Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam kilka pytań: 1) Czy orzeczenie wydane ucznowi niedostosowanemu społecznie w związku z postanowieniem sądu o umieszczeniu w MOW zachowuje ważność, gdy uczeń opuszcza placówkę resocjalizacyjną? (ustaje przyczyna skierowania go do ośrodka) lub istnieje przyczyna uzasadniająca uchylenie orzeczenia z uwagi na zwolnienie ucznia. Czy można być niedostosowanym zwolnionym z MOW i realizować na tej podstawie kształcenie specjalne w oparciu o taką diagnozę? Czy nie jest to wewnętrznie sprzeczne? 2) Czy uczeń skierowany do placówki resocjalizacyjnej może realizować edukację w szkole masowej? Czy w przypadku takiego ucznia pkt. 3 zaleceń orzeczenia określający kształcenie również w placówkach ogólnodostępnych jest zapisem poprawnym? Czy takiemu uczniowi, któremu sąd nakazał kształcenie w ośrodku można w orzeczeniu jako jedną z form edukacji wpisać szkołę masową? Nie spotkałam się jeszcze dotychczas z sytuacją skierowania nieletniego do MOW i jednocześnie realizowania przez niego kształcenia poza tą placówką, w szkole masowej. Jest to nawet w pewnym stopniu sprzeczne z centralnym systemem kierowania nieletnich. Każda placówka posiada bazę edukacyjną. Uczeń kierowany jest m.in. tam gdzie będzie mógł kontynuować naukę pozostając jeszcze w takim obowiązku do 18 r. życia.
Ad. 1
Zgodnie z art. 127 ustęp 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. 2019, poz. 1148 z późniejszymi zmianami), kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawne, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki odpowiednio w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkołach lub oddziałach integracyjnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego i ośrodkach. Postępowanie o wydanie orzeczenia o niedostosowaniu społecznym ucznia wydaje się w trybie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r.
w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. 2017, poz. 1743) oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2018, poz. 2096 z późniejszymi zmianami), albowiem postępowanie w sprawie wydania orzeczenia jest sprawą administracyjną. Tym samym orzeczenie jest wydawane w określonej sprawie i jest wiążące w danej sprawie. Sprawą administracyjną w takim przypadku jest wydanie orzeczenia w związku z umieszczeniem nieletniego w młodzieżowym ośrodku wychowawczym. Po opuszczeniu młodzieżowego ośrodka wychowawczego, de facto odpada przesłanka, która legła u podstaw wydania orzeczenia. Jednocześnie sąd rodzinny orzekając umieszczenie nieletniego w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 969), kieruje się przede wszystkim dobrem nieletniego oraz tym, aby go wychować za pośrednictwem oddziaływania orzeczonego środka. Dlatego też wraz z opuszczeniem ośrodka przez nieletniego orzeczenie traci ważność i na jego podstawie nie można realizować kształcenia specjalnego. W takim wypadku należy uzyskać nowe orzeczenie, albowiem cele umieszczenia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, w trakcie wykonywania orzeczenia sądu rodzinnego mogły zostać osiągnięte.
Ad. 2
Sytuacja opisana w pytaniu jest niemożliwa. Zgodnie z art. 6 pkt 9 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 969), wobec nieletniego sąd rodzinny może orzec między innymi umieszczenie go w młodzieżowym ośrodku wychowawczym albo w rodzinie zastępczej zawodowej, która ukończyła szkolenie przygotowujące do sprawowania opieki nad nieletnim. Dlatego też nie można orzec wobec nieletniego umieszczenia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym który de facto jest środkiem pośrednio izolacyjnym, a jednocześnie nakazać odbywanie przez nieletniego kształcenia w ramach szkoły masowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń przeszedł z innej szkoły z dniem 09.03.2015r. do klasy 3, w poprzedniej szkole realizował w I semestrze przedmiot - edukacja dla bezpieczeństwa. W nowej szkole przedmiot ten realizowany jest w klasie 2 ponadto obecny plan lekcji uniemożliwia mu uczęszczanie na lekcje edb z klasą 2. Czy wobec tego może on zdawać egzamin klasyfikacyjny z II półrocza?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku ucznia, który w gimnazjum miał indywidualny tok nauczania (np. z j. niemieckiego), ten indywidualny tok nauczania może być podjęty na kolejnym etapie edukacyjnym, to jest w liceum? Jeśli tak, to czy od początku liceum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest możliwość zmiany Uchwały Rady Pedagogicznej podjętej podczas klasyfikowania i promowania warunkowego ucznia, jeśli zaistniały nowe okoliczności?
- W klasie IV (mającej 24 uczniów) mam ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (niepełnosprawność ruchowa). Czy mogę zatrudnić nauczyciela wspomagającego nie tworząc oddziału integracyjnego? Mam zgodę organu prowadzącego na zatrudnienie nauczyciela wspomagającego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku po raz pierwszy mam przypadek uczennicy realizującej obowiązek szkolny poza szkołą. Proszę o pomoc w kwestii egzaminów klasyfikacyjnych. Czy dobrze interpretuję, że taki uczeń zdaje egzaminy klasyfikacyjne roczne? W Statucie mamy zapisy dotyczące rocznych egzaminów klasyfikacyjnych.
Druga sprawa dotycząca tej samej uczennicy. Matka chce zrezygnować z takiej formy edukacji i od marca posłać dziecko do szkoły. Czy wtedy dyrektor wyznacza egzaminy klasyfikacyjne? Bardzo proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe