Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zmarł pracownik. Co należy zrobić po kolei? Mam rozbieżne informacje. Pracownica ma dzieci, nie ma męża. Czy należy się jej odprawa i komu ją wypłacić oraz na jakiej podstawie? Wystarczy akt zgonu czy trzeba mieć dokumenty potwierdzające nabycie spadku?
Na podstawie art. 93 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1320) w razie śmierci pracownika w czasie trwania stosunku pracy lub w czasie pobierania po jego rozwiązaniu zasiłku z tytułu niezdolności do pracy wskutek choroby rodzinie przysługuje od pracodawcy odprawa pośmiertna. Odprawa przysługuje w związku ze śmiercią każdego pracownika, bez względu na rodzaj umowy o pracę oraz fakt zatrudnienia w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu pracy; jest ona niezależna od stażu pracy ani przyczyny śmierci pracownika. Podkreślenia wymaga, że jest to uprawnienie rodziny związane z pracą pracownika, a nie spadek. W związku z powyższym pracodawca nie ma prawa żądać okazania postanowienia o nabyciu spadku.
Przepis 93 § 4 Kodeksu pracy określa katalog osób uprawnionych do odprawy. Odprawa należy się zawsze małżonkowi, a pozostałym członkom rodziny tylko, jeśli spełniają warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej z ubezpieczenia społecznego po zmarłym pracowniku. Odprawa pośmiertna przysługuje dzieciom, które w chwili śmierci pracownika nie ukończyły 16 lat albo kształciły się w szkole przed ukończeniem 25. roku życia albo po ukończeniu 25 lat kształciły się, będąc na ostatnim roku studiów. Odprawa pośmiertna przysługuje bez względu na wiek w chwili śmierci pracownika dzieciom całkowicie niezdolnym do pracy oraz do samodzielnej egzystencji oraz dzieciom, których całkowita niezdolność do pracy powstała przed ukończeniem 16. roku życia lub w trakcie nauki w szkole. Rodzice zachowują prawo do odprawy pośmiertnej, jeżeli spełniają warunki dotyczące wieku, niezdolności do pracy lub wychowywania dzieci uprawnionych do renty rodzinnej po zmarłym pracowniku przewidziane dla małżonka oraz jeżeli zmarły pracownik bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania. Odprawę pośmiertną dzieli się w częściach równych pomiędzy wszystkich uprawnionych członków rodziny.
Reasumując, pracodawca powinien wystąpić do uprawnionych członków rodziny (współmałżonka i dzieci) z prośbą o okazanie do wglądu aktów stanu cywilnego: aktu zgonu i aktów urodzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o wyjaśnienie, czy w świetle nowych przepisów zgoda dyrektora na pracę nauczyciela w innej placówce (o ile w macierzystej ma pełny etat) jest wymagana również wtedy, gdy ta inna szkoła jest społeczna lub prywatna? A jeśli ten nauczyciel pracuje tam na umowę zlecenie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka od dnia 01.12.2013r. korzystała ze zwolnienia lekarskiego. W czerwcu 2014r. urodziła dziecko, po czym korzysta przez 52 tygodnie łącznie z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego, który kończy się w końcu czerwca 2015r. Od 1 września 2015r. nauczycielka może skorzystać z urlopu uzupełniającego w ilości 8 tygodni za 2014r. Czy może ona zrezygnować z urlopu uzupełniającego, czy ma obowiązek go wykorzystać?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w dniu 1 stycznia 2018 nabył prawo do nagrody jubileuszowej. Jeżeli dodatek motywacyjny otrzymywał miesięcznie w wysokości 100 zł przez 3 miesiące (październik - grudzień), to czy do nagrody jubileuszowej - dodatek motywacyjny należy policzyć 100 zł czy 300 zł: 4=75 zł.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Będąc ostatnio na szkoleniu dowiedziałam się, że nauczyciele powinni podpisywać listę obecności (uzasadnienie: zapisy w dzienniku nie są dokumentem kadrowym i w razie kontroli pracownik kadr nie jest w stanie udokumentować obecności/nieobecności nauczyciela). Serdecznie proszę o opinię na ten temat.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W projekcie arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2021/2022 zabrakło godzin dla 3 nauczycieli kontraktowych zatrudnionych na umowę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze godzin. Mogą być zatrudnieni jedynie w wymiarze 1/2 etatu. Jakie dokumenty i w jakim terminie powinni oni otrzymać: propozycje ograniczenia zatrudnienia czy wypowiedzenie warunków umowy o pracę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe