Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel jest zatrudniony na ¾ etatu, które realizuje przez 5 dni w tygodniu. Czy można ustanowić dla takiego nauczycielowi czterodniowy lub trzydniowy tydzień pracy?
Tak. W określonych sytuacjach dyrektor może zmniejszyć liczbę dni pracy nauczyciela do 4 dni roboczych.
Pełnoetatowy czas pracy należy rozłożyć na 5 dni roboczych
Nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje 40-godzinny tygodniowy czas pracy rozłożony na 5 dni roboczych. Tak wynika z treści art. 42 ust. 1 i art. 42c ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.).
Niepełnoetatowy czas pracy można rozłożyć na mniej niż 5 dni roboczych
Natomiast powyższa zasada – pracy w ciągu 5 dni – nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy. W takiej sytuacji decyzja w zakresie ustalenia liczby dni pracy nauczyciela należy do kompetencji dyrektora szkoły i od jego decyzji zależy jak zorganizuje pracę nauczyciela.
Dyrektor decyduje o rozłożeniu dni pracy
Decyzja w zakresie zmniejszenia liczby dni pracy nauczyciela z 5 do 4 należy zatem do wyłącznej kompetencji dyrektora szkoły.
Kiedy dyrektor może rozłożyć nauczycielowi prace na 4 dni robocze?
Dyrektor szkoły może ustalić 4-dniowy tydzień pracy:
- dla nauczyciela dokształcającego się,
- dla nauczyciela wykonującego inne ważne społecznie zadania;
- w sytuacji, która wynika z organizacji pracy w szkole..
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile czasu trwa godzina pracy psychologa i pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i przedszkolu od 1 września 2017 r zgodnie z nowym rozporządzeniem
- Czy nauczyciel będący przewodniczącym związków zawodowych ZNP pracujący obecnie w gimnazjum ma jakieś szczególne uprawnienia aby zostać zatrudnionym w szkole podstawowej po wprowadzeniu reformy oświaty?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 31.08.2017 r. kończy mi się kadencja dyrektora. Czy możliwe jest przedłużenie kadencji na okres 5 - lat, czy tylko do 31.08.2019 r.?
- Czy magister z j. polskiego, który ukończył studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki może prowadzić zajęcia z terapii pedagogicznej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka od 1 września 2022 r. jest zatrudniona w szkole podstawowej ogólnodostępnej na stanowisku wychowawcy świetlicy w pełnym wymiarze godzin (26/26). Wcześniej, tj. w roku 1985 ukończyła studium pedagogiczne (posiada świadectwo ukończenia studium pedagogicznego) zorganizowane przez Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Wł. Spasowskiego – Oddział Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze, na podstawie zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 maja 1981 r. w sprawie zasad uzyskiwania kwalifikacji pedagogicznych przez czynnych nauczycieli szkół podstawowych i placówek oświatowo- wychowawczych, uzyskując tym samym kwalifikacje w rozumieniu art. 9, ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. Nauczycielka posiada także dyplom ukończenia studium kwalifikacyjnego z zakresu pedagogiki specjalnej, na podstawie którego uzyskała kwalifikacje do prowadzenia pracy w szkołach i placówkach kształcenia specjalnego (podstawa prana: zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie utworzenia studium pedagogicznego w zakresie pedagogiki specjalnej). Na bazie ww. przygotowania nauczycielka była zatrudniona przez 7 lat i 9 miesięcy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym od dnia 4 września 1984 r. do 31 maja 1992 r. na stanowisku wychowawcy internatu, po czym wyjechała za granicę i tam pracowała w innej branży. Nauczycielka legitymuje się tylko świadectwem ukończenia LO i świadectwem dojrzałości (maturą). Moje pytania brzmią:
1. Czy kwalifikacje, którymi legitymuje się ww. nauczycielka są wystarczające do zatrudnienia jej na stanowisku nauczyciela świetlicy szkolnej, na którym została zatrudniona przez poprzedniego dyrektora z dniem 1 września 2022 r.?
2. Czy kwalifikacje, którymi legitymuje się ww. nauczycielka są wystarczające do przydzielenia jej innych zajęć niż świetlica szkolna?
3. Moje obawy dotyczą faktu, iż nauczycielka legitymuje się ukończonym LO i posiada świadectwo ukończenia studium pedagogicznego uprawniającego ją do pracy w szkole, czyli posiada tzw. przygotowanie pedagogiczne ogólne, a nie ma dokumentów potwierdzających kwalifikacji kierunkowych. Zatem, czy ona w ogóle ma na dzień obecnych wymogów kwalifikacyjnych, uprawnienia do pracy w szkole podstawowej?
4. Nauczycielka ta w przyszłym roku, kończy 60 lat i twierdzi, że jeszcze nie może odejść na emeryturę z racji braku lat pracy wypracowanych w Polsce. Czy rzeczywiście tak jest?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe