Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel praktycznej nauki zawodu posiada kwalifikacje zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 poz. 1575 ze zm.) tj. świadectwo dojrzałości i dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe, co najmniej dwuletni staż pracy w zawodzie oraz przygotowanie pedagogiczne (150 godz.). Po odbyciu 9-miesięcznego stażu, w sierpniu 2021 r. uzyskał stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. W dn. 01 września br. nauczyciel złożył wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego w wymiarze 1 roku i 9 miesięcy. Nauczyciel rozpoczął również studia wyższe. Czy fakt, iż ww. nauczyciel do ukończenia stażu nie uzyska wyższego wykształcenia, może mieć wpływ na otrzymanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego?
Zgodnie z art. 10 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1730 z późn. zm.) nauczyciele, którzy do dnia 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela mianowanego, stopień nauczyciela mianowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych przy stażu wynoszącym 1 rok i 9 miesięcy.
Przepisy dotychczasowe to:
1) ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm. w 2022 r., poz. 935, poz. 1116 i poz. 1700) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2022 r.,
2) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 2200).
Na podstawie art. 9d. ust. 1 i 2 KN nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły (do wniosku dołącza plan rozwoju zawodowego w okresie stażu, umowa o pracę w wymiarze co najmniej ½ etatu zgodnie z kwalifikacjami).
Zgodnie z § 37 nowego rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r., poz. 2102) nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia i posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela.
Powyższy zapis dotyczy wymienionego w pytaniu nauczyciela praktycznej nauki zawodu.
Zatem brak w tym przypadku wyższego wykształcenia nie stoi na przeszkodzie w uzyskaniu stopnia awansu nauczyciela mianowanego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Po uzyskaniu stopnia awansu na nauczyciela mianowanego w 2017 roku, nauczyciel przepracował w szkole rok (do 31 sierpnia 2018 roku), natomiast od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2019 roku nastąpiła roczna przerwa w pracy w szkole. Czy od 1 września 2019 r. nauczyciel, zatrudniony w nowej szkole, może rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel został zatrudniony w placówce 4 września i rozpoczyna staż. Czy w planie rozwoju zawodowego ma wpisać datę rozpoczęcia stażu 4 września i czy w związku z tym przedłuża mu się okres stażu do 4 czerwca, czy kończy staż 31 maja?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel stażysta zatrudniony na zastępstwo od 1 września 2020 r. do 25 czerwca 2021 r. złożył wniosek o rozpoczęcie stażu na wyższy stopień awansu zawodowego do 21 września 2020 r. Wymieniony nauczyciel kończy staż 31 maja br. W jakim terminie należy przeprowadzić postępowanie kwalifikacyjne, jeśli umowa dla danego nauczyciela kończy się 25 czerwca 2021 r.? Czy może lepiej przedłużyć umowę z nauczycielem do końca roku szkolnego, czyli do 31 sierpnia 2021 r., wprowadzając zmiany aneksem? Nadmienię, że nauczyciel będzie nadal zatrudniony w nowym roku szkolnym na okres 4 miesięcy od 1 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r., do powrotu nauczyciela z urlopu rodzicielskiego i wychowawczego. Czy właściwie interpretuję przepisy: jeżeli nauczyciel stażysta rozpoczął staż 1 września 2020 r., to kończy staż 31 maja 2021 r.? A jak przedstawia się sytuacja nauczyciela mianowanego, który złożył do dyrektora wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela dyplomowanego 4 września 2020 r. – czy kończy staż 31 maja 2021 r., czy 4 czerwca 2021 r.?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba legitymująca się dyplomem ukończenia studiów wyższych II stopnia , kierunek - teologia, specjalność dialog społeczny oraz świadectwem ukończenia 3 - semestralnych studiów podyplomowych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej posiada kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela przedszkola?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy nauczyciela, który bierze udział w strajku i ma otwarty awans zawodowy. Czy dni, w których będzie strajkował wydłużają mu awans ?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe