Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel początkujący zatrudniony od 1 listopada 2022 r. na jaki okres powinien zostać zatrudniony i jaka powinna być podstawa jego zatrudnienia? Czy należy przydzielić mu mentora z dniem rozpoczęcia pracy?
Na podstawie art. 9a ust. 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.) nauczyciel nieposiadający stopnia awansu zawodowego, zwany „nauczycielem początkującym”, zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami odbywa przygotowanie do zawodu nauczyciela w wymiarze 3 lata 9.
Zgodnie z zapisem art. 10 ust. 2 cytowanej ustawy stosunek pracy z osobą rozpoczynającą pracę w szkole, która:
1) nie posiada stopnia awansu zawodowego oraz
2) posiada wymagane kwalifikacje
– nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony na dwa lata szkolne.
Uważam, że jeżeli nauczyciel został zatrudniony od 1 listopada 2022 r. to pierwsza umowa powinna być zawarta do dnia 31 sierpnia 2024 roku (koniec roku szkolnego).
Na podstawie art. 9ca ust. 11 cytowanej ustawy nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu nauczyciela dyrektor szkoły z dniem zatrudnienia (1 listopada 2022 r.) przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych mentora. Mentorem w szkole samorządowej nie może być nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z pojawieniem się uregulowań prawnych na temat urlopu wypoczynkowego dyrektora i wicedyrektorów, uprzejmie proszę o informację, jak w świetle kodeksu pracy wygląda sprawa oddawania dni wolnych za obecność w pracy lub wykonywanie pracy poza szkołą (opieka nad uczniami podczas np występów lub olimpiad) w soboty, a jak w niedziele.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmianą przepisów i nowym podziałem teczki akt osobowych na 4 części nadal teczki w naszej szkole prowadzone są w wersji papierowej. Czy dokumenty sprzed 01.01.2019 r. powinny być przechowywane przez 50 lat ? A dokumenty sporządzone od 01.01.2019 r. 10 lat? Oczywiście chodzi mi o pracowników, którzy np. 24.05.2019 r. odchodzą na emeryturę. Jak napisać takiej osobie pismo informujące o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej? Załóżmy, że pracownica odchodząca na emeryturę ma 65 lat.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik posiada kilka zajęć komorniczych wynagrodzenia. Czy umieszczając adnotację o zajęciu wynagrodzenia na świadectwie i podając wysokość potrącenia, należy podać kwotę do każdej z sygnatur osobno czy mogę podać kwotę w zbiorczą, która w sumie została potrącona?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na podstawie mianowania do chwili obecnej pracuje na dwa pełne etaty w szkole podstawowej i szkole ponad gimnazjalnej ze wskazaniem naszej szkoły ponad gimnazjalnej jako główne miejsce zatrudnienia. Po zaopiniowaniu arkusza na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 10.04.2017r. w głównym miejscu pracy, gdzie miała przydzielony pełny etat, oświadczeniem z dnia 11.04.2017r. zmieniła podstawowe miejsce pracy z naszej jednostki na szkołę podstawową, nie przedkładając zgody na dodatkowe zatrudnienie. Nadmieniam, że posiedzenie Rady Pedagogicznej w szkole podstawowej odbyło się w dniu 11.04.2017r., gdzie wyżej wymienionej nauczycielce także został przydzielony pełny etat. W związku z powyższym dyrektor szkoły ponad gimnazjalnej wystąpił z pismem do dyrektora szkoły podstawowej o wyrażenie zgody na dodatkowe zatrudnienie tej nauczycielki. Dyrektor nie wyraził zgody na dodatkowe zatrudnienie, w wyniku czego, ze względu na nie możliwą dyspozycyjność nauczyciela zostały wprowadzone zmiany do arkusza (bez przydziału godzin dla tego nauczyciela) i ponownie uruchomione procedury związane z jego tworzeniem. Czy decyzja dyrektora była prawnie słuszna i jaką postawę prawną przyjąć przy wypowiedzeniu stosunku pracy temu nauczycielowi?
- W związku z brakiem godzin zamierzam do 31.05.2011 wypowiedzieć stosunek pracy ( zawarty na podstawie mianowania )proponując etat 16/18. Jeśli nie wyrazi zgody na pracę w takiej ilości, co wtedy; jak odprawa czy w ogóle....
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe