Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel z kwalifikacjami, bez stopnia awansu zawodowego, zatrudniony był od 1 stycznia 2019 r. na zastępstwo do 21 czerwca 2019 r., następnie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r. i dalej na kolejnych corocznie odnawianych umowach na czas określony do chwili obecnej (w sumie 5 umowa na czas określony, ponad 36 miesięcy). Nauczyciel rozpoczął awans na nauczyciela kontraktowego w 2021 r., ale nie ukończył go ze względu na urlop macierzyński. Jak powinien być on zatrudniony od września 2022 r.? Czy można go było zatrudnić na czas niekreślony, jeśli spełnia wymogi z art. 10 ust.3a KN ? Dyrektor twierdzi, że nie można, bo nauczyciel nie posiada przynajmniej dobrej oceny pracy, co jest zawarte w art. 10 ust.3a pkt. 4 KN (chociaż ma pozytywną ocenę za okres stażu, która była wymagana, aby uzyskać akceptację do rozpoczęcia awansu na kontraktowego). A może trzeba go było zatrudnić na 2 lata? Proszę o wyjaśnienie. Czy można zmienić umowę o pracę w ciągu roku szkolnego?
Zgodnie z art. 10 ust. 12 ustawy z 26 stycznia1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 z późn. zm.), okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony zawartej w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania, zgodnie z art. 10 ust. 7 KN, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie tych umów między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 36 miesięcy. Do tego limitu nie wlicza się umowy na zastępstwo.
Natomiast nie zawsze po upływie 36 miesięcy następuje przekształcenie zatrudnienia w bezterminowe. Zgodnie z art. 10 ust. 14 pkt 1 KN, jeżeli okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania, przekracza okres 36 miesięcy, z dniem następującym po upływie tego okresu, stosunek pracy przekształca się w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, w przypadku nauczyciela spełniającego wszystkie warunki z art. 10 ust. 3a KN, do których należy m.in. posiadanie co najmniej dobrej oceny pracy (art. 10 ust. 3a pkt 4 KN). Do przekształcenia zatrudnienia w bezterminowe nie dochodzi natomiast w przypadkach wymienionych w art. 10 ust. 3b KN, a więc gdy nauczyciel nie spełnia wymogu posiadania co najmniej dobrej oceny pracy albo w ciągu 6 lat od rozpoczęcia odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela nie uzyskał stopnia nauczyciela mianowanego.
Z treści pytania wynika, że nauczyciel nie posiada co najmniej dobrej oceny pracy. Chodzi tu o ocenę pracy w rozumieniu art. 6a KN. Oceną pracy nie jest natomiast ocena dorobku zawodowego za okres stażu na nauczyciela kontraktowego.
Ponieważ 1 września 2022 r. nie zachodziła podstawa do zatrudnienia na czas nieokreślony oraz trwa stan braku co najmniej dobrej oceny pracy, nauczyciel bez stopnia awansu zawodowego mógł zostać zatrudniony jedynie na czas określony obejmujący 2 lata szkolne (art. 10 ust. 2 KN) i nie ma obecnie podstawy do zmiany umowy w umowę o pracę na czas nieokreślony. Nauczyciel może złożyć wniosek o ustalenie oceny pracy (art. 6a ust. 1 pkt 1 KN). W razie uzyskania co najmniej dobrej oceny pracy, dyrektor będzie zobowiązany do zatrudnienia nauczyciela na czas nieokreślony (art. 10 ust. 3a KN), a zmiana umowy będzie możliwa w trakcie roku szkolnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rada pedagogiczna może podjąć decyzję o braku promocji ucznia klasy II szkoły podstawowej w przypadku, gdy rodzic nie wyraża na to zgody? Uczeń nie opanował najważniejszych kompetencji w zakresie czytania, pisania i liczenia. Dziecko lekceważy obowiązki szkolne, nie odrabia zadań domowych i jest systematycznie nieprzygotowane do lekcji. Braki w wiadomościach i umiejętnościach są tak znaczne, że w żaden sposób nie sprosta ono wymaganiom w klasie III, tym bardziej, że pomimo starań wychowawcy nie ma żadnej współpracy z rodzicem dziecka.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przyjąć do klasy trzeciej LO ucznia, który ukończył klasę drugą liceum plastycznego (czteroletnia szkoła artystyczna)? Jeżeli tak, to proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy 1 po I semestrze został przyjęty do innej szkoły. W tej szkole od początku roku jest realizowany przedmiot plastyka, który w pierwotnej szkole zaplanowany był do realizacji w klasie II.
PYTANIE: Jak na koniec roku sklasyfikować tego ucznia z przedmiotu plastyka? (uczeń realizował go tylko w II semestrze)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Matka ucznia klasy II SP zwróciła się z prośbą o przeprowadzenie wcześniejszej klasyfikacji ucznia i wydanie świadectwa na dzień 1 czerwca 2010r.w związku z wyjazdem dziecka za granicę ( Niemcy) na pobyt stały. Proszę o podanie procedury przeprowadzenia klasyfikacji i podstawy prawnej związanej z powyższym problemem.
- Jak należy interpretować zapis § 4.5 ust 2 lit c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639), mówiący o tym, że: „godziny stanowiące różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego określoną w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przeznacza się na: c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu.” Czy np. dla zawodu technik żywienia i usług gastronomicznych chcąc wprowadzić uczniom zdobycie prawa jazdy kat B, uzasadniając to jako kwalifikacje przydatne w branży gastronomicznej do prowadzenia działalności cateringowej, brakujące godziny na realizację kursu powinien dołożyć organ prowadzący i czy te zajęcia muszą być prowadzone w tygodniowym przydziale godzin dla ucznia? Przy omawianej klasie 20 osobowej na realizację kursu wszystkim uczniom należy przeznaczyć 30 godzin teorii dla całej grupy i 30 godzin zajęć praktycznych dla każdego ucznia, co daje razem 630 godzin. Podczas gdy różnica pomiędzy godzinami z podstawy programowej i ramowym planem nauczania wynosi 270.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe