Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel uczący w gimnazjum nie zrealizował minimalnej liczby godzin wynikającej z ramowych planów nauczania przedmiotu. Do pełnej realizacji zabrakło mu dwóch godzin. Klasa już wyszła ze szkoły. Jakie konsekwencje może ponieść od dyrektora, a jakie konsekwencje i kiedy mogą spotkać dyrektora. Co robić, by uniknąć takich sytuacji w przyszłości? Dziękuję
Pisaliśmy już o takim problemie. Prawo oświatowe nie reguluje takich sytuacji wprost. Podstawowym obowiązkiem dyrektora jest zapewnienie funkcjonowania szkoły zgodnie z przepisami prawa (Uso art. 33. 2.).
W zakresie wymienionym w ust. 1 pkt 1 i 2 nadzorowi (pedagogicznemu) podlega w szczególności: 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania.
W razie stwierdzenia istotnych uchybień w działalności szkoły lub placówki, organ sprawujący nadzór pedagogiczny niezależnie od środków, o których mowa w ust. 4, zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach organ prowadzący szkołę. Jeżeli szkoła funkcjonuje z naruszeniem prawa, dyrektor może być odwołany ze stanowiska. W obecnej sytuacji dyrektor powinien przede wszystkim skontrolować z należytą starannością zarówno tematy dokumentowane w dzienniku jak i ilość godzin przepracowanych na rzecz danego przedmiotu. Zdarzało się w praktyce szkolnej, że do obowiązujących godzin nie zaliczano powtórek z przedmiotu, sprawdzianów bądź nawet uroczystości szkolnych związanych m. in. z rocznicami ważnych zdarzeń (j. polski, historia, plastyka, muzyka), historycznych (lekcje: historii, WOS, j. polskiego), sportowych rozgrywek (wf,) konkursów (przedmioty artystyczne, edukacja dla bezpieczeństwa), wycieczek przedmiotowych, (geografia, chemia, historia, fizyka a nawet godzina „wychowawcza”) – w zależności od celu dydaktycznego danej uroczystości, czy wycieczki, które także są realizacją tzw. „ramówki” oraz podstaw programowych. Np. udział szkoły w akcji „Sprzątanie Świata”, wycieczki krajoznawcze, turystyczne to także realizacja celów dydaktyczno-wychowawczych i podstaw programowych (geografia).
Poza tym proponuję opracować procedury obowiązujące przy realizacji planów ramowych, podstaw programowych, wydać zarządzenie, by zapobiegać takim sytuacjom, natomiast w planie nadzoru pedagogicznego - zawrzeć treści odnoszące się do systematycznego kontrolowania realizowanych godzin, nawet – co miesiąc.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole pracują dwie nauczycielki, na które wpłynęły skargi rodziców (ustne- z żądaniem przeniesienia Pań do innych placówek) dotyczące jakości ich pracy. Nauczycielki nie chorują , nie spóźniają się, ale ich praca na lekcji jest nieefektywna i wyniki nauczania mierne. Jakie kroki dyrektor może podjąć dotyczące np.zwolnienia czy przeniesienia - nie ma podstaw żeby wystawić ocenę negatywną.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest możliwość zapoznania się z przykładowymi ankietami do przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej w Poradni P-P, wymaganie 3 (Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Mam pytanie dotyczące art 24 rozporządzenia MEN z 20.08.2010- kiedy dyrektor powinien skreślić słuchacza szkoły ponadgimnazjalnej dla dorosłych (szkoła policealna niepubliczna o uprawnienia szkoły publicznej)czy na radzie dopuszczającej do egzaminów w styczniu czy w trakcie roku szkolnego i jak w tej sytuacji ma zastosowanie podanie o powtarzanie semestru w ciągu 7 dni od zakończenia zajęć.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W myśl ramowych planów nauczania, ile godzin informatyki powinni mieć uczniowie gimnazjum w poszczególnych klasach? Czy mogą mieć informatykę w klasie I, II i III?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego (zalecane warunki i sposób realizacji) znajduje się zapis: pkt.4 ,,pozostały czas przeznacza się na realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych". Co to oznacza? Czy zajęcia specjalistyczne prowadzone indywidualnie z dziećmi przez nauczycieli specjalistów typu: logopedyczne, rewalidacyjne, korekcyjno- kompensacyjne muszą być prowadzone w ramach 5 godzinnej bezpłatnej realizacji podstawy programowej czy mają się odbywać po godzinie 13.00, czyli poza bezpłatną realizacją podstawy programowej jako zajęcia dodatkowe?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe