnie trenuje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe