Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zmarł pracownik. Co należy zrobić po kolei? Mam rozbieżne informacje. Pracownica ma dzieci, nie ma męża. Czy należy się jej odprawa i komu ją wypłacić oraz na jakiej podstawie? Wystarczy akt zgonu czy trzeba mieć dokumenty potwierdzające nabycie spadku?
Na podstawie art. 93 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1320) w razie śmierci pracownika w czasie trwania stosunku pracy lub w czasie pobierania po jego rozwiązaniu zasiłku z tytułu niezdolności do pracy wskutek choroby rodzinie przysługuje od pracodawcy odprawa pośmiertna. Odprawa przysługuje w związku ze śmiercią każdego pracownika, bez względu na rodzaj umowy o pracę oraz fakt zatrudnienia w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu pracy; jest ona niezależna od stażu pracy ani przyczyny śmierci pracownika. Podkreślenia wymaga, że jest to uprawnienie rodziny związane z pracą pracownika, a nie spadek. W związku z powyższym pracodawca nie ma prawa żądać okazania postanowienia o nabyciu spadku.
Przepis 93 § 4 Kodeksu pracy określa katalog osób uprawnionych do odprawy. Odprawa należy się zawsze małżonkowi, a pozostałym członkom rodziny tylko, jeśli spełniają warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej z ubezpieczenia społecznego po zmarłym pracowniku. Odprawa pośmiertna przysługuje dzieciom, które w chwili śmierci pracownika nie ukończyły 16 lat albo kształciły się w szkole przed ukończeniem 25. roku życia albo po ukończeniu 25 lat kształciły się, będąc na ostatnim roku studiów. Odprawa pośmiertna przysługuje bez względu na wiek w chwili śmierci pracownika dzieciom całkowicie niezdolnym do pracy oraz do samodzielnej egzystencji oraz dzieciom, których całkowita niezdolność do pracy powstała przed ukończeniem 16. roku życia lub w trakcie nauki w szkole. Rodzice zachowują prawo do odprawy pośmiertnej, jeżeli spełniają warunki dotyczące wieku, niezdolności do pracy lub wychowywania dzieci uprawnionych do renty rodzinnej po zmarłym pracowniku przewidziane dla małżonka oraz jeżeli zmarły pracownik bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania. Odprawę pośmiertną dzieli się w częściach równych pomiędzy wszystkich uprawnionych członków rodziny.
Reasumując, pracodawca powinien wystąpić do uprawnionych członków rodziny (współmałżonka i dzieci) z prośbą o okazanie do wglądu aktów stanu cywilnego: aktu zgonu i aktów urodzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od 1 września 2017 r jestem nowym dyrektorem przekształcanego gimnazjum w szkołę podstawową. Była pani dyrektor zatrudniła na 2 miesiące przed konkursem na dyrektora nową panią do sekretariatu. Umowa jest na 2 lata i dotyczy jeszcze gimnazjum. Sekretarka nie otrzymała informacji, że od 1 września jest pracownikiem szkoły podstawowej. Czy to ma znaczenie? Wg mnie ma niskie kompetencje do zajmowania stanowiska sekretarki i chcę jej wręczyć wypowiedzenie.
- Nauczyciel informatyki od grudnia 2017 roku do grudnia 2018 roku przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia. W czasie tego urlopu zakupił okulary i wystąpił do dyrektora szkoły o zrefundowanie zakupu tych okularów. Czy takiemu nauczycielowi na urlopie należy się zwrot kosztów, tym bardziej że nie wykonuje on żadnych czynności służbowych z wykorzystaniem komputera?
- Bardzo proszę o informację o zatrudnieniu wychowawcy świetlicy w szkole podstawowej w pełnym etacie (26 godz. tygodniowo) z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności umiarkowanym.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Inspektor pracy nakazała sprostować świadectwo pracy dla pracownika, z którym rozwiązano stosunek pracy 31.08.2019 r. Proszę o wskazanie z jaką datą wydać nowe świadectwo i czy należy dodać zapis o sprostowaniu świadectwa.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi, który prowadzi rewalidację indywidualną z uczniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim lub umiarkowanym w szkole ogólnodostępnej przysługuje dodatek?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe