Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kto podejmuje decyzję o zwolnieniu ucznia z upośledzeniem lekkim z nauki drugiego języka w gimnazjum. czy rodzic może nie zgodzić się na zwolnienie z nauki tego języka, bo później ma prawo wyboru języka na egzaminie końcowym? nie otrzymałam odpowiedzi o opinii PPP. Czytałam inną ale ona mówi o orzeczeniu. Mnie interesują opinie wydane o specyficznych trudnościach w nauce. Czy wydane w 6 klasie we wrześniu 2010r na potrzeby sprawdzianu są ważne w gimnazjum. Według rozporządzenia z listopada 2010 są ważne na całe życie, ale te wydane przed rozporządzeniem też?
Dyrektor podejmuje decyzję o zwolnieniu ucznia z nauki 2-go języka na podstawie
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
Prawo nie daje możliwości podejmowania decyzji przez rodzica, natomiast rozporządzenie MEN w sprawie oceniania z 30.04.2007 r. (ze zm.) zwalnia uczniów z egzaminu na poziomie rozszerzonym, chyba, że rodzice (tu - mogą) złożą inną deklarację (§ 38. 5.).
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/49111BC2
"Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 13980
w sprawie problemów szkolnych dzieci lekko upośledzonych
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pana posła Artura Górskiego (SPS-023-13980/10) w sprawie problemów szkolnych dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, uprzejmie wyjaśniam.
(...)
Odpowiadając na pytania szczegółowe, uprzejmie wyjaśniam.
Ad 1. Obowiązkowe nauczanie języka obcego nowożytnego od pierwszej klasy szkoły podstawowej i drugiego języka od pierwszej klasy gimnazjum jest realizowane zgodnie z ww. nową podstawą programową kształcenia ogólnego. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczęszczający do gimnazjum, zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych4), są zwolnieni z nauki drugiego języka obcego".
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.)
§ 38. 1. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
(…)
5. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego nowożytnego na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego, są zwolnieni z obowiązku przystąpienia do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym, o której mowa w § 42 ust. 2d.
6. Uczniowie, o których mowa w ust. 5, mogą na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) przystąpić do części trzeciej egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym, o której mowa w § 42 ust. 2d.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pismo w sprawie powołania wicedyrektora.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy karta oceny pracy nauczyciela powinna zawierać poszczególne kryteria oceny, czy może to być w formie opisowej, jak wypracowanie? Czy nauczyciel powinien dostać informację o punktach?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam! Interesuje mnie ramowy plan nauczania z nową podstawą programową dla IV klasy szkoły podstawowej. Plan ministerialny zawiera liczbę godzin w cyklu trzyletnim.Czy mogę oczekiwać, że na stronie nadzoru pojawi się przykład ramowego planu z rozbiciem na tygodniową liczbę godzin z poszczególnych przedmiotów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym otrzymać dokument dot. monitorowania realizacji podstawy programowej w przedszkolu. Ten, który Państwo prezentujecie na stronie, a który jest aktualiazowany 7.08.2017r. jest dokumentem, w którym powołujecie się Państwo na podstawy prawne, które już nie obowiązują ponadto nowa podastawa wychowania przedszkolnego z dnia 14.02.2017r. ma cztery obszary. Prosze o opracowanie aktualnego dokumentu
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy ma ktoś prawo zakwestionować opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wystawioną przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną dla dziecka beż orzeczenia o niepełnosprawności, lecz na podstawie innych deficytów (opinia została przez powołany zespół). Czy jest ryzyko nakazu zwrotu przyznanej na to wspomaganie subwencji, którą otrzymuje realizująca je niepubliczna poradnia, która tą opinię wystawiła?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe