Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Koncepcja uruchomienia nowego kierunku kształcenia.Szablon dokumentu, zawierający koncepcję uruchomienia nowego kierunku kształcenia, który planuję otworzyć w swojej szkole (chodzi o kierunek KKZ).
Uruchomienie nowego kierunku kształcenia (kształcenie w zawodzie) jest związane z procedurą określoną ustawowo. Zgodnie z art. 39 ust.5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015r. poz.2156 z późn. zm.) kompetencje do ustalania kształcenia w zawodach ma dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, który jest zobligowany uzyskać porozumienie z organem prowadzącym szkolę i zasięgnąć opinii powiatowej i wojewódzkiej rady rynku pracy co do zgodności z potrzebami rynku pracy.
Jak rozumiem, w pytaniu chodzi o zorganizowanie w szkole prowadzącej kształcenie zawodowe kwalifikacyjnego kursu zawodowego (potocznie zwanego KKZ), a ściślej o określenie zawartości koncepcji (planu) kształcenia dla kwalifikacyjnego kursu zawodowego.
Zorganizowanie kwalifikacyjnego kursu zawodowego nie podlega opisanym wyżej procedurom. Zgodnie z ustawową definicją (art.3 pkt 20 ustawy o systemie oświaty) kwalifikacyjny kurs zawodowy jest pozaszkolną formą kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodach w zakresie jednej kwalifikacji, którego ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie tej kwalifikacji. Natomiast przepis art.64 ust.1 pkt 4 ustawy o systemie oświaty zalicza kwalifikacyjny kurs zawodowy do podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą organizować m.in. publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe wyłącznie w zakresie przedmiotów, w których kształcą.
Kwestie dotyczące warunków organizacji i prowadzenia kwalifikacyjnego kursu zawodowego zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych ( tekst jedn.: Dz.U. z 2014 poz.622).
Pierwszym krokiem organizatora kwalifikacyjnego kursu zawodowego powinno być sprawdzenie w rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, czy dana kwalifikacja może być kształcona na kwalifikacyjnym kursie zawodowym.
Kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych może być prowadzone jako stacjonarne lub zaoczne, przy czym kształcenie prowadzone w formie stacjonarnej musi odbywać się co najmniej przez trzy dni w tygodniu, natomiast kształcenie w formie zaocznej co najmniej raz na dwa tygodnie przez dwa dni.
Minimalna liczba godzin kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym jest równa minimalnej liczbie godzin kształcenia zawodowego określonej w podstawie programowej kształcenia w zawodach dla danej kwalifikacji.
W przypadku kwalifikacyjnego kursu zawodowego realizowanego w formie zaocznej minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego nie może być mniejsza niż 65% minimalnej liczby godzin określonej w podstawie programowej kształcenia w zawodach dla danej kwalifikacji.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być także organizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Wówczas organizator zobowiązany jest zapewnić:
1) dostęp do oprogramowania, które umożliwia synchroniczna i asynchroniczną interakcje między słuchaczami a osobami prowadzącymi zajęcia,
2) materiały dydaktyczne przygotowane w formie dostosowanej do kształcenia prowadzonego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
3) bieżącą kontrolę postępów w nauce słuchaczy, weryfikację ich wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w formie i terminach ustalonych przez podmiot prowadzący kształcenie,
4) bieżącą kontrolę aktywności osób prowadzących zajęcia.
Wymiar godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość określa podmiot prowadzący kształcenie ustawiczne z wykorzystaniem tych metod i technik. Zajęcia praktyczne i laboratoryjne nie mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Organizatorzy kwalifikacyjnych kursów zawodowych obowiązani są zapewnić:
1) kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje określone odpowiednio w przepisach wydanych na podstawie ustawy Karty Nauczyciela (przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 poz.1264),
2) odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia,
3) bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki,
4) warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osobom niepełnosprawnym,
5) nadzór służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia.
Warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu na kwalifikacyjnym kursie zawodowym, w aktualnym stanie prawnym, określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. z 2010r. Nr 244, poz.1626 oraz Dz.U. z 2015 poz.1183).
Liczba słuchaczy uczestniczących w kwalifikacyjnym kursie zawodowym prowadzonym przez publiczne szkoły, placówki i ośrodki wynosi co najmniej 20. Za zgodą organu prowadzącego liczba słuchaczy może być mniejsza niż 20. Osoby realizujące kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych to osoby dorosłe, które ukończyły 18 lat. Wyjątkowe przypadki, w jakich osoba, które ukończyła gimnazjum, a nie ukończyła 18 roku życia, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy została uregulowana w rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 16 lipca 2012r. w sprawie przypadków, w jakich do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat oraz przypadków, jakich osoba, która ukończyła gimnazjum, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy (Dz.U. z 2102r. poz. 857).
W serwisie nadzórpedagogiczny.pl pojawił się przykładowy dokument:
Koncepcja kształcenia Kwalifikacyjne Kursy Zawodowe
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, mam pytanie odnośnie oceny pracy dyrektora, której dokonuje Organ Prowadzący. Czy jest jakiś arkusz kontrolny (dokładny), wg którego ta kontrola przebiega? Co jest dokładnie sprawdzane? Chodzi mi bardziej o sferę pedagogiczną niż o finansową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może prowadzić zajęcia indywidualne z uczniem w wymiarze 2 godzin (w ramach nauczania indywidualnego na podstawie orzeczenia poradni)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy opiniowania przez Radę Pedagogiczną przydziału godzin dla nauczycieli (tzw. arkusza organizacyjnego czy projektu organizacji szkoły czy przedszkola). Czy jeszcze nauczyciele opiniują te arkusze, czy należy zwoływać posiedzenie Rady Pedagogicznej i powinna ona podjąć uchwałę opiniującą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy I i II w roku szkolnym 2015/2016 na prośbę Rodziców w roku szkolnym 2016/2017 kontynuują naukę w klasie I i II. Moje pytanie dotyczy arkusza ocen i zapisu w księdze ucznia i ewidencji tych uczniów. Czy zakładam nowy arkusz ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor ma prawo zorganizować na stale lekcje inne niż wychowanie fizyczne, wychowanie do życia w rodzinie oraz języki obce w oddziałach innych niż klasowe? Tzn. czy dopuszczalnym jest, aby np. lekcje muzyki, plastyki, zajęć artystycznych lub edukacji dla bezpieczeństwa zostały zorganizowane w oddziałach innych niż klasowych, np. grupa chłopców z dwóch równoległych klas odbywa lekcję muzyki, podczas gry grupa dziewcząt z tych samych obu klas ma w tym czasie lekcję wychowania fizycznego?
Czy dyrektor szkoły na lekcjach języka obcego obowiązkowego dla uczniów w klasach 4-8 szkoły podstawowej oraz w klasach gimnazjalnych ma obowiązek (czy jedynie prawo) organizacji lekcji z podziałem na grupy wg poziomu zaawansowania, jeżeli liczebność żadnej z klas nie przekracza 24 uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe