Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na jakich aktach prawnych opierają się uchwały dotyczące ewaluacji wewnętrznej, dodatkowych dni wolnych od zajęć i przyznawania stypendiów dla uczniów?
Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie.
Ad. 1 W sprawie ewaluacji wewnętrznej rozporządzenie nie obliguje szkoły do podejmowania uchwały. Dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze,w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczeji opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy szkoły lub placówki,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
4) monitoruje pracę szkoły lub placówki. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.
W celu realizacji tych zadań dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z nauczycielami, o których mowa wyżej w szczególności:
1) analizuje dokumentację przebiegu nauczania;
2) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.
Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.Plan ten jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacjipolityki oświatowej państwa.
Plan nadzoru zawiera w szczególności:
1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia;
2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań;
4) plan obserwacji;
5) zakres monitorowania.W przypadku dokonania zmian w planie nadzoru, dyrektor szkoły lub placówki niezwłocznieinformuje radę pedagogiczną, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – nauczycieli i osoby niebędące nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, o wprowadzonych zmianach.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, w szczególności § 22 – 24.
Ad. 2 W nowym rozporządzeniu utrzymano dotychczasową procedurę określania prowadzenia zajęć w ciągu pięciu lub sześciu dni tygodnia oraz ustalania dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz dotychczasowe kompetencje organów szkoły (rady szkoły, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego) w zakresie opiniowania:
1) prowadzenia w szkole podstawowej zajęć w ciągu pięciu lub sześciu dni tygodnia, przy zmianowości 2 i więcej, po zaopiniowaniu przez radę szkoły i rady pedagogicznej,
2) organizacji tygodnia pracy w szkołach innych niż szkoła podstawowa, po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe także w porozumieniu z podmiotami organizującymi praktyczną naukę zawodu,
3) ustalania dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach lub placówkach po zasięgnięciu opinii rady szkoły albo rady placówki, a gdy rada szkoły lub placówki nie została powołana – rady pedagogicznej, z tym, że w przypadku szkół wymagana jest także opinia rady rodziców i samorządu uczniowskiego - wymiar dodatkowo wolnych dni jest podany w dla:
- szkół podstawowych – do 8 dni,
- liceów ogólnokształcących i techników – do 10 dni,
- branżowych szkół I stopnia, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i placówek kształcenia praktycznego – do 6 dni,4) ustalania w szczególnie uzasadnionych przypadkach dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznych, niezależnie od dni wolnych ustalonych na podstawie § 5 ust. 1 po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki, a w przypadku szkoły lub placówki rada nie została powołana, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego oraz za zgodą organu prowadzącego pod warunkiem ich odpracowania w wyznaczone soboty. Dyrektor informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców o wolnych dniach w terminie do dnia 30 września. Przy ustalaniu dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla szkoły podstawowej na rok szkolny 2017/2018, należy podkreślić – o czym pisaliśmy - że w br. szkolnym nie przeprowadza się egzaminu ósmoklasisty.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego, w szczególności § 4, 5.
Ad. 3 Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2016r. ze zm.), w szczególności Rozdział 8a - Pomoc materialna dla uczniów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel zatrudniony na zastępstwo 5-cio miesięczne w klasie 0 otrzymuje ekwiwalent za urlop czy też nie?
- Zwolnienie z nauki języka obcego nowożytnego ucznia klasy IV szkoły podstawowej. W placówce, w klasie IV, jako język obcy wybrano angielski. Drugi język obowiązujący w szkole, to hiszpański - od VII klasy. Rodzice ucznia klasy IV zwrócili się z prośbą o zwolnienie ich dziecka z angielskiego i przeprowadzenie egzaminu z hiszpańskiego (uczeń jest do niego przygotowany w każdej chwili - zna bowiem ten język). Dziecko nie posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, jednak problemem jest dla niego długie przebywanie w szkole i to jest głównym powodem, dla którego rodzice proszą o powyższą zmianę. Czy dyrektor szkoły może zorganizować taki egzamin z hiszpańskiego i zwolnić ucznia z nauki angielskiego. Jeśli tak, jak miałoby to wyglądać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od kiedy należy nauczycielom wypłacać godziny ponadwymiarowe? 12-13 marca to dni, w których odbywały się zajęcia opiekuńcze i w szkołach były dyżury nauczycieli. Od 16 do 24 marca nauczyciele prowadzili lekcje zdalne powtórzeniowe, w których nie była realizowana podstawa programowa. Od 25 marca weszło nowe rozporządzenie. Nadmienię, że nauczyciele realizują zajęcia w ramach obowiązującego go przed niem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowy wymiar godzin wraz z godzinami ponadwymiarowymi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły musi przyjąć nauczycielkę po rocznym urlopie na poratowanie zdrowia, jeśli nie ma odpowiedniej ilości godzin. Nauczycielka jest zatrudniona na zasadzie mianowania w pełnym wymiarze godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej klasy I integracyjnej zamieściła informacje w komunikatorze WhatsApp w dniu 16 stycznia 2023 r., w którym poinformowała rodziców i uczniów o wzięciu zwolnienia lekarskiego z powodu wyczerpania na skutek nagannego zachowania ucznia. Wskazała, że nie jest w stanie prowadzić lekcji, bo codziennie musi ukrywać przed uczniami łzy, odczuwając niemoc z powodu takiego zachowania jak opluwanie, kopanie, wyzywanie, pokazywanie środkowego palca, używanie wulgaryzmów itp. W innej wiadomości nazwała ucznia tej klasy terrorystą. Nauczycielka wyraziła zgodę na prowadzenie tej grupy, choć nie należy do łatwych, ze względu na obecność w niej 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W wiadomości nie wymieniła ucznia z nazwiska, jednak nie zmienia to postaci rzeczy, ponieważ wszyscy zainteresowani wiedzą, o kogo chodzi. Pani zatem w nieuprawniony sposób publicznie obwiniła ucznia za doprowadzenie swojej osoby do wyczerpania.
Ponadto, uczeń został przyjęty do klasy integracyjnej, w której liczba dzieci nie może być większa niż 20 i nauczycielka została wsparta innym nauczycielem współorganizującym proces kształcenia w wymiarze 19 godzin tygodniowo (nauczyciel ten jest również psychologiem szkolnym), który ze wszystkimi uczniami z orzeczeniami prowadzi indywidualne lub grupowe zajęcia specjalistyczne zalecone przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Pierwsze pisemne informacje dotyczące zachowania ucznia otrzymałam dopiero 11 stycznia 2023 r. Nauczycielka obecnie odbywa staż awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego. Zwróciła się do mnie o cząstkową ocenę za okres stażu, ponieważ zatrudniła się w innej placówce od 1 marca 2023 r. Czy ze względu na postępowanie nauczycielki (brak prowadzenia dokumentacji szkolnej, nie uzupełnienie opisów śródrocznych uczniów w terminie, oraz zasiłek chorobowy ze względu na wyczerpanie psychiczne, jeszcze w grudniu, o czym dowiedziałam się od rodzica w tygodniu poprzedzającym zwolnienie lekarskie) należy wystawić negatywną ocenę stażu? Czy należy wystawić pisemne upomnienie dla nauczyciela z uwagi na tę sytuację i niepedagogiczne zachowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe