Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam uczennicę z upośledzeniem w stopniu głębokim spełniającą obowiązek szkolny na podstawie porozumienia. Uczennica uczęszcza do ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, ale klasyfikowaniu i promowaniu podlega w naszej szkole. Otrzymujemy wszystkie informacje i oceny osiągnięć i na tej podstawie klasyfikujemy. W zeszłym roku miała wydłużony eta na końcu klasy III. Teraz jest w klasie IV i wychowawcy ośrodka i rodzice chcą ją pozostawić w klasie IV. Na jakiej podstawie mogę to zrobić? Ta uczennica ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną (niepełnosprawność intelektualna i ruchowa).
Zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca bieżącego roku szkolnego 2016/17 uczniom niepełnosprawnym, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o 1 rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej – w szkole podstawowej - nie później niż do końca lutego danego roku szkolnego odpowiednio w klasie trzeciej lub w klasie szóstej, czyli w klasach kończących dany etap edukacji. To oznacza, że w klasie I lub II, IV lub V taką decyzję można podjąć w każdym momencie, np. w marcu, kwietniu, maju lub w czerwcu. Aby to uczynić wymagana jest:
1. uchwała rady pedagogicznej - decyzja rady pedagogicznej powinna znaleźć uzasadnienie w szczegółowej analizie sytuacji edukacyjnej ucznia – zapis w protokole posiedzenia rady pedagogicznej, zasady podejmowania uchwały zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej,
2. opinia zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem pozytywnie odnosząca się do zamiaru wydłużenia etapu (protokół ze spotkania zespołu, stanowisko zespołu wyrażone w formie opinii),
3. potwierdzenie zgody rodziców na wydłużenie etapu edukacyjnego lub wniosek rodziców, kiedy to z ich inicjatywy rozważana jest decyzja w powyższej sprawie.
Ponadto w arkuszu ocen należy wpisać informacje o przedłużeniu uczniowi okresu nauki (data i numer uchwały rady pedagogicznej, rok szkolny). Informacje dotyczące wydłużenia etapu edukacyjnego oraz dalsze działania wobec ucznia powinny również znaleźć odzwierciedlenie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym (IPET), który powinien być zmodyfikowany odpowiednio do potrzeb ucznia. Udokumentowane powinny być również działania związane z jego realizacją (dzienniki zajęć, wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia itp.) W odniesieniu do ucznia, któremu wydłużono etap edukacyjny, nie stosuje się trybu klasyfikacji rocznej i promocji w wydłużonym roku nauki – uczeń nie otrzymuje w związku z tym świadectwa.
Podstawa prawna: Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204 z późniejszymi zmianami) - § 5
WAŻNE: Od 1 września 2017r. wejdą w życie nowe regulacje prawne dotyczące także wydłużenia okresu nauki. Planowana jest możliwość dwukrotnego wydłużenia na etapie edukacji w klasach IV-VIII.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można zwolnić ucznia z zajęć muzyki na cały rok szkolny 2023/2024? Jeśli tak, to jakie dokumenty musi donieść rodzic? Czy wystarczy orzeczenie (autyzm, Asperger)? Czy dyrektor szkoły wydaje decyzję administracyjną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli w statucie jest zapis "Jeżeli nieregulaminowe użycie telefonu lub innego środka komunikacji elektronicznej ma miejsce po raz kolejny, wówczas nauczyciel ma prawo do odebrania uczniowi telefonu lub innego środka komunikacji, a następnie zdeponowania go u wychowawcy lub pedagoga szkolnego. Do odebrania telefonu lub innych środków elektronicznych upoważnieni są rodzice lub opiekunowie prawni ucznia. Czy odebranie telefonu jest zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocena z religii wliczana jest do średniej kl. VI? Uczeń przeniósł się w kl. VI z innej szkoły i nie zrealizował w 3 letnim cyklu 2 godz. techniki co w takiej sytuacji ma zrobić dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z nowymi przepisami związki zawodowe będą opiniować projekt arkusza organizacji pracy szkoły. W arkuszu znajdują się dane osobowe nauczycieli. Czy związki zawodowe mogą mieć do nich dostęp? W szkole jest jeden nauczyciel należący do związków (międzyzakładowa organizacja solidarność), a na terenie gminy działa ZNP - który związek opiniuje? Tylko ten do którego należny nauczyciel? A jak nie ma żadnego związkowca wśród nauczycieli w danej szkole to jaki związek opiniuje arkusz?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nowe rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania....określa, że podstawą klasyfikowania w szkole dla dorosłych są egzaminy semestralne. Czy w Gimnazjum dla dorosłych kształcącym w formie stacjonarnej egzaminy te mają być ze wszystkich przedmiotów po każdym semestrze, zgodnie z par.24a.1. Projekt edukacyjny Gimnazjum dla dorosłych nie dotyczy.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe