Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka otwarcie przyznała się do tego, że podczas lekcji czyta swoje prywatne książki i je, na co też pozwala uczniom. Nie przyjmuje uwag, że jest to niewłaściwe zachowanie, uważając, że bardzo dobrze prowadzi lekcje i nie ma sobie nic do zarzucenia. Co może zrobić w takiej sytuacji dyrektor?
Nauczyciel obowiązany jest: 1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie. Ocena może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego, z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek: 1) nauczyciela;2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;3) organu prowadzącego szkołę;4) rady szkoły;5) rady rodziców.Zgodnie z zapisami Rozporządzenia w sprawie oceniania, dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy nauczyciela, uwzględniając w szczególności:1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, kulturę i poprawność języka, pobudzanie inicjatywy uczniów, zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach; 2) zaangażowanie zawodowe nauczyciela (uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły, udział w pracach zespołów nauczycielskich, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami); 3) aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym; 4) działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb; 5) przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji). Należy zwrócić uwagę na fakt, że rozporządzenie odsyła do statutu, w którym zawarte są uszczegółowione zadania i obowiązki nauczyciela. Nauczyciel bowiem nie tylko uczy, ale także wychowuje. Zarówno czas, jak i miejsce spożywania posiłków powinny być oddzielone od procesu dydaktycznego rozumianego jako nauczanie i uczenie się także tzw. dobrych manier, kultury osobistej. W każdym zakładzie pracy jest czas wydzielony na spożywanie posiłku. Niedopuszczalne jest przecież np. przyjmowanie petentów, pacjentów i jednoczesne spożywanie posiłków, co wydaje się oczywiste, również w aspekcie szacunku do drugiej osoby i kultury osobistej. W pracowniach, salach, klasach lekcyjnych powinny również, a raczej: przede wszystkim obowiązywać podobne zasady. Uczniowie nie mogą wzrastać z przekonaniem, że można jednocześnie wykonywać pracę i po prostu jeść!!! Ponadto, obowiązkiem nauczyciela jest realizacja programu nauczania, w tym podstaw programowych. Zapewne książki nie są ani zalecane ani zatwierdzone do pracy na lekcji w celu realizacji programu nauczania przedmiotu, o którym mowa w pytaniu. Jeśli rozmowa z nauczycielem np. po hospitacji (czyt.: obserwacji) lekcji nie odnosi skutku, dyrektor powinien umieścić wszystkie uwagi w arkuszu obserwacji i wykorzystać je podczas dokonywania oceny pracy. Reasumując: w mojej opinii, nauczyciel narusza zasady dobrego wychowania, zasady bhp, zasady porządku pracy. Istnieje podejrzenie, że nie realizuje podstaw programowych w oparciu o dopuszczone w szkole przez dyrektora programy (szkolny zestaw) i przyjęte podręczniki. Podstawa prawna:1) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.). 2) Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.). 3) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej będzie obowiązywać ocena pracy nauczyciela i dyrektora według nowego rozporządzenia, które wejdzie w życie z dniem 1 września 2018 r.?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie elementów, z jakich powinien składać się konspekt lekcji (scenariusz zajęć) nauczyciela wspomagającego w szkole ponadpodstawowej oraz arkusz obserwacji dyrektora szkoły, który obserwuje te zajęcia.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Co powinien zawierać załącznik uchwały w sprawie ustalenia sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel po I semestrze nie zrealizował podstawy programowej. Czy brakujące godziny może przeprowadzić z klasą podczas rekolekcji wielkopostnych? Jeżeli tak,to czy ma je wpisać w dzienniku lekcyjnym?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o odpowiedź na pytania związane z Placówką Kształcenia Ustawicznego. Czy uczestnik kursu musi być rozliczany z obecności na zajęciach? Czy wystarczy, że zgłosi się i zda końcowy egzamin sprawdzający? Czy sprawę frekwencji na zajęciach regulują konkretne przepisy? Czy forma egzaminowania jest dowolna? Czy kurs np. opiekunka dziecięca może być prowadzony w 100% e-learningowo (często spotyka się takie oferty). Czy jedynie wybrane moduły? Proszę o wskazanie przepisów regulujących te kwestie. Czy tego rodzaju kursy może prowadzić tylko placówka kształcenia ustawicznego, jako placówka edukacyjna czy również firma szkoleniowa (zwykła działalność gospodarcza)? Jakie przepisy to regulują?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe