Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie dotyczące wypłacania dodatku mieszkaniowego. Jeśli nauczyciel pobierał dodatek na 4 osoby, a obecnie zamieszkuje z nim mąż i jedno dziecko, jaka jest procedura obniżenia dodatku? Czy obowiązkiem nauczyciela jest poinformować o takiej sytuacji?
Kwestię wypłacania dodatku mieszkaniowego regulują akty miejscowe - uchwały odpowiednich organów prowadzących (regulaminy w formie uchwały). W regulaminie takim powinien znależć się zapis o obowiązku poinformowania przez nauczyciela o zmianie liczby członków rodziny. Taki zapis znaleźć możemy w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 16 maja 2001 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej, na który, niestety, szkoły samorządowe nie mogą się powołać:
§ 1. 4. O zaistniałej zmianie liczby członków rodziny, o których mowa w ust. 3, nauczyciel otrzymujący dodatek jest obowiązany niezwłocznie powiadomić dyrektora szkoły, a dyrektor szkoły otrzymujący dodatek - organ administracji rządowej prowadzący szkołę. W przypadku niepowiadomienia dyrektora szkoły lub organu prowadzącego szkołę o zmianie liczby członków rodziny, nienależnie pobrane przez nauczyciela świadczenie podlega zwrotowi.
Jest to jednak dowód na to, jakie intencje przysługiwały ustawodawcy w związku z udzielaniem dodatku mieszkaniowego.
Nawet jeżeli zapisu takiego nie ma w regulaminie (nie wszystkie regulaminy uchwalane są dokładnie), dyrektor może powołać się bezpośrednio na art. 54. 3 karty nauczyciela, który wysokość dodatku uzależnia od stanu rodzinnego nauczyciela. Wówczas można zobowiązać nauczyciela do złożenia oświadczenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel religii może pełnić funkcje wicedyrektora w szkole? Zgodnie z rozporządzeniem MEN dotyczącym nauczania religii z 1992r, ze zm., nauczyciel religii zatrudniany jest na podstawie imiennego skierowania, wchodzi w skład RP, nie przyjmuje na siebie obowiązków n-la wychowawcy.
- Nauczyciel jest zatrudniony od 1 września 2015r. do 03. stycznia 2016r. na zastępstwo. Czy za ten okres przysługuje mu prawo do urlopu jeśli tak, to w jakim wymiarze? To nie jest jego pierwsza praca, jako nauczyciela.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniam psychologa na 1/2 etatu. W tym roku szkolnym będzie prowadzić zajęcia doradztwa zawodowego w klasie 7 w wymiarze 10 godzin rocznie. Jak mam jej płacić za te godziny?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przebywa na urlopie wychowawczym do 31.08.2011r. Chce teraz wrócić do pracy ( w czerwcu). Z jakim wyprzedzeniem musi mnie o tym fakcie poinformować?Czy na wakacje może ten urlop przerwać?
Jaki ma okres wypowiedzenia , zastępujący ją nauczyciel (umowa na czas określony, na zastępstwo)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące wyliczenia wymiaru urlopu. W szkole nauczyciele zatrudnieni są w oparciu o kodeks pracy. Podstawą jest 40-godzinny tryb pracy, jednak pensum wynosi 20 godzin. Pozostały czas to czas na zajęcia opiekuńcze i pracę w domu/szkole. Jest to czas nieewidencjonowany. Jak mam obliczyć wymiar godzinowy urlopu pracownika zatrudnionego na niepełny wymiar etatu, np.: nauczyciel pracuje we wtorki (2 godziny), środy (3 godziny). Daje to pięć godzin lekcyjnych - 1/4 pensum. Bierze tydzień urlopu. Jest to 5 godzin lekcyjnych, jednak pół etatu zakłada także dodatkowe 5 godzin nieewidencjonowane. Jak wobec tego rozliczyć te godziny? Czy od puli pozostałego urlopu odejmuję 5 czy 10 godzin? A jeśli 10 godzin, to jak mam to rozpisać? Na które dni? Czy mogę założyć, że nieewidencjonowane godziny są przepracowane w dni w które nauczyciel nie pracuje? Czy liczyć podwójnie w dni, w które pracuje? A jeśli tak, to czy mogę policzyć np. 12 godzin w dniu, gdy nauczyciel ma 6 godzin lekcyjnych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe