Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kiedy i na jakiej podstawie rodzice mogą złożyć wniosek do kuratora o kontrolę jakości prowadzonych zajęć przez nauczyciela?
W szkołach i placówkach działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. W skład rad rodziców wchodzą: 1) w szkołach – po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału; 2) w placówkach – co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danej placówki; 3) w szkołach artystycznych – co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danej szkoły. W wyborach, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności: 1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady; 2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oraz przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców odpowiednio szkoły lub placówki. Rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 53, 54.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Matka ucznia z orzeczeniem o ADHD twierdzi, że na wyproszenie jej dziecka z klasy przez nauczyciela, gdy bije innych i używa wulgaryzmów potrzebna jest zgoda rodzica. Wyproszenie dziecka z sali ma na celu zapobiegnięcie możliwym niebezpiecznym skutkom jego zachowania wobec innych. Jest stosowane wobec wszystkich uczniów przejawiających zachowania agresywne. Dziecko wyproszone z klasy pozostaje pod opieką drugiego nauczyciela. Matka twierdzi, że do wyproszenia dziecka potrzebna jest jej zgoda i kontrakt spisany z nią i jej 7 letnim dzieckiem,. W szkole obowiązują procedury bezpieczeństwa. Czy matka ma rację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo prosimy o zajęcie stanowiska w sprawie wypłaty "zasiłku na zagospodarowanie"
Nauczycielka podjęła pracę w pełnym wymiarze 01.09.2008r. na stanowisku nauczycielki ( w szkole podstawowej) języka angielskiego z tytułem licencjata w zakresie filologii angielskiej. W tym czasie rozpoczęła staż na nauczyciela kontraktowego. 30.06.2009r. uzyskała stopień nauczyciela kontraktowego. 26.06.2009r. uzyskała tytuł magistra z zakresu filologii angielskiej i od 01.09.2009r. została przyjęta do pracy na stanowisku nauczycielki języka angielskiego w wymiarze 16/18 etatu w naszej szkole ( gimnazjum). 25.06.2010r. wystąpiła z wnioskiem o wypłacenie zasiłku na zagospodarowanie. Nadmieniam, że obecnie pracuje w pełnym wymiarze czasu jako nauczycielka języka angielskiego. Po szkole średniej- od 10.02.2003r. do 09.08.2003r. odbywała staż absolwencki na stanowisku: referent administracyjno- biurowy- skierowana przez Urząd Pracy na co otrzymała "zaświadczenie o odbyciu stażu". W lipcu 2004r. ( przez 18 dni) była zatrudniona na czas nieokreślony w wymiarze 1/5 etatu. Z tego zatrudnienia posiada świadectwo pracy. Studia w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych rozpoczęła 01.10.2003r.
Mamy pytanie, czy tej osobie należy wypłacić zasiłek na zagospodarowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy może powtarzać klasę pierwszą i drugą, każdą po jednym roku, a w klasie trzeciej mieć wydłużenie zgodne z § 5 rozp.w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z 28 marca 2017 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel przebywający na urlopie zdrowotnym może pełnić funkcję społecznego kuratora sądowego
Czy w tym przypadku ma zastosowanie art.73.7 KN? Czy pełnienie funkcji społecznego kurator można uznać za inną działalność zarobkową?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania dotyczą Rady Pedagogicznej i protokołowania posiedzeń Rady Pedagogicznej.
1. Jesteśmy Zespołem Szkół składającym się z przedszkola i szkoły podstawowej. Niektóre sprawy dotyczą tylko szkoły/przedszkola (np. klasyfikacja uczniów klas I-VIII dotyczy tylko SP). W takich sytuacjach mamy zebrania Rady Pedagogicznej oddzielnie dla przedszkola i oddzielnie dla szkoły podstawowej. Protokoły tytułujemy wtedy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Publicznego Przedszkola im. ...
z dnia ..." lub dla SP "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... Szkoły Podstawowej im. ...
z dnia ...". Niektóre sprawy jednak dotyczą zarówno przedszkola jak i szkoły (np. rady szkoleniowe). Czy możemy mieć również Radę Pedagogiczną całego Zespołu? Czy wtedy protokół tytułujemy: "Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr ... w ... z dnia..."? Czy wystarczy jeden protokół z posiedzenia Rady Zespołu, czy też posiedzenia zawsze muszą być oddzielne dla przedszkola i szkoły podstawowej i co za tym idzie muszą powstać dwa oddzielne protokoły?
2. Czy dyrektor i wicedyrektor zawsze muszą być obecni na posiedzeniu Rady Pedagogicznej? Czy zgodna z prawem jest sytuacja, w której posiedzenie Rady Pedagogicznej dla przedszkola i posiedzenie Rady Pedagogicznej dla szkoły odbywają się jednocześnie i jedno z nich prowadzi dyrektor a drugie wicedyrektor?
3. Czy dyrektor jako przewodniczący Rady Pedagogicznej jest jednocześnie jej członkiem? Czy bierze udział w głosowaniu nad np. uchwałą? Czy w protokole podając liczbę członków uwzględniamy też dyrektora, który jest już wymieniony w protokole jako przewodniczący Rady Pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe