Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam uczniów 4-latków i 5-latków w oddziale przedszkolnym który jest przy szkole podstawowej. Czy dla tych uczniów organ prowadzący ma zapewnić dowóz, jeśli w ich przypadku placówka jest w odległości ponad 3 km od miejsca zamieszkania? Jaka jest podstawa prawna w tym zakresie?
Na podstawie art. 31 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe dzieci w wieku 3-5 lat mają prawo (nie obowiązek) do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego.
Zapewnienie warunków do realizacji prawa wymienionego zadaniem własnym gminy.
Droga dziecka pięcioletniego z domu do oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej, w której gmina zapewniła temu dziecku warunki realizacji prawa do korzystania z wychowania przedszkolnego, nie powinna przekraczać 3 km – powyższe nie dotyczy dziecka czteroletniego.
Jeżeli droga ta przekracza 3 km, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka pięcioletniego albo zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.
Gmina może zorganizować dzieciom bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej również w przypadkach, w których nie ma takiego obowiązku – czyli dla dzieci czteroletnich.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dowiedziałam się, że od 1 lutego 2017 roku niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie mogą wydawać opinii w sprawie wczesnego wspomagania dziecka. Wiem, że nie dotyczy to spraw już prowadzonych, które mogą dokończyć, zachowują też ważność opinie wydane wcześniej. Prosiłabym o podanie konkretnej wykładni prawa (ustawa, rozporządzenie - paragraf, punkt...).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy organizacji kształcenia specjalnego.
Na wniosek rodziców poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania wydała orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, ważne do ukończenia szkoły podstawowej. Z powodu zmiany miejsca zamieszkania w trakcie nauki dziecko zostało przeniesione do innej szkoły podstawowej.
Czy to orzeczenie pozostaje podstawą do zorganizowania uczniowi kształcenia specjalnego w szkole odległej od poradni wydającej orzeczenie? Czy też po przeprowadzce rodzice powinni kolejny raz (tym razem do innej poradni właściwej ze względu na miejsce zamieszkania) wystąpić o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym, aby doprecyzowano zrozumienie w przypadku pracowników poradni działań wchodzących w pensum objętych dodatkiem za warunki trudne. W poprzedniej odpowiedzi zawarto informację, cyt: "W poradni za pracę w trudnych warunkach uważa się prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży (§ 8 pkt 19 ww. rozporządzenia)". Pracownicy na skutek ograniczenia funkcjonowania poradni zostali przeniesieni do pracy zdalnej. W ramach swoich obowiązków kontaktują się telefonicznie z pracownikami, rodzicami i dziećmi, udzielając wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Czy udzielanie takiego wsparcia mieści się w definicji pracy w warunkach trudnych? Rozmowy z dziećmi służą zabezpieczeniu ich funkcjonowania, zaś rodzicom przekazują informację o metodach wychowania, w tym wspierania dzieci w aktualnym czasie. Czy taka praca nie wpisuje się w rozumienie pensum? W rozporządzeniu dot. dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli nie uznano, iż tylko bezpośredni kontakt z klientem spełnia definicję pomocy psychologiczno-pedagogicznej ujętej w ww. rozporządzeniu. W innych poradniach pracownicy świadczą pomoc telefonicznie otrzymując za taką pracę wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym za warunki trudne (m.in. poradnie w Sosnowcu, Jastrzębiu-Zdroju, Czeladzi). Zarządzeniem dyrektora zobowiązano pracowników do realizowania działań związanych m.in. z kontaktem z klientami. Czyli pracownicy mają jednocześnie realizować działania z dzieckiem/rodziną i na jej rzecz, a jednocześnie być pozbawieni dodatku za warunki pracy, którą podejmują w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie do końca jest to dla mnie jasne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba po ukończonych studiach wyższych z ekonomii, studiach podyplomowych z oligofrenopedagogiki i studiach podyplomowych z przygotowania pedagogicznego ma kwalifikacje do pracy w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym na zajęciach rewalidacyjnych? lub z dziećmi z niepełnosprawnością głęboka na zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy regulamin i zmiany w ZFŚS muszą zatwierdzać związki zawodowe? Co w sytuacji, gdy dyrektor nie zgadza się z wnioskiem związków odnośnie zmian w wysokości dofinansowania poszczególnych grup? Dodam, że dyrektor prezentuje zdanie większości pracowników, a związkowcy dbają o bogatszych. Co należy zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe