Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ma prawo wykorzystać 2 dni opieki nad dzieckiem na godziny. Jak to rozumieć? Nauczycielka chce brać przez kilka dni wolne w czasie swoich lekcji i w ten sposób może jej nie być przez kilka dni. Jak to powinno być?
Kodeks pracy daje możliwość skorzystania ze zwolnienia od pracy w wymiarze godzinowym - przy pełnym etacie 16 godzin. Oznacza to, że nauczycielka może skorzystać z jednej, dwóch lub więcej godzin w danym dniu i tak aż do wyczerpania limitu 16 godzin. Należy przy tym pamiętać, że jeżeli w danym dniu nauczycielka skorzysta z kilku godzin zwolnienia podczas lekcji, a w godzinach popołudniowych odbywać się będzie np. posiedzenie rady pedagogicznej, czy zebranie z rodzicami, to z tych zajęć nie będzie już zwolniona.
Projekt nowelizacji przepisów Karty Nauczyciela, które mają wejść od 2018 roku przewiduje wprowadzenie przepisów dot. zwolnienia od pracy z tytułu wychowywania dziecka do lat 14 przez nauczyciela, jedynie w wymiarze 2 dni.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym. Jest to klasa z uczniami klas I, II, IV, VII. Nauczyciel dyplomowany zatrudniony od 01.09.2017 r. w wymiarze 14/18 godzin tygodniowo ma przydzielone 13/18 godzin w szkole i 1/18 w klasie - oddziale specjalnym w której są uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Moje pytanie: czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Dyrektor szkoły – nauczyciel mianowany realizuje godziny dydaktyczne w wymiarze 3/18 w w/w oddziale specjalnym prowadząc zajęcia rewalidacyjne. Moje pytanie: czy dyrektorowi należy się dodatek za trudne warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Inni nauczyciele przedmiotowi (np. nauczyciel wychowania fizycznego) ma przydzielone 21/18 godzin tygodniowo w tym 17/18 w szkole i 4/18 w w/w oddziale specjalnym. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy za 4/18. Jeżeli tak to w jakiej wysokości. Przedstawiam rozdział z Uchwały Rady Miasta w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół p przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy. § 8 1. Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach pracy dla zdrowia przysługują z tego tytułu dodatki. 2. Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli: a/zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzoną w stopniu głębokim, b/zajęć dydaktycznych i wychowawczych w klasach specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, c/prowadzenie nauczania indywidualnego w domu ucznia, zakwalifikowanego do takiego kształcenia. 3. Nauczycielom przysługuje dodatek w wysokości: za prace w trudnych warunkach – 20% wynagrodzenia zasadniczego. 4. Dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy przysługuje w okresie faktycznego wykonywania pracy, za którą dodatek jest związany oraz w okresie nie wykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego. 5. Nauczycielom prowadzącym indywidualne nauczanie w domu ucznia oraz dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego przysługuje dodatek w wysokości 20 % stawki godzinowej za każdą przepracowana godzinę. 6. Dodatki przysługują w takiej części, w jakiej godziny pracy w trudnych, warunkach pracy pozostają do obowiązującego wymiaru godzin. 7. Dodatki wypłaca się z dołu za czas faktycznego wykonywania pracy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Chcę zatrudnić nauczyciela na zastępstwo. Do dyspozycji mam 19 godzin w szkole i 4 w przedszkolu. Dwie nauczycielki z zupełnie innej szkoły zaoferowały się objąć te godziny. Jedna ma w szkole macierzystej etat, a u mnie 6 godzin w szkole i 4 w przedszkolu, druga ma w szkole macierzystej 10 godzin a u mnie 13. Stąd moje pytanie jak to ma wyglądać formalnie i jaką dokumentację powinnam przygotować?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik z dniem 31.01.2013r. odchodzi na emeryturę i posiada zajęcie komornicze. Czy przysługujące mu świadczenia z ZFŚS jako emerytowi będą podlegały potrąceniom na rzecz zajęcia komorniczego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komu podlega bezpośrednio sekretarz szkoły?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy na podstawie §2 ust.2 pkt 2 oraz §5 pkt 1) rozporządzenia MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli w szkole podstawowej w oddziale przysposabianym do pracy w zawodzie ogrodnik teoretycznych i praktycznych przedmiotów z zawodu może uczyć biolog, który posiada również kwalifikacje do nauczania przyrody? W oddziale tym realizowany jest program, który obejmuje wybrane treści z podstawy programowej kształcenia w zawodzie ogrodnik. Uczniowie w ramach zajęć są przygotowywani do wykonywania prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją roślin ozdobnych. Do wykonywania wyżej wymienionego zadania niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, tzn. uczeń: 1) rozpoznaje rodzaje i gatunki roślin ozdobnych, 2) rozpoznaje nasiona roślin ozdobnych i traw, 3) rozpoznaje organy podziemne roślin ozdobnych, 4) określa metody wegetatywnego rozmnażania roślin ozdobnych, 5) określa walory dekoracyjne roślin ozdobnych, 6) określa wymagania siedliskowe roślin ozdobnych, 7) planuje uprawę roślin ozdobnych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych i ekonomicznych danego rejonu, 8) określa termin i sposób siewu nasion i sadzenia roślin ozdobnych, 9) przygotowuje glebę do siewu nasion i sadzenia roślin ozdobnych, 10) wykonuje czynności związane z siewem nasion i przesadzaniem roślin ozdobnych, 11) planuje rozmieszczenie roślin ozdobnych na terenach zieleni, 12) wykonuje dekoracje z wykorzystaniem roślin ozdobnych, 13) stosuje metody ochrony i nawożenia roślin ozdobnych bezpieczne dla środowiska, 14) dobiera narzędzia do wykonywania prac.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe