Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące sklepiku szkolnego. Mam podmiot zewnętrzny, który prowadzi działalność gospodarczą i mogłaby w naszej szkole prowadzić sklepik szkolny. Czy szkoła może nieodpłatnie udostępnić pomieszczenie pod ten sklepik?
Szkoła publiczna jest jednostką budżetową utworzoną przez organ prowadzący (najczęściej przez jednostkę samorządu terytorialnego). Ponieważ przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie przyznają jednostce budżetowej osobowości prawnej, musi ona – niejako pośrednio – korzystać z osobowości prawnej podmiotu, który ją utworzył, czyli w przypadku jednostki będącej szkołą – z osobowości prawnej organu prowadzącego. Tylko w ten sposób szkoła lub placówka może uczestniczyć w obrocie cywilnoprawnym. Brak osobowości prawnej powoduje także, że szkole nie przysługuje prawo własności, dysponuje jednak ona mieniem przekazanym jej w zarząd.
Wyposażenie szkoły w nieruchomości polega na oddaniu jej nieruchomości w trwały zarząd.
Szkoła ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:
- korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania;
- zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego;
- oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd.
Zgoda jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.
Pomieszczenie powinno więc zostać oddane w najem, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23
kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.), zgodnie z art. 659 i następnymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownicy obsługi (4 osoby) dopytują mnie, czy istnieje możliwość, aby mogli wstawić sobie do pomieszczenia socjalnego swoją prywatną lodówkę. W pracy nie mamy wydzielonej jadalni dla pracowników. Lodówka jest stara, nie ma żadnej faktury, ani certyfikatów. Czy jest to zgodne z BHP?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku, kiedy w niepublicznym przedszkolu nie ma żadnej przerwy (przedszkole jest czynne przez cały rok) dyrektor musi przeprowadzać kontrolę obiektu pod kątem bhp a protokół przesłać organowi prowadzącemu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy niepubliczny ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy do którego uczęszczają wychowankowie realizujący obowiązek szkolny i nauki i są niepełnosprawni intelektualnie ze sprzężeniami prowadzony przez stowarzyszenie ma obowiązek opracowania i wprowadzenia standardów ochrony małoletnich w związku z nową ustawą z dnia 28 lipca 2023 o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1606) na podstawie art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 1304 z późn. zm.)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W przypadku zakładania przez szkołę księgi arkuszy ocen:
- na pierwszej stronie księgi arkuszy ocen umieszcza się adnotację: Księga arkuszy ocen uczniów, którzy w roku szkolnym 2016/2017 ukończyli lub opuścili szkołę, a na następnej stronie wykaz uczniów w porządku alfabetycznym, którzy ukończyli lub opuścili szkołę?
-na końcu księgi arkuszy ocen zamieszcza się adnotację o liczbie arkuszy ocen uczniów, którzy ukończyli oraz opuścili szkołę?
Czy księgę tytułujemy jako rocznik (np. 2001)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- w miesiącu wrześniu b.r.szkoła będzie obchodzić jubileusz 100-lecia jej funkcjonowania w środowisku wiejskim.Uprzejmie proszę o scenariusz i okolicznościowe przemówienie z tej okazji.serdecznie dziękuję i pozdrawiam
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe