Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka kontraktowa zatrudniona na czas nieokreślony, po urlopie wychowawczym wraca na cały etat tak jak przed urlopem, z tym że będzie to 14/18 i 6/26 godzin.Czy nauczycielka ta może nie zgodzić się na zmianę przydziału godzin skoro zmieniła się organizacja nauczania. Proszę o odpowiedź.
Kodeks pracy:
Art. 1864. Pracodawca dopuszcza pracownika po zakończeniu urlopu wychowawczego do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe, na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu lub na innym stanowisku odpowiadającym jego kwalifikacjom zawodowym, za wynagrodzeniem nie niższym od wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikowi w dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem.
Nauczycielka nie musi wrócić na to samo stanowisko, jeżeli nie jest to możliwe. Dyrektor może więc przydzielić jej zarówno etat łączony (jak w opisywanym przypadku), jak i całkiem inne stanowisko niż dotychczas zajmowała, np. biblioteka czy świetlica, jeżeli tylko nauczycielka posiada odpowiednie kwalifikacje.
Obecne wynagrodzenie nauczycielki nie może być jednak niższe niż wynagrodzenie, które uzyskiwałaby, gdyby wróciła na dawniej zajmowane stanowisko.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od 1 września 2018 r. przyjmę nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania z innej szkoły za porozumieniem stron. Jakie dokumenty muszę mieć i co powinien przekazać mi dyrektor tamtej szkoły? Jaka jest rola OP i czy dyrektor tamtej szkoły ma wystawić świadectwo pracy?Proszę o szczegółową informację dotyczącą przeniesienia nauczyciela za porozumieniem stron.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy na podstawie obowiązujących przepisów prawa oświatowego dyrektor szkoły może traktować godzinę pracy w świetlicy szkolnej tak jak godzinę dydaktyczną?
Podaję przykład. Nauczyciel jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin, przy czym 7 z nich realizuje jako wychowawca świetlicy szkolnej. Dyrektor szkoły w planie lekcji przydziela mu z tego tytułu 9 godzin dydaktycznych i dodatkowo 15 minut.
Dyrektor motywuje to następującymi obliczeniami:
7 x 60 min = 420 min
420 min : 45 min = 9 i 15 min
Wg w/w nauczyciel pracuje wg schematu:
45 min – świetlica; 15 min – przerwa;
45 min – świetlica; 15 min – przerwa itd.
Zatem czas pracy opiekuna w świetlicy szkolnej zostaje wydłużony o wszystkie przerwy.
W przypadku osoby zatrudnionej jako wychowawca świetlicy szkolnej na cały etat zgodnie z art. 42 KN pracując 26 godzin, pracowałby łącznie ok. 350 min dłużej.
W szkole zatrudniony jest również pedagog (20/20) i bibliotekarz (30/30), jednak tych nauczycieli w/w zmiany nie objęły.
2. Czy jest zgodne z prawem bezterminowe pozbawienie wszystkich nauczycieli zatrudnionych w tej samej szkole dodatku motywacyjnego, a także nagród z okazji DEN.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 1.Osoba, która pracuje na stanowisku pomocy kuchennej (czas nieokreślony) czasowo - do 30.06.2020 r. została przesunięta na stanowisko intendenta. Czy od 1 lipca możemy zatrudnić tę osobę, za jej zgodą, na stanowisku 1/2 etatu pomocy kuchennej i 1/2 etatu intendenta? Czy w opisanym wyżej przypadku osoba może być zatrudniona na jedną umowę z dwoma zakresami czynności ściśle określonymi godzinami pracy na każdym stanowisku?
2. Osoby zatrudnione na stanowisku pomocy kuchennej pracują w pięciodniowym tygodniu pracy i osiem godzin dziennie. Czy możemy zmienić godziny pracy w ten sposób aby dwie Panie na stanowisku pomocy kuchennej pracowały naprzemiennie w systemie:
a) 4x10 godz.
b) 4x9 i 1x4 godz.?
Co z Regulaminem Pracy, Informacją o warunkach zatrudnienia, umową o pracę?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka ma wykształcenie mgr filologia angielska- nauczyciel j. angielskiego. Chce pracować w nauczaniu początkowym,czy może ukończyć studia podyplomowe z edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej (3 semestry), czy musi to być licencjat (3 lata)?
- Moje pytanie dotyczy procedur wypłacania premii regulaminowej pracownikom niepedagogicznym. Każdemu pracownikowi o ile dobrze wypełnia swoje obowiązki przysługuje premia w wysokości 20% (tak ma zapisane w umowie). Jak należy wobec tego postępować w sytuacji, gdy pracownik jest na zwolnieniu lekarskim np. 7 dni? A jak w sytuacji gdy jest na urlopie macierzyńskim lub kilkumiesięcznym zwolnieniu? Czy właściwy jest zapis w regulaminie, że za każdy dzień zwolnienia lekarskiego pracownik traci 1% premii? Zasady wypłacania premii regulaminowej określa pracodawca. Wśród nich może znaleźć się zapis o obniżeniu premii za każdy dzień absencji chorobowej (choć najczęściej stosowany jest dłuższy okres, np. tygodniowy). Takie dłuższe zwolnienia bardziej obciążają pozostałych pracowników, którzy wykonują pracę za nieobecną osobę. W przypadku nieobecności takich jak urlop macierzyński czy kilkumiesięczne zwolnienie pracodawca nie płaci premii, ponieważ pracownik nie otrzymuje wynagrodzenia lecz stosowny zasiłek (macierzyński, chorobowy). Wątpliwości budzi jedynie zapis w umowie. Powinien on brzmieć: premia do 20% wypłacana zgodnie z regulaminem premiowania albo premia regulaminowa w wysokości do 20%. Jeżeli pracownik ma wpisane w umowie, że jednym ze składników wynagrodzenia jest premia w wysokości 20%, to może domagać się wypłaty tego składnika. Dziękuję bardzo za odpowiedź. Mamy jednak jeszcze problem z premią Pani przebywającej na urlopie macierzyńskim. Nasza księgowa co miesiąc dopomina się o ustalenie wysokości premii każdemu pracownikowi łącznie z tą Panią. Wg Państwa odpowiedzi nie powinno się jej przyznawać. Dyrektor wpisał 0%. Księgowa twierdzi, że mimo wszystko powinna mieć przyznane, aby wyliczyć to do wyliczania zasiłku. Jak powinno być właściwie? Czy ta Pani powinna być uwzględniona w ogóle na listach premii?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe