Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie odnośnie nauczyciela współorganizującego kształcenie. Uczeń posiada orzeczenie o niedosłuchu (z klucza nie otrzyma nauczyciela wspomagającego- brak sprzężenia lub autyzmu). Na etapie diagnozy nie wskazano potrzeby zatrudnienia dodatkowego nauczyciela w celu współorganizowania kształcenia ucznia z niedosłuchem. Szkoła po około roku widzi taką potrzebę. Zwróciła się do poradni o modyfikację orzeczenia oraz wpisanie nauczyciela wspomagającego, aby dyrektor szkoły mógł o niego zawnioskować do organu prowadzącego. Czy konieczne jest uchylanie orzeczenia, czy dyrektor po uprzednim dokonaniu przez specjalistów wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia może sam zawnioskować o nauczyciela wspomagającego? Czy trzeba ująć taki zapis w orzeczeniu? Jak to prawnie wygląda? Dzieciom z niedosłuchem nauczyciel wspomagający nie przysługuje z klucza, jedynie za zgodą OP.
W związku z tym, że dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nauczyciela wspomagającego zatrudnia się z uwzględnieniem realizacji zaleceń z orzeczenia za zgodą organu prowadzącego, wydaną na podstawie § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578), w braku szczegółowych regulacji dotyczących trybu wydawania takiej zgody należałoby ustalić z tym organem, czy wyrazi zgodę na podstawie tylko wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. Być może poradnia nie zamieściła w dotychczasowym orzeczeniu takiego zalecenia z uwagi na brak obowiązku zatrudnienia nauczyciela wspomagającego na podstawie ww. rozporządzenia. Gdyby natomiast organ prowadzący uzależniał wydanie zgody od wyraźnego wskazania w treści orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na pracę z nauczycielem wspomagającym, rodzic ucznia powinien najpierw ponownie wystąpić z wnioskiem o wydanie nowej opinii, powołując się na nowe okoliczności dotyczące stanu zdrowia lub rozwoju ucznia, poparte treścią wielospecjalistycznej oceny i wynikającą z nich potrzebę zmiany zaleceń (§ 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1743).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka jest maksymalna tygodniowa liczba godzin, jaką mogą mieć uczniowie w klasach LO? Dodam, że chodzi o Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych. Wiem jakie są minima tygodniowe, ale potrzebuje także informacje w sprawie maksymalnej liczby godzin, którą mogę przydzielić każdej z klas LO.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do gimnazjum do kl. drugiej uczęszcza chłopiec z orzeczeniem do kształcenia specjalnego. W sprawach dziecka przychodzi do szkoły matka chłopca. Od klasy drugiej matce towarzyszy jej partner, który nie jest prawnym opiekunem chłopca. Rozmowy, bywa że, dotyczą zachowań związanych z chorobą - autyzmem. Dyrektor szkoły, nie chcąc być posądzonym o rozpowszechnianie danych sensytywnych w obecności osób niebędących prawnym opiekunem, zaproponował rozmowę bez obecności partnera matki. Matka nie wyraziła zgody i została poproszona o podpisanie stosownego oświadczenia. Zdarza się też, że to partner podpisuje informacje dotyczące dziecka lub podpisuje decyzje związane z dzieckiem. Szkoła ma obawy, co do ważności takich sytuacji. Kiedyś przeczytaliśmy na jakimś portalu oświatowym, że szkoła powinna być w posiadaniu prawnego/notarialnego pełnomocnictwa matki na rzecz partnera w sytuacjach związanych z decyzjami w sprawie dziecka. Matka powołując się na Ustawę z 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich i rozmowę z dyrektorem w Kuratorium Oświaty uważa, że takie stanowisko szkoły jest nadużyciem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik zatrudniony w poradni p-p realizuje 20 godzin pensum dydaktycznego oraz 20 godzin poza pensum (do 40 godzin w tygodniu). Z przyczyn lokalowych realizuje swoje obowiązki w 4 dniowym tygodniu pracy pracując codziennie po 5 godzin plus wypracowując pracę poza pensum. Jeden dzień w tygodniu nie świadczy pracy. W ostatnim czasie w dniu, w którym nie przypada dzień roboczy pracownik otrzymał polecenie służbowe wykonania określonych obowiązków. Dyrektor wytłumaczył to tym, iż pracownik pozostaje do jego dyspozycji przez cały tydzień i musi wykonywać polecenia także w tym dniu. Nadmienię, iż z uwagi na 4 dniowy rozkład pracy, urlopy osób pracujących w 4 dniowym tygodniu pracy są rozliczane na zasadzie potrącania 10 godzin z każdego dnia wg siatki (10x4- urlop przeliczany na godziny). Proszę o wyjaśnienie, czy w przypadku realizacji obowiązków w trybie 4 dniowym uzasadnione jest wymaganie od pracownika stawiania się w "wolnym dniu" na naradach czy wykonywania innych obowiązków? Swój etat wypracowuje on w 4 dniach, co związane jest również z odpowiednim rozliczaniem urlopu. Czy praca w 5-tym dniu nie jest już pracą w godzinach nadliczbowych, jeśli w 4 pozostałych dniach nauczyciel wypracował całe swoje pensum i godziny poza pensum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie Ukraińscy uczący się w oddziale przygotowawczym są klasyfikowani na półrocze? Czy tacy uczniowie muszą być przypisani do oddziałów klasowych istniejących w szkole, czy tylko do oddziału przygotowawczego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizowane jest od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Czy dziecko uczęszczające do oddziału przedszkolnego (6-latek) w szkole , powinno mieć organizowane zajęcia tego typu? /podstawa prawna/
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe