Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na czym polega współpraca dyrektora szkoły z głównym księgowym?
Na czym polega współpraca dyrektora szkoły z głównym księgowym? Co należy w kwestii gospodarowania finansami szkoły do dyrektora szkoły, a co do głównego księgowego? Czy sytuacja zmienia się, gdy finanse szkoły są prowadzone przez zespół obsługi finansowej?
Decyzje dotyczące wydatków szkoły podejmuje dyrektor. Główny księgowy natomiast kontroluje przebieg wydatków oraz czuwa nad ich zgodnością z planem finansowym. Zatem aby finanse szkoły były prowadzone prawidłowo, zgodnie z zasadami rachunkowości i finansów publicznych, bardzo ważna jest właściwa współpraca dyrektora i głównego księgowego szkoły.
Dyrektor decyduje, a główny księgowy kontroluje
Decyzje dotyczące wydatków podejmuje dyrektor szkoły. Główny księgowy kontroluje przebieg wydatków oraz pilnuje ich zgodności z planem finansowym. Chociaż role dyrektora i głównego księgowego w tym zakresie są jasno określone przez ustawę o finansach publicznych, ważna jest ścisła współpraca dyrektora i głównego księgowego zmierzająca do prawidłowej realizacji budżetu z zachowaniem zasad gospodarności i celowości.
Aby móc realizować budżet, musi być opracowany plan finansowy dochodów i wydatków. Taki plan powinien przygotowywać główny księgowy w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
Główny księgowy prowadzi księgi rachunkowe szkoły i na ich podstawie sporządzasprawozdania z wykonania budżetu oraz sprawozdania finansowe. Podpisy na sprawozdaniach składają główny księgowy i dyrektor szkoły. Dyrektor zatwierdza sprawozdania, a główny księgowy potwierdza podpisem, że zawarte w nich dane są zgodne z ewidencją księgową.
Dyrektor podejmuje decyzje w związku z realizacją budżetu
Decyzje dotyczące realizacji budżetu podejmuje dyrektor szkoły. Główny księgowy wykonuje dyspozycje środkami pieniężnymi, tzn. dokonuje płatności, sporządza przelewy i prowadzi gospodarkę kasową. W związku z tym główny księgowy nie może zatwierdzać dokumentów do wypłaty. Ta funkcja została zastrzeżona dla dyrektora szkoły.
Główny księgowy sprawdza dokumenty finansowe
Zanim dokumenty finansowe zostaną zatwierdzone do realizacji przez dyrektora szkoły, powinny być sprawdzone m.in. przez głównego księgowego. Główny księgowy swoim podpisem potwierdza, że dokument jest kompletny i rzetelny, oraz że operacja gospodarcza jest zgodna z prawem, a wydatek mieści się w planie finansowym szkoły.
W przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń co do kontrolowanego dokumentu główny księgowy ma prawo odmówić złożenia swojego podpisu i zgłosić to dyrektorowi szkoły na piśmie.
Główny księgowy kontrasygnuje każdą umowę na dostawy towarów lub usług
Osobą upoważnioną do zaciągania zobowiązań, a tym samym do podpisywania umów na dostawy towarów lub usług jest dyrektor. Główny księgowy powinien jednak sprawdzić każdą umowę pod kątem jej zgodności z planem finansowym i dokonać kontrasygnaty umowy. Tylko taka umowa może być realizowana.
Główny księgowy pomaga w opracowaniu dokumentacji finansowej
Główny księgowy powinien także służyć dyrektorowi pomocą w opracowaniu dokumentacji niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania gospodarki finansowej, takiej jak polityka rachunkowości oraz wszelkich instrukcji dotyczących operacji finansowych, np. instrukcji kasowej, instrukcji obiegu dokumentów. Powinien także wnioskować do dyrektora o dokonywanie zmian mających na celu wprowadzanie usprawnień w zakresie prawidłowego gospodarowania finansami szkoły.
Zespół obsługi finansowej zamiast głównego księgowego
Ustawa o systemie oświaty dopuszcza tworzenie przez organ prowadzący zespołów obsługi szkół, w tym obsługi finansowej. Jednostka prowadząca obsługę finansowo-księgową przejmuje zadania powierzane głównemu księgowemu będącemu w szkole. Korzystanie z zespołu obsługi finansowej przez dyrektora nie może go pozbawić przypisanych mu kompetencji ustawowych.
Wszelkie decyzje dotyczące finansów szkoły leżą w gestii dyrektora szkoły. Nadal to dyrektor jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową, podejmuje decyzje dotyczące realizacji budżetu i zatwierdza do wypłaty wszystkie dokumenty finansowe, w tym faktury i rachunki.
Należy wypracować spójną politykę rachunkowości
Politykę rachunkowości, w tym procedurę dotyczącą przeprowadzania wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków oraz instrukcję obiegu i kontroli dokumentów finansowych, należy wypracować wspólnie z zespołem obsługi szkół. Polityka rachunkowości jednostki obsługującej szkołę oraz polityka rachunkowości szkoły powinna być spójna.
W porozumieniu wskazuje się głównego księgowego szkoły
Dyrektor szkoły ma obowiązek zawrzeć porozumienie z dyrektorem zespołu obsługi szkół. Zespół wykonuje w imieniu dyrektora te zadania, które znajdą się w podpisanym porozumieniu. W porozumieniu powinno się wskazać osobę, która jest głównym księgowym szkoły. Taka interpretacja wynika z protokołów pokontrolnych regionalnych izb obrachunkowych.
Jednostka obsługująca szkołę współpracuje z dyrektorem
Pracownicy powołanej jednostki współpracują z dyrektorem, przygotowując plany finansowe oraz wnioski o ich korektę, prowadzą księgi rachunkowe szkoły i sporządzają sprawozdania. Składają również podpisy na dokumentach finansowych szkoły, którymi potwierdzają zgodność z ewidencją księgową, oraz dokonują wstępnej kontroli finansowej dokumentów, weryfikują zgodność dokonywanych przez szkołę wydatków z planem finansowym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Czy istnieje wzór oceny okresowej pracy pedagoga szkolnego? Może gotowe opracowania?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła, której uczniowie spełniają obowiązek szkolny w ORW ma obowiązek zakupić takiemu uczniowi podręczniki, czy też obowiązek ten spada na placówkę ORW?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania z zaleceniem realizacji nauczania w formie indywidualnej w odrębnym pomieszczeniu w szkole, włączenie ucznia w zajęcia z oddziałem klasowym zgodnie z zaleceniem lekarskim. Czy uczeń ma obowiązek uczestniczyć we wszystkich zajęciach z klasą oprócz 8 przyznanych godzin nauczania indywidualnego. Proszę podać podstawę prawną, która reguluje tę kwestię. Jest to uczeń klasy II gimnazjum.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę odpowiedzieć na moje pytanie- czy przedszkole prywatne musi uzupełnić dziennik podczas wakacji? Na wakacje planujemy projekt wakacyjny na miesiąc lipiec, a w sierpniu rozpoczynamy adaptację dla nowych dzieci oraz remont przedszkola.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Prosiłbym o wyjaśnienie jak ma wyglądać procedura przekształcenia publicznej sześcioklasowej szkoły w ośmioklasowa, ale prowadzoną przez Stowarzyszenie?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe