Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka od 1 września 2022 r jest zatrudniona w szkole podstawowej ogólnodostępnej na stanowisku wychowawcy świetlicy w pełnym wymiarze godzin (26/26). Wcześniej, tj. w 1985 r. ukończyła studium pedagogiczne (posiada świadectwo ukończenia) zorganizowane przez Oddział Doskonalenia Nauczycieli, na podstawie Zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 maja 1981 r. w sprawie zasad uzyskiwania kwalifikacji pedagogicznych przez czynnych nauczycieli szkół podstawowych i placówek oświatowo- wychowawczych, uzyskując tym samym kwalifikacje w rozumieniu art. 9, ust. 1 KN. Nauczycielka posiada także dyplom ukończenia studium kwalifikacyjnego z zakresu pedagogiki specjalnej, na podstawie którego uzyskała kwalifikacje do prowadzenia pracy w szkołach i placówkach kształcenia specjalnego dla dzieci upośledzonych umysłowo (podstawa prawna: zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie utworzenia studium pedagogicznego w zakresie pedagogiki specjalnej). Na bazie ww. przygotowania nauczycielka była zatrudniona przez 7 lat i 9 miesięcy w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym od dnia 4 września 1984 r. do 31 maja 1992 r. na stanowisku wychowawcy internatu, po czym wyjechała za granice i tam pracowała w innej branży. 30 czerwca 2022 r. dyrektor szkoły nadał nauczycielce stopień nauczyciela kontraktowego w oparciu pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy i mając na uwadze fakt, że nauczycielka uzyskała status nauczyciela mianowanego przed kwietniem 2000 r. (1992 r.), a miała wieloletnia przerwę w oświacie. Jak wygląda w takim przypadku awans zawodowy nauczycielki?
Zgodnie z art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1730) nauczyciele, którzy do dnia 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela mianowanego, stopień nauczyciela mianowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych.
Przepisy dotychczasowe to:
1) ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2022 r.,
2) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 2200).
Na podstawie art. 9d ust. 4 KN w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2022 r. nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 2 lat. Zgodnie z art. 9c ust. 4 KN nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych opiekuna. Na podstawie art. 9d ust. 1 KN staż na stopień nauczyciela mianowanego, na swój wniosek złożony wraz z planem rozwoju zawodowego do dyrektora szkoły, nauczycielka może rozpocząć 1 września 2024 r. i planowo zakończyć 31 maja 2026 r.
Art. 10 ust. 2 ustawy z 5 sierpnia 2022 r. określa, że nauczycielce wymiar stażu na stopień nauczyciela mianowanego skraca się o rok, czyli z 2 lat 9 miesięcy do roku i 9 miesięcy.
Budując plan rozwoju zawodowego nauczycielka winna oprzeć się na zapisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka rozpoczęła staż na nauczyciela mianowanego 1 września 2022 r. Ile trwa jej staż (proszę podać datę zakończenia stażu)?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel praktycznej nauki zawodu posiada kwalifikacje zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 poz. 1575 ze zm.) tj. świadectwo dojrzałości i dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe, co najmniej dwuletni staż pracy w zawodzie oraz przygotowanie pedagogiczne (150 godz.). Po odbyciu 9-miesięcznego stażu, w sierpniu 2021 r. uzyskał stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. W dn. 01 września br. nauczyciel złożył wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego w wymiarze 1 roku i 9 miesięcy. Nauczyciel rozpoczął również studia wyższe. Czy fakt, iż ww. nauczyciel do ukończenia stażu nie uzyska wyższego wykształcenia, może mieć wpływ na otrzymanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka kontraktowa od 18.04.2011 r do 30.06.2014 r przebywała na urlopie macierzyńskim i wychowawczym. Od kiedy może rozpocząć staż na nauczyciela mianowanego? Czy ta przerwa wlicza się do dwóch lat pracy potrzebnych do rozpoczęcia awansu??
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację o dodatku na start zgodnie ze zmienionymi przepisami o awansie. Z dniem 1 września wszyscy nauczyciele nie posiadający stopnia mianowanego zostali nauczycielami początkującymi. Z dniem 1 września 2022 r. zatrudniłem nauczyciela na 14/18, przedtem pracował w niepublicznym przedszkolu, zatrudniony był na podstawie Kodeksu Pracy. Awansował tam na stanowisko nauczyciela kontraktowego w czerwcu 2022 r. Przy braku szczegółowych wytycznych (bo w dodatku na start przepisy jako wyłączenie podawały stopień nauczyciela kontraktowego) przy nowych stopniach awansu zdecydowałem się wypłacić temu nauczycielowi dodatek na start (stał się nauczycielem początkującym, w poprzedniej pracy takiego dodatku nie otrzymał, pracuje więcej niż 1/2 etatu). Czy ta decyzja była poprawna? Jeśli nie, to jak mam ją odwrócić? Żądać zwrotu nienależnie przyznanego świadczenia? Obecnie nie potrafię znaleźć przepisu dotyczącego wyjątków w przyznawaniu tego świadczenia, jedynie istnieją te dotyczących starych stopni awansu zawodowego.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel z ogólnie 7-letnim stażem pracy pedagogicznej odbył staż na stopień nauczyciela mianowanego w wymiarze 2 lat i 9-ciu miesięcy; do 31 sierpnia 2022r. uzyskał stopień nauczyciela mianowanego. Czy podlega "starym" czy "nowym" przepisom dot. awansu zawodowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe