Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel dyplomowany zatrudniony z mianowania w roku szkolnym 2013/2014 miał pełny etat, następnie ze względów na to, że zmniejszyła się liczba klas w roku szkolnym 2014/2015 miał ograniczenie do 9/18, w następnym roku szkolnym 2015/2016, 9,08/18, natomiast w roku szkolnym 2016/2017 liczba godzin pensum dal nauczyciela wynosi 7,65/18. Na rok szkolny 2017/2018 nie ma już dla niego godzin. Proszę o odpowiedź na pytanie: z jakiego artykułu KN dać wypowiedzenie nauczycielowi i jaka mu przysługuje wysokość odprawy? Czy wysokość wypłaconej kwoty jest uzależniona od całego czy połowy jego etatu?
Nauczyciel zatrudniony przez mianowanie powinien mieć cały etat - jest to jeden z wymogów takiej formy zatrudnienia. Wyjątkiem od tej zasady jest ograniczenie godzin do wymiaru nie niższego niż 1/2 etatu, na podstawie art. 22 ust. 2 Karty Nauczyciela. Nieprawidłowym jest większe ograniczanie ilości godzin nauczycielowi zatrudnionemu przez mianowanie, nawet za jego zgodą. W razie braku godzin w wymiarze co najmniej 1/2 etatu, z nauczycielem mianowanym rozwiązuje się stosunek pracy, a następnie można zawrzeć nowy, na mniejszą ilość godzin, ale na podstawie umowy o pracę.
Z pytania wynika, że nauczyciel jest zatrudniony nieprawidłowo. W 2016 roku dyrektor powinien wypowiedzieć nauczycielowi stosunek pracy na podstawie art. 20 KN, wypłacić sześciomiesięczną odprawę i zawrzeć nowy na podstawie umowy o pracę.
W chwili obecnej dyrektor mógłby porozumieć się z nauczycielem co do podstawy prawnej jego zatrudnienia (np. wspólne oświadczenie na piśmie, że od dnia 01.09.2016 stosunek pracy zawarty jest na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, choć tu pozostaje kwestia niewypłaconej odprawy z tytułu zwolnienia), albo wyrównać wynagrodzenie od początku roku szkolnego do wysokości 1/2 etatu (nieprzepracowane godziny nauczyciel mógłby zrealizować np. w formie zastępstw do końca roku szkolnego czy innych zajęć wynikających z potrzeb szkoły).
Odprawa z tytułu zwolnienia z art. 20 KN nauczycielowi mianowanemu przysługuje w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego z miesiąca przypadającego bezpośrednio przed ograniczeniem wymiaru godzin.
Rozwiązanie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje na podstawie art. 27 ust. 1 Karty Nauczyciela, gdy przyczyną zwolnienia nauczyciela jest brak godzin, a więc przyczyna ta leży po stronie pracodawcy a nie pracownika. W takim przypadku, o ile szkoła zatrudnia co najmniej 20 pracowników, nauczycielowi przysługuje odprawa z ustawy z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (art. 8 w związku z art. 10 ust. 1), w wysokości:
1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
W przypadku nauczycieli gimnazjów i nauczycieli szkół, w których będą prowadzone klasy gimnazjum, dla których brakuje godzin ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, zastosowanie będzie miał art. 225 ustawy z 14.12.2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, czyli przeniesienie w stan nieczynny, a w razie braku zgody nauczyciela - rozwiązanie stosunku pracy oraz odprawy na tych samych zasadach, co w art. 20 KN.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy należy się dodatek za warunki trudne i za warunki uciążliwe dla nauczyciela pracującego w szkole ogólnodostępnej z uczniem realizującym nauczanie indywidualne i mającym orzeczenie o kształceniu specjalnym z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym. Czy w tym przypadku należą się 2 dodatki za trudne + uciążliwe? Czy takie dodatki należą się jeżeli uczeń (tak jak wyżej uczęszcza do gimnazjum ogólnodostępnego jest nauczany indywidualnie i ma orzeczenie o kształceniu specjalnym -upośledzenie w stopniu umiarkowanym ), a ukończył 16 rok życia (obecnie ma 18 lat) bo miał wydłużony etap edukacyjny ? Czy należy się dodatek i za trudne i za uciążliwe?( 2 dodatki)
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownik niepedagogiczny (pomoc w OP, opiekun z autobusu szkolnego,personel sprzątający) może mieć w swoim zakresie obowiązków ustalonym przez pracodawcę, przeprowadzanie dzieci podczas przerwy na zajęcia, które odbywają się w drugim budynku szkolnym?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mam problem z naliczeniem właściwych dni urlopu wypoczynkowego pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze:
1. Umowa w terminie od 07.09.17r. do 31.08.17r. , zatrudnienie w wymiarze 7/40 etatu czyli 3.5h tygodniowo.
2. Umowa w terminie od 01.09.17r do 30.06.18r., zatrudnienie w wymiarze 0.045 etatu (1/22) czyli 1h tygodniowo.
3. Umowa w terminie od 01.09.17r. do 31.08.18r., zatrudnienie w wymiarze 0/10 etatu czyli na 2.5 godz. tygodniowo.
4. Umowa w terminie od 01.09.17r. do 31.08.18r., zatrudnienie w wymiarze 1/2 etatu.
W jaki sposób wyliczyć poszczególnym nauczycielom zaległy i należny urlop?
Proszę o wyliczenie i podanie sposobu do wyliczeń na przyszłość.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Czy wolno ograniczyć etat nauczycielce, która przebywa na urlopie bezpłatnym? W czasie trwania urlopu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który jest zatrudniony na pełen etat na czas nieokreślony w szkole publicznej(zatrudnienie z KN) i ma również nadgodziny, może od 1 września 2018r.po uzyskaniu zgody dyrektora podpisać równocześnie umowę o pracę ze szkołą niepubliczną (zatrudnienie z kodeksu) pracy),czy tylko jak ma sam etat bez nadgodzin po uzyskaniu zgody?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe