Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel w zerówce ma ustalone 22-godzinne pensum. Nie posiada jednak kwalifikacji do nauczania języka obcego. Czy w tej sytuacji należy ograniczyć mu wymiar etatu i zatrudnić dodatkowego nauczyciela na tę jedną godzinę w tygodniu? Czy religia wliczana jest do pensum?
Ewentualna zmiana wymiaru pensum jest podyktowana potrzebami placówki w zakresie prowadzenia zajęć z uczniami mając na względzie realizację podstawy programowej co najmniej przez 25 godzin tygodniowo (art. 6 ust. 1 pkt 1 i 2 UoSO). Brak kwalifikacji nauczyciela języka obcego skutkuje obowiązkiem zatrudnienia nauczyciela, który je posiada (art. 9 ust. 1 pkt 1 KN), zaś o liczbie godzin realizowanych tygodniowo zajęć językowych decyduje dyrektor oceniając, ile czasu wymaga realizacja podstawy programowej. Religia jest realizowana wprawdzie poza podstawą programową, ale w ramach pensum i tylko przez nauczyciela, który posiada wymagane kwalifikacje, zgodne z Porozumieniem pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2016 r., poz. 21) oraz legitymuje się imiennym skierowaniem do nauczania w danej jednostce oświatowej, wydanym przez biskupa diecezjalnego (w przypadku religii Kościoła katolickiego) na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia MEN z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, Dz. U. z 1992 Nr 36, poz. 155
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w liceum ogólnokształcącym, zgodnie z nową podstawą programową, muszą odbyć się takie zajęcia jak zajęcia artystyczne bądż ekonomika w praktyce?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej prowadzona jest rekrutacja do kl.I zapisano dziecko z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazje (dziecięce porażenie). Do tej klasy dwójka rodziców chce zapisać dzieci z poza obwodu (jedno dziecko uczęszczało do oddziału przedszkolnego w szkole). Czy dyrektor może odmówić przyjęcia dzieci? Czy wójt może nakazać dyrektorowi przyjęcie dzieci? Czy rodzic powinien skierować wniosek do dyrektora, czy do wójta? Dzieci z innego obwodu mieszkają w tej samej gminie. Obecnie zapisano 20 uczniów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zbliża się koniec pierwszego okresu. W jednej z klas nauczyciel matematyki jest mocno skonfliktowany z jedną z uczennic. Próby mediacji wychowawcy i pedagoga zawiodły, stąd konieczna jest interwencja dyrektora. Po przeanalizowaniu sprawy doszedłem do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zabranie nauczycielowi klasy (3 godziny tygodniowo) i przydzielenie mu innej (również trzy godziny 3 godziny w tygodniu) - w związku z tym nauczyciel ma dalej taką samą liczbę godzin jak w arkuszu i umowie. Czy taka decyzja będzie zgodna z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przedłożyła dwa dyplomy ukończenia studiów:
- pierwszy dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego licencjata w formie stacjonarnej na kierunku: Pedagogika, specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z przepisami Rozporządzenia MEN z dnia 2.03.2009 r. (Dz. U. Nr 50 poz. 400).
- drugi dyplom o uzyskaniu tytułu zawodowego magistra na kierunku: Pedagogika na specjalności: Logopedia z elementami resocjalizacji. W suplemencie do dyplomu w informacjach o uprawnieniach posiadacza dyplomu jest informacja o posiadanych kwalifikacjach oraz uprawnieniach zawodowych: absolwent posiada kompetencje do samodzielnego wykonywania specjalistycznej pracy logopedycznej, a tym samym do wykonywania zawodu logopedy. Absolwent może podjąć pracę w podmiotach leczniczych (np. oddziałach neurologii, audiologii i foniatrii), w ośrodkach opiekuńczo – wychowawczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz prywatnych gabinetach logopedycznych. Absolwent studiów logopedycznych przygotowany jest do podjęcia studiów trzeciego stopnia zgodnie z uzyskanym wykształceniem. Po uzyskaniu przygotowania pedagogicznego absolwent jest uprawniony do podjęcia zawodu nauczyciela – logopedy i wówczas może podjąć pracę w zakładach kształcenia nauczycieli, poradniach psychologiczno–pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania pozaszkolnego.
Pytanie brzmi: czy ta osoba posiadająca takie wykształcenie może na dzień dzisiejszy pracować w szkole podstawowej jako nauczyciel klas 1-3, nauczyciel przedszkola, nauczyciel logopeda ?
Czy powinna jeszcze ukończyć studia podyplomowe, czy kurs kwalifikacyjny z przygotowania pedagogicznego, by móc pracować na stanowisku logopedy w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w księdze uczniów Szkoły Podstawowej należy wpisywać uczniów oddziału przedszkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe