Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kto może uczyć etyki w szkole podstawowej? Proszę o stan prawny na 01.09.2018.
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli etyki określają przepisy § 3 i 4 w zw. z § 2 pkt 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575, z których wynika, że stanowisko nauczyciela etyki w szkołach może zajmować osoba, która uzyskała poziom wykształcenia wymagany dla danego typu szkoły, czyli posiada dyplom ukończenia: studiów wyższych na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem – czyli ukończone studia na kierunku filozofia lub etyka - oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub studiów wyższych na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu (czyli program studiów obejmuje treści przedmiotu etyka lub filozofia np. na kierunkach humanistycznych), oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studiów wyższych na innym kierunku (specjalności) niż ww., a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu (czyli studia podyplomowe z filozofii lub etyki) oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Według stanowiska MEN z dnia 16 czerwca 2014 r. (www.men.gov.pl), mając na względzie powyższe wymagania kwalifikacyjne, zakres treści przedmiotu etyka określony w podstawie programowej oraz wychowawczy charakter zajęć, dodatkowo w klasach I-III szkoły podstawowej zajęcia z etyki może prowadzić nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.
Studia teologiczne, które kończą księża i katecheci, również obejmują w programie studiów filozofię oraz etykę, a w związku z tym formalnie też mogą uczyć etyki z tym, że dyrektor szkoły powinien ocenić, czy katecheta, zwłaszcza który uczy jednocześnie religii w jego szkole, w jego ocenie będzie w stanie sprostać prowadzeniu dwóch przedmiotów, każdego opartego na innym systemie wartości (chrześcijańskich i świeckich) oraz podstawach metodologicznych. Do rozważenia pozostaje także kwestia nastawienia rodziców i w szczególności uczniów, w których świadomości może zacierać się granica między religią a etyką prowadzoną przez katechetę lub księdza.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1. Prowadzenie których z poniższych zajęć, w przypadku zatrudnienia osoby do ich wykonywania, objęte będzie obowiązkiem wynikającym z art. 10a Karty Nauczyciela (zatrudnienia na podstawie umowy o pracę): a) prowadzenie terapii widzenia; b) prowadzenie terapii logopedycznej c) fizjoterapia – w ramach wczesnego wspomagania d) zajęcia psychologiczne – w ramach wczesnego wspomagania e) integracja sensoryczna 2.Proszę o podanie przykładów zajęć prowadzonych w placówkach niepublicznych / przykłady stanowisk, których obowiązek wynikający z art. 10a KN nie obejmuje – z wyłączeniem stanowisk administracyjnych, porządkowych, technicznych, itp.
- Moje pytanie dotyczy szkolenia z pierwszej pomocy przedmedycznej: czy pracodawca ma obowiązek przeszkolić wszystkich pracowników? Jesli nie, to ilu powinno być takich pracowników w placówce zatrudniającej ok. 50 osób ze zróżnicowanym rozkładem godzin pracy (szkoła funkcjonuje od godz. 7.00 do 21.00). Jakie są obowiązki takich pracowników?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel który jest zatrudniony w szkole i będzie kierownikiem lub opiekunem 3 dniowej wycieczki organizowanej w szkole składa pisemne oświadczenie o niekaralnosci za przestępstwa zgodnie z art 92p ust 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty z 2018.
- Mamy zatrudnionego konserwatora na 4/8 etatu na czas nieokreślony (nie mamy więcej etatu konserwatora w planach), czy możemy na okres wakacji zatrudnić go na dodatkowe 4/8 etatu na stanowisku sprzątaczki (zwalnia się etat, ponieważ sprzątaczka odchodzi na emeryturę) tzn. zawrzeć z nim porozumienie na dodatkowe 4/8 sprzątacza etatu do 31 sierpnia 2023 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące urlopu wypoczynkowego pracownika administracyjnego. Dotychczas miał 20 dni urlopu. Pracownik jest zatrudniony od stycznia 2014r. i w tym samym roku ukończył studia wyższe (co daje 8 lat w przeliczeniu co do wymiaru urlopu) W 2016r. mija 2 lata kiedy jest zatrudniony. Sumując daje to 10 lat. Czy pracownikowi należy się 26 dni urlopu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe