Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam serdecznie. Jestem dyrektorem szkoły policealnej dla słuchaczy dorosłych. Zamykam niektóre kierunki. Pytanie moje jest: jaka dokumentację muszę przekazać do kuratorium? pozdrawiam
W zależności od tego czy dana szkoła jest placówką publiczną czy nie, ustawa o systemie oświaty różnie reguluje kwestię likwidacji szkoły oraz wymagań dot. przekazywania dokumentacji.
W przypadku szkół publicznych:
Art. 59. 1. Szkoła publiczna, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, a także odpowiednio o tym samym lub zbliżonym profilu kształcenia ogólnozawodowego albo kształcącej w tym samym lub zbliżonym zawodzie. Organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych - uczniów), właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu.
1a. Szkoła w zakładzie poprawczym lub schronisku dla nieletnich oraz szkoła przy zakładzie karnym lub areszcie śledczym może być zlikwidowana w każdym czasie, po zapewnieniu uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole.
2. Szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, a szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez inną osobę prawną lub fizyczną - za zgodą organu, który udzielił zezwolenia na jej założenie.
2a. (uchylony).
2b. (uchylony).
3. Dokumentację zlikwidowanej szkoły publicznej przekazuje się organowi prowadzącemu szkołę, z wyjątkiem dokumentacji przebiegu nauczania, którą przekazuje się organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, w terminie jednego miesiąca od dnia zakończenia likwidacji.
4. Dokumentację zlikwidowanej szkoły lub placówki publicznej prowadzonej przez osobę prawną lub fizyczną przekazuje się właściwemu organowi jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 58 ust. 3.
5. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do placówek publicznych, z wyjątkiem warunku o likwidacji z końcem roku szkolnego.
6. Przepisy ust. 1-5 i art. 58 stosuje się odpowiednio w przypadku przekształcenia szkoły lub placówki.
W przypadku szkół niepublicznych:
Art. 84. 1. Szkoła lub placówka działa na podstawie statutu nadanego przez osobę prowadzącą.
2. Statut szkoły lub placówki powinien określać:
1) nazwę, typ szkoły lub cel placówki oraz ich zadania;
2) osobę prowadzącą szkołę lub placówkę;
3) organy szkoły lub placówki oraz zakres ich zadań;
4) organizację szkoły lub placówki;
5) prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły lub placówki, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły lub placówki;
6) sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły lub placówki;
7) zasady przyjmowania uczniów do szkoły lub placówki.
3. Osoba prowadząca szkołę lub placówkę może ją zlikwidować z końcem roku szkolnego. W tym przypadku osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest zobowiązana co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji: rodziców uczniów, organ, o którym mowa w art. 82 ust. 1 i 1a, oraz gminę, na której terenie jest położona szkoła lub placówka.
4. Dokumentację przebiegu nauczania zlikwidowanej szkoły przekazuje się organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, w terminie jednego miesiąca od dnia zakończenia likwidacji. Po zakończeniu likwidacji wpis do ewidencji ulega wykreśleniu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy organ prowadzący może zlecić (na podstawie art. 33 ust. 5 ustawy z 8 marca 1990 o samorządzie gminnym) dyrektorowi szkoły prowadzenie spraw związanych z Systemem Informacji Oświatowej z poziomu organu prowadzącego? Informacje zawarte w tym programie obejmują również inne szkoły funkcjonujące na terenie gminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki kurs kwalifikacyjny uprawnia do pracy w charakterze pedagoga szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej zatwierdza programy nauczania, czy na razie dotyczy to tylko zreformowanych oddziałów gimnazjum i szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń ma zwolnienie z basenu na cały semestr. Uczestniczy w zajęciach w-f w sali. Rodzic napisał zgodę by dziecko w tym czasie szło do domu. Wg mnie powinno być w szkole i realizować w innej formie w-f. Proszę o podstawę prawną w tym przypadku i czy mamy rację co do pozostawienia ucznia w szkole, gdy nie jedzie na basen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam!
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej (feryjnej) i jednocześnie nauczycielem.
Kilka dni temu otrzymałam pismo burmistrza, w którym polecił mi taką organizację pracy szkoły, w tym dyrektora, wicedyrektora i sekretarza szkoły, by w czasie ferii zimowych i letnich szkoła była czynna we wszystkie dni robocze. Jednocześnie polecił, by każdorazowo przedkładać, przez dyrektora szkoły, burmistrzowi wniosek o udzielenie urlopu wypoczynkowego oraz kserokopii karty urlopowej wicedyrektora i sekretarza szkoły. Powołał się przy tym na przepisy: art. 100 paragraf 1 Kodeksu pracy w zw. z art.30 ust.2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 34a ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 5c pkt 3 oraz art. 39 ust. 1. pkt1 i ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.Czy takie polecenie jest zgodne z prawem i czy dyrektor musi wypełniać kartę urlopu, określić jego wymiar i prosić o urlop organ prowadzący. Sekretarz szkoły wykorzystywał urlop w większości w lipcu i sierpniu, by nie był on w trakcie roku szkolnego i nie dezorganizował pracy szkoły i sekretariatu.
Pozdrawiam!
Janina
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe