Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na liście obecności nauczycieli jest 21 osób, jedna przebywająca na urlopie dla poratowania zdrowia i druga na urlopie bezpłatnym. Jak obliczyć kworum potrzebne do podejmowania prawomocnych decyzji? Czy zgodnie z listą obecności- od liczby 21, czy nie brać tych dwóch osób pod uwagę i liczyć kworum od 19 osób? Jaka jest wymagana liczba nauczycieli do podejmowania prawomocnych decyzji w przypadku 21 obecnych i 19 obecnych nauczycieli?
O ile pytanie dotyczy zebrania rady pedagogicznej, jeżeli nauczyciele przebywający na urlopach faktycznie byli obecni na zebraniu, nie należy ich pomijać przy ustalaniu kworum, zaś osoby nieobecne na zebraniu i bezpodstawnie wpisane na listę obecności należy pominąć. Treść pytania jest niewystarczająca do jednoznacznego stwierdzenia, czy lista obecności została sporządzona rzetelnie. Na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. W pytaniu nie podano, ilu nauczycieli wraz z dyrektorem jest zatrudnionych w placówce, nie można więc wskazać liczby nauczycieli potrzebnej do ważnego podejmowania uchwał, skoro w pytaniu podaje się tylko obecność 21 oraz 19 osób, a nie ma informacji o łącznej liczbie nauczycieli w placówce. W konsekwencji nie można wyliczyć, ilu nauczycieli to połowa składu organu. W związku z tym jedynie przykładowo można podać, że jeśli rada pedagogiczna liczy łącznie 21 członków, a 2 z nich jest nieobecnych z powodu urlopów, jest spełniony wymóg kworum.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy opieka nad uczniami w czasie dyskoteki szkolnej może zostać potraktowana jako realizacja godzin "karcianych"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można poprosić rodzica o odkupienie uczniowskiego podręcznika, otrzymanego we wrześniu w ramach dotacji (podręcznik uległ zniszczeniu). Zgodnie z zapisami rodzic winien wpłacić na konto pieniądze, dla szkoły korzystniejszym rozwiązaniem jest książka za książkę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka była zatrudniona od 01.09.2019 r. Na jej prośbą umowa została rozwiązana 31.10.2019 r.
Czy w/w nauczycielce należy wypłacić trzynastkę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej pracy nauczyciela w czasie nieobecności ucznia. Czy w razie nieobecności ucznia nauczyciel pozostaje do dyspozycji Dyrektora w godzinach zajęć z uczniem nieobecnym zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć, czy też można prosić nauczyciela aby te zajęcia odpracował w innym terminie? (nadmieniam, że nauczyciel wiedział dzień wcześniej, że uczeń będzie nieobecny na zajęciach i dopiero w dniu zajęć zgłosił nieobecność dziecka)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 991 godziny wynikające z liczby godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem godziny te będą przeznaczane na:
1) zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie lub
2) realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
a) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, np. programowanie w języku Python, programowanie manipulatorów i robotów lub przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B, pod warunkiem, że umiejętności te będą związane z nauczanym zawodem lub
b) przygotowujących uczniów do uzyskania kwalifikacji rynkowej funkcjonującej
w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji związanej z nauczanym zawodem lub
c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu, np. do obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym, do uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego E uprawniającego do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci do 1 kV na stanowisku eksploatacja lub do uzyskania uprawnień do montażu i demontażu rusztowań; dodatkowe uprawnienia zawodowe muszą być przydatne do wykonywania nauczanego zawodu, a program szkolenia w zakresie tych uprawnień powinien wynikać z odrębnych przepisów lub
d) uzgodnionych z pracodawcą, których treści nauczania ustalone
w formie efektów kształcenia są przydatne do wykonywania nauczanego zawodu.
Tworząc szkolny plan nauczania zostało mi na klasę piątą 210 godzin, które chciałbym przeznaczyć na dodatkowe umiejętności. Przykładem może być kurs na prawo jazdy. Liczba osób w klasie to 20. Aby zrealizować program trzeba odbyć 30 godzin teorii (wspólnych dla całej klasy) i 30 godzin zajęć praktycznych (realizowanych indywidualnie z każdym kursantem). W przeliczeniu daje to 600 godzin. Nawet gdyby klasa liczyła tylko 6 uczniów (rozważanie czysto teoretyczne – wówczas liczba godzin wystarcza na organizację kursu), jeżeli godziny miałyby być umieszczone w planie zajęć, to potrzebujemy ośrodka szkolenia dysponującego sześcioma samochodami wraz z instruktorami, aby wszyscy uczniowie mogli razem odbywać szkolenie.
Czy w związku z tym można nie ujmować w planie lekcji godzin pozostających w klasie piątej na kształcenie zawodowe, a kursy odbywać popołudniami?
Kto może prowadzić zajęcia przygotowujące uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu? Jaka powinna być certyfikacja tych uprawnień?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe