Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mamy nauczyciela, który chciał by uczyć w naszej szkole - Technikum chemii. Osoba ta ukończyła na wydziale matematyki, Fizyki i Techniki licencjat -1999 r. kierunek ochrona środowiska i magistra - 2001 kierunek ochrona środowiska oraz posiada przygotowanie pedagogiczne i stopień nauczyciela mianowanego. Jesteśmy w posiadaniu zaświadczenia z Uniwersytetu określający sylwetkę absolwenta oraz minimalne wymagania programowe dla przedmiotów podstawowych i kierunkowych, w którym jest opisany jako przedmiot podstawowy chemia i zawarte treści pokrywają się z podstawą programową nauki chemii w technikum. Czy taki nauczyciel ma kwalifikacje do nauczania chemii w zakresie podstawowym w Technikum
Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 14.09.2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w klasach IV-VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych, z wyjątkiem szkół specjalnych i oddziałów specjalnych w szkołach ogólnodostępnych oraz szkół w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, posiada osoba, która ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na:
a) kierunku zgodnym (specjalności zgodnej) z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) kierunku, którego efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie nauczanego przedmiotu lub treści prowadzonych zajęć na odpowiednim etapie edukacyjnym, i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) kierunku innym (specjalności innej) niż określone w lit. a i b i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Osoba, której dotyczy pytanie ukończyła jednolite studia magisterskie w 2001r., czyli przed 3 sierpnia 2019 r. Jednak prawodawca w rozporządzeniu określił, że przez przepisy obowiązujące przed 3 sierpnia 2019 r. należy rozumieć przepisy w sprawie standardów kształcenia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela z 2012 r., 2004 r. i 2003 r., czyli przepisy te zostały ograniczone do wyżej wskazanych.
Proponuję jednak skorzystać z przepisów dotyczących zachowania nabytych kwalifikacji, czyli z § 37 rozporządzenia, zgodnie z którym nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia (przed 3.10.2023 r.) i posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela. Nauczyciel, którego dotyczy pytanie był wówczas zatrudniony na stanowisku nauczyciela chemii w szkole ponadpodstawowej, więc zachowuje te kwalifikacje.
Zgodnie z § 5 pkt 2 r.k.w.n. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych w technikach, branżowych szkołach I stopnia, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na:
a) kierunku zgodnym (specjalności zgodnej) z nauczanym przedmiotem i posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) kierunku, którego efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu określone w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie w zakresie nauczanego przedmiotu, i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
c) kierunku innym (specjalności innej) niż określone w lit. a i b i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu.
W mojej ocenie nauczyciel również zachowuje kwalifikacje do nauczania tych przedmiotów zawodowych, dla których na danym kierunku studiów efekty uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu określone w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie w zakresie nauczanego przedmiotu.
W razie wątpliwości proponuję wystąpić o opinię do kuratora oświaty. Zgodnie z art. 55 ust. 2 pkt 1 ustawy – Prawo oświatowe, nadzorowi pedagogicznemu podlega między innymi posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w dokumentacji szkolnej wpisuje się nieżyjących rodziców (np. w rubryce rodzice, opiekunowie prawni w dzienniku lekcyjnym)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 1 grudnia 2022 r. przyjęto uczennicę z Ukrainy do placówki, dziecko posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ze sprzężeniem. Opracowano dla uczennicy IPET oraz wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania. Czy wobec tego teraz, w styczniu 2023 r., z końcem semestru musimy opracować okresową wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania i śródroczną ocenę opisową? Czy możemy tę dokumentację opracować dopiero pod koniec drugiego semestru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy powołać wicedyrektora szkoły, jeśli w szkole będzie 9 oddziałów oraz oddział przedszkolny dla 6-latków, oddział przedszkolny dla 5-latków i punkt przedszkolny dla 3-4- latków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na RP powinien być odczytany protokół, czy tylko uchwały z poprzedniej RP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do naszej szkoły uczęszczają uczniowie narodowości czeczeńskiej w ogólnej liczbie 70 osób. Czy dla tych dzieci szkoła powinna zorganizować lekcje religii ich wyznania, czy mogą to być zajęcia z etyki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe