Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące funkcjonowania w szkole Komisji Socjalnej, która przyznaje zapomogi (rzeczowe, losowe itp.) nauczycielom zatrudnionym w szkole, bądź też nauczycielom-emerytom. Moje pytanie dotyczy składu ww. Komisji. Czy istnieje jakikolwiek przepis mówiący o tym, kto powinien wchodzić w jej skład. Czy są jakiekolwiek regulacje mówiące o tym czy taki, a taki nauczyciel lub pracownik szkoły może lub też nie może wchodzić w skład Komisji Socjalnej. Idąc dalej - czy istnieje jakiś przepis mówiący o tym, iż członkowie Komisji Socjalnej przydzielającej zapomogi nie mogą być beneficjentami przyjmującymi takie zapomogi? Podam konkretny przykład z mojej szkoły. Otóż szkoła, której jestem dyrektorem to CKU przy Zakładzie Karnym w Płocku. Dysponujemy, jako szkoła, wydzielonym funduszem socjalnym. Jesteśmy małą szkołą. Zatrudnionych w sumie jest 13 nauczycieli (włączając w to mnie jako jedynego zatrudnionego na pełen etat; reszta nauczycieli jako 'dochodzący' na część etatu). Dwóch nauczycieli jest członkami Komisji Socjalnej. Raz do roku przydzielamy zapomogi pieniężne. Komisja rozpatruje wnioski i zgodnie z regulaminem udziela zapomóg, w tym te dwie osoby jako członkowie również korzystają z dobrodziejstw funduszu. Komórka kadrowa ZK ostatnio zarzuciła nieprawidłowości między innymi w zakresie składu komisji i faktu, iż jej członkowie pobierają zapomogi (faktycznie przyznając je sobie). Kadry chcą w tej chwili zmienić skład ww. komisji i dokooptować (przynajmniej jedną) osobę z kadr ZK. Bardzo bym nie chciał, aby ktoś, kto nie zasila naszego funduszu decydował o dysponowaniu jego środkami. Chciałbym zapoznać się z przepisem (o ile taki istnieje) mówiącym dość jasno kto, przez kogo w jaki sposób oraz w jakich okolicznościach może być powołany do komisji socjalnej. Jednocześnie czy jest jakikolwiek przepis, który stanowi, że członkowie komisji socjalnej mogą sami sobie przyznawać zapomogi pieniężne (lub jakiekolwiek inne zapomogi)? Będę wdzięczny za jasne i klarowne wytłumaczenie oraz za podanie podstawy prawnej w rzeczonej sprawie.
Komisja socjalna nie jest organem ustawowym, a w związku z tym jej istnienie, skład, tryb powoływania i sposób działania określa wyłącznie regulamin ZFŚS obowiązujący u danego pracodawcy (art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, Dz. U. z 2016 r., poz. 800). Komisja socjalna o składzie zgodnym z regulaminem ZFŚS jest uprawniona do przyznawania świadczeń. Przynależność do komisji socjalnej nie pozbawia pracownika będącego członkiem komisji prawa do korzystania z poszczególnych świadczeń socjalnych i taki ewentualny zapis w regulaminie ZFŚS lub praktyka są bezprawne. Prawo do świadczeń socjalnych jest bowiem uzależnione wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu (np. pracownika), czyli od spełniania tzw. kryterium socjalnego (art. 8 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 5 ww. ustawy). Dlatego pracownicy - członkowie komisji socjalnej, którzy spełniają kryterium socjalne, również mogą korzystać ze świadczeń ZFŚS i nie mogą być pozbawieni tego prawa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel był zatrudniony w publicznej szkole dla dorosłych na umowy o pracę na czas określony. Pierwsza umowa od 1.09.2014 -31.01 2015 za sem I, druga umowa 1.02.2015 do 30.06.2015 za sem. II. W dniach od 6.03 - 13.03.2015 r przebywał na zwolnieniu lekarskim. Czy w związku z powyższym uzyskał prawo do "13" za rok 2015?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam ! Dziękuję za porady,które otrzymaliśmy .Pytanie : N-L po zasiłku rehabilit./ choruje onkologicznie/ do 26.06.2013r . Czy można udzielić urlopu dla poratowania zdrowia od 27.06.2013/ na 1 rok / czy po wykorzystaniu zaległego urlpou wypoczynkowego za 2012 rok ,za 2013 będzie lepiej .Proszę również o podstawę prawną .Z góry dziękuję
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź, czy sekretarz szkoły może być zatrudniony na 1/2 etatu na stanowisku księgowego d/s płac. Osoba posiada wyższe wykształcenie ekonomiczne.
- Pytanie dotyczy ukarania pracownika w związku z opuszczeniem miejsca pracy i pozostawieniem dzieci pod opieką pomocy nauczyciela. Nauczyciel tego dnia według planu powinien prowadzić zajęcia w zespole rewalidacyjno-wychowawczym w godz. 9.00 – 13.00 zgodnie z planem w dzienniku zajęć. Dyrektor szkoły osobiście stwierdził nieobecność nauczyciela i brak jakiejkolwiek informacji, czym może być spowodowana. Czy ukaranie pracownika karą porządkową wynika tylko z Kodeksu Pracy czy można również poddać go karze dyscyplinarnej na podstawie Karty Nauczyciela?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W projekcie arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2021/2022 zabrakło godzin dla 3 nauczycieli kontraktowych zatrudnionych na umowę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze godzin. Mogą być zatrudnieni jedynie w wymiarze 1/2 etatu. Jakie dokumenty i w jakim terminie powinni oni otrzymać: propozycje ograniczenia zatrudnienia czy wypowiedzenie warunków umowy o pracę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe