Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel zatrudniony przez mianowanie w obecnym roku szkolnym realizuje 23 godziny – w tym 20 godz. z pensum 18 i 3 godz. świetlicy z pensum 26. Jego pensum ustalono na 19/19 i 4 godziny ponadwymiarowe. Podczas nauczania zdalnego nauczyciel nie realizuje trzech godzin świetlicy i nie ma przydzielonych na ten czas innych zajęć – czyli realizuje 20 godzin: 19 godzin z pensum i 1 godzinę ponadwymiarową liczoną z 19/19. Czy jego pensum na czas nauczania zdalnego, które w ciągu roku szkolnego jest wprowadzane już kilka razy, powinno być przeliczane na 18/18?
Zgodnie z art. 42 ust. 5c ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm., nauczycielom realizującym w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę. Godziny wyliczone ponad ten wymiar stanowią godziny ponadwymiarowe. Skoro nauczyciel przez dłuższy czas (trwania nauczania zdalnego) realizuje pełen etat w wymiarze 18/18 i jedną godzinę ponadwymiarową, najprawdopodobniej na stanowisku wychowawcy świetlicy w wymiarze 1/26 to należy ponownie obliczyć tzw. pensum łączone, zgodnie z aktualnym przydziałem godzin: (18 + 1 ) / (1 + 0,4) = 18,27 godzin, zaokrąglonych w dół do 18 godzin. W czasie nauczania zdalnego nauczyciel realizuje pensum łączone wynoszące 18 godzin (pełen etat 18/18) i 1 godzinę ponadwymiarową.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałabym zapytać o sprawę ekspertyz wystawionych na zepsuty sprzęt (drobny) AGD i RTV potrzebnych do inwentaryzacji. Np. zepsuł się czajnik elektryczny, odkurzacz czy radiomagnetofon. Czy i na jakiej podstawie osoba kontrolująca może żądać ekspertyzy technicznej oraz czy na tak drobny sprzęt taka ekspertyza jest konieczna? Wartość takich poszczególnych sprzętów nie przekracza kwoty 500 zł. Dziękuję za odpowiedź w naszej sprawie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy dofinansowanie z funduszu socjalnego do wypoczynku urlopowego organizowanego we własnym zakresie dla pracowników obsługi i administracji jest wolne od podatku do kwoty 1000 zł.?
2. Czy świadczenie urlopowe z funduszu socjalnego dla nauczycieli jest wolne od podatku do kwoty 1000 zł.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy w stosunku do nauczycieli zatrudnionych na część etatu w placówkach nieferyjnych (międzyszkolny ośrodek sportowy) – jest to ich dodatkowe zatrudnienie (posiadają umowy na czas nieokreślony w szkole, która jest ich podstawowym miejscem pracy) – stosujemy przepisy o limicie zawieranych umów na czas określony? Nauczyciele zatrudniani są na okres roku szkolnego (od września do sierpnia) zgodnie z arkuszem organizacyjnym na dany rok szkolny.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W odpowiedzi na pytanie "Nauczyciel pracuje w 3 placówkach, w wymiarze: 6/22, 9/22 i 10/22 w każdej ma wypłacany dodatek wiejski. 11.03. w jednej z placówek wymiar etatu wzrósł do 13/22. Czy dodatek wiejski (który nie jest składnikiem wynagrodzenia) w pozostałych dwóch placówkach należy wypłacić proporcjonalnie od 1-11.03., czy zaprzestać wypłaty od 1.04.?"
otrzymałam od Państwa odpowiedź w dniu 21.03.2024 r.
Proszę o ponowne ustosunkowanie się, po analizie zapisów Karty Nauczyciela, uważam, że w tym przypadku nie można zastosować art. 39 ust. 1 Karty Nauczyciela i wypłacić dodatek w pełnej wysokości i zaprzestać wypłaty w następnym miesiącu, tak jak Państwo podali - od 1.04., ponieważ dodatek wiejski nie jest składnikiem wynagrodzenia. Został on wprost wyłączony ze składników wynagrodzenia w art. 30 ust. 1 pkt 4 Karty Nauczyciela. Poza tym uregulowano go w rozdziale poświęconym uprawnieniom socjalnym a nie wynagrodzeniu nauczycieli. Dlatego do dodatku wiejskiego nie stosuje się przepisu art. 39 ust. 1 Karty Nauczyciela, bowiem dotyczy on składników wynagrodzenia.
Dlatego wydaje się, że należy wypłacić dodatek proporcjonalnie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który posiada: • dyplom ukończenia studiów wyższych licencjackich na Uniwersytecie Opolskim na kierunku pedagogika w zakresie resocjalizacja z wychowaniem fizycznym • dyplom ukończenia studiów wyższych magisterskich na Uniwersytecie Śląskim na kierunku pedagogika w zakresie pracy socjalnej i opiekuńczo – wychowawczej • dyplom ukończenia medycznego studium zawodowego w Medycznym Studium Zawodowym w Raciborzu w zawodzie pielęgniarki o specjalności ochrona zdrowia i pielęgnacja chorych. Nauczyciel posiada staż pracy w zawodzie – jest zatrudniona w szpitalu Rejonowym w centralnym bloku operacyjnym jako pielęgniarka operacyjna od 2001 roku do nadal. Nauczycielka odbyła staż na nauczyciela mianowanego – czy ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela praktycznej nauki zawodu? Czy posiada kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela praktycznych przedmiotów zawodowych na kierunku technik sterylizacji medycznej w Szkole Policealnej Medycznej? Przedmioty, których uczy to: technologia mycia i dezynfekcji z elementami informatyki, technologia sterylizacji z elementami informatyki oraz wykonywanie dekontaminacji medycznej.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe