Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje zapytanie dotyczy druku orzeczenia do kształcenia specjalnego oraz określenia wsparcia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry. Zapis w pkt. 1 brzmi: "1) (należy określić zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka lub ucznia [...], oraz jeżeli zachodzi potrzeba indywidualnego wsparcia dziecka lub ucznia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry – zakres tego wsparcia, wraz z uzasadnieniem)". Moje zapytanie dotyczy ściśle dodatkowo zatrudnionej kadry. Co ustawodawca miał na myśli pisząc o ZAKRESIE wsparcia? Czy chodzi tutaj o zakres obowiązków zatrudnianej osoby? Czy poradnia powinna wskazać co taka osoba ma z dzieckiem robić w szkole? Jak rozumieć ten zapis? Wydaje się, iż o doborze konkretnego specjalisty decyduje sam dyrektor szkoły po uwzględnieniu zapisów w orzeczeniu. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie zawiłości.
W przypadku uczniów, którzy legitymują się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego istnieje możliwość zatrudnienia dodatkowej kadry, w celu realizacji indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego (IPET).
Przykładem zatrudnionej dodatkowo kadry jest sytuacja ucznia uczęszczającego do szkoły ogólnodostępnej, który legitymuje się orzeczeniem o kształceniu specjalnym wydanym między innymi ze względu na autyzm, zespół Aspergera lub niepełnosprawności sprzężone. W takim wypadku zatrudnia się dodatkowo (decyzję o takim zatrudnieniu podejmuje dyrektor szkoły) - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego:
1. nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2. do 31 sierpnia 2018 r. istniała możliwość zatrudnienia także asystenta nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem, ale posiadającej przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć, prowadzących zajęcia w klasach I - III szkoły podstawowej, lub asystenta wychowawcy świetlicy- jednak z uwagi na uchylenie art. 15 ust. 7 ustawy Prawo oświatowe (ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. tj. Dz. U. 2019, poz. 1148 z późniejszymi zmianami), taka sytuacja jest już niemożliwa lub
3. pomoc nauczyciela.
W przypadku, gdy kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wyżej wymienione niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, pracowników tych można zatrudnić za zgodą organu prowadzącego.
Tym samym, aby określić zakres działań dodatkowej kadry, w pierwszej kolejności z orzeczenia musi wynikać konieczność zapewnienia tejże kadry.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mamy osobę zatrudnioną jako nauczyciel, który kończy studia podyplomowe z przygotowania pedagogicznego dla nauczania przedmiotów zawodowych. Czy w tym przypadku ta osoba może mieć wychowawstwo na Kwalifikacyjnym Kursie Zawodowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od której klasy wprowadza się Wychowanie do życia w rodzinie i ile godzin. Co jeśli nie ma nauczyciela z takim przygotowaniem i nie ma chętnych nauczycieli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w niepublicznej szkole podstawowej (o uprawnieniach szkoły publicznej) musi być gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedmedycznej? Jeśli nie, to czy jest gdzieś narzucona liczba godzin na jaką powinna być zatrudniona pielęgniarka szkolna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam do Państwa bardzo pilne pytanie. Właśnie dowiedzieliśmy się, że jutro (podczas zaplanowanego wcześniej - na życzenie Pana Burmistrza) zostanie nam podana informacja o tym, że nasza szkoła (podstawowa) ma zostać połączona z dniem 1 stycznia 2017 roku w zespół z gimnazjum mieszczącym się w tym samym budynku. Gimnazjum jest szkołą z oddziałami sportowymi, natomiast my nie mamy tego członu w swojej nazwie. Nasza rada pedagogiczna nie godzi się na takie połączenie. Stąd moje pytanie: Czy w przypadku braku zgody rady pedagogicznej, w trakcie roku szkolnego organ prowadzący ma prawo dokonać takiego przekształcenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przed mającymi się odbyć rekolekcjami rozdaliśmy uczniom druki zgody na wyjazd do kościoła. Ksiądz, który jest również katechetą w szkole nazwał to łamaniem prawa i przestępstwem. Rodzice wyrażają zgodę na każdy wyjazd i tak potraktowaliśmy wyjazd do kościoła. Czy postąpiliśmy słusznie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe