Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam nauczycielkę, która skończyła Pedagogikę Specjalną (studia II stopnia magisterskie). Do tej pory była nauczycielem wspomagającym dla dziecka z autyzmem. Od września ma prowadzić zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem autystycznym. Czy to wykształcenie wystarczy? Jeśli nie, to czy wystarczy, gdy rozpocznie od października studia podyplomowe z edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu? Czy taki nauczyciel może prowadzić zajęcia za zgodą kuratorium lub organu prowadzącego? Dziękuję za odpowiedź.
Nauczycielka najprawdopodobniej nie posiada kwalifikacji do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Zgodnie z § 23 ust. 1 w zw. z § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.) do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych wymagane jest kończenie studiów wyższych, zakładu kształcenia nauczycieli, studiów podyplomowych lub kursu kwalifikacyjnego w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Jeśli nauczyciel nie ukończył np. oligofrenopedagogiki lub terapii pedagogicznej, do czasu ukończenia studiów podyplomowych nie będzie miał kwalifikacji do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem z autyzmem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Przytraczam moje pytanie: "Czy nauczycielka - logopeda, zatrudniona na niepełny wymiar - 10 godz (cytat z Umowy o pracę), która wraca z urlopu wychowawczego, musi otrzymać odpowiednią część etatu (z 25 godz.) czy też liczbę godzin, którą miała poprzednio? W czasie trwania jej urlopu liczba godzin pracy logopedy wzrosła z 20 do 25, a w umowie nie jest napisane "pół etatu", a jedynie - "zmniejszony etat - 10 godz".
Oraz Państwa Odpowiedz "Kodeks pracy:
Art. 1864. Pracodawca dopuszcza pracownika po zakończeniu urlopu wychowawczego do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe, na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu lub na innym stanowisku odpowiadającym jego kwalifikacjom zawodowym, za wynagrodzeniem nie niższym od wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikowi w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem.
Przepis powyższy nie mówi o tych samych warunkach pracy, lecz jedynie o tym samym (lub innym zgodnym z posiadanymi kwalifikacjami) stanowisku, za nie niższym wynagrodzeniem. Nauczycielka nie musi więc wrócić do pracy na identycznych zasadach. Jeżeli ma kwalifikacje do nauczania przedmiotu, można jej przydzielić np. prowadzenie lekcji z danego przedmiotu w takim wymiarze, aby jej wynagrodzenie nie było niższe niż wynagrodzenie przysługujące jej w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem"
W związku z powyżej opisaną sytuacją:
1. Co zrobić, jeśli ta nauczycielka nie ma kwalifikacji do innych zajęć?
2. Co ma zrobić dyrektor w związku ze zmianą pensum - zwiększenie godzin z 10 do 12,5, za tę samą pensję, a także zmniejszenie pensji przy pozostawieniu 10 godzin jest pogorszeniem warunków pracy w rozumieniu KP. Co więc można zrobić, gdy ta nauczycielka wróci w czerwcu? czyli po 31 maja , gdy jeszcze możliwy jest ruch kadrowy? co zrobić by nie pogorszyć jej warunków pracy, a ona nie zgadza się na żadne porozumienie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 1) Nauczycielka otrzymała sanatorium w terminie 11.02.2014. - 04.03.2014. W tym czasie są ferie zimowe (17.02. - 02.03.2014.). Jednak 4 dni przed feriami i 2 dni po feriach nauczycielka ma przebywać w sanatorium. Na skierowaniu do sanatorium jest napisane, że nie może w tym czasie być na L-4. Jak więc dyrektor szkoły ma potraktować nieobecność przez 4 dni przed początkiem ferii i 2 dni po zakończeniu ferii? Nauczycielka nie chce wziąć urlopu bezpłatnego, liczy na zastępstwa koleżeńskie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Ile razy nauczycielowi matematyki (kontraktowemu) zatrudnionemu na 12/18 można dać umowę na czas określony.
- Czy regulamin doboru pracowników pedagogicznych (tzn kryterium zwalniania nauczycieli) ma być uzgodniony z Związkami Nauczycielstwa Polskiego? Jeśli tak to jaka jest podstawa prawna. Dziękuję
- Moje pytanie dotyczy wypadku nauczyciela w szkole (nauczyciel w-f zwichnął nogę). Czy rozporządzenie MENiS z 31 XII 2002 r. (ze zmianami) rozdział 4 art. 41 ust. 1 dotyczy również nauczycieli czy tylko dzieci, czyli czy w przypadku jeśli nauczyciel, nie dziecko, uległ wypadkowi powiadamiam niezwłocznie instytucje wymienione w ust. 1: Pracownika służby bezpieczeństwa, społecznego inspektora pracy, organ prowadzący, radę rodziców. Jeśli tak, to gdzie szukać społecznego inspektora pracy?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe