Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Całość postępowania dyrektora w sytuacjach tzw. trudnych sprowadza się do następujących działań. 1) Rozmowy wyjaśniające z nauczycielem (nawet kilkakrotnie), także w obecności wychowawcy klas, pedagoga; 2) Sporządzenie notatek służbowych z każdego spotkania oraz ustaleń; 3) Wsparcia dla nauczyciela, udzielenie wskazówek, wspólne ustalenie rozwiązań, z uwzględnieniem jego propozycji – jeśli są konstruktywne; 4) Wskazanie konkretnych przepisów prawnych, które ma bezwzględnie przestrzegać (USO, KN, kp, regulamin pracy, statut); 5) Wskazanie na przepisy, które łamie, przeanalizowanie tych, które będą konsekwencją- karą jego już (po rozmowach) świadomego postępowania; 6) Rozmów z rodzicami, którzy złożyli pisemną skargę, poinformowanie o kierunkach postępowania i ustaleniach wynikających ze spotkań z nauczycielem. W razie dalszego naruszania prawa: a) udzielenie kary upomnienia zgodnie z regulaminem pracy; b) ocena pracy nauczyciela zgodnie z rozporządzeniem; c) wystąpienie do właściwej komisji dyscyplinarnej na podstawie KN. Propozycje w/w rozwiązań należy modyfikować w zależności od ew. zmian w postępowaniu nauczyciela. Podstawa prawna: 1. Karta Nauczyciela USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. (ze zm.), w szczególności art. 6, 6a Rozdział 10; 2. Kodeks pracy - Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r r (ze zm.), w szczególności art. 108. 3; Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.); 4. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 4, 39; 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o opinię w sprawie wydłużenia nauki w szkole uczniowi niepełnosprawnemu na podstawie rozporządzenia MEN z 2002r z późn. zm. w sprawie ramowych planów nauczania. Decyzję ma podjąć dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w szkole, czy w klasie III gimnazjum można wydłużyć naukę ? Czy to sformułowanie jest ograniczeniem czasowym podejmowania decyzji do końca lutego, nie później, czy należy go rozumieć, że w ostatnich klasach etapu edukacyjnego wydłużenie nauki nie jest możliwe. A jak ma się do tego zapisu paragraf 22 ust 3 rozporządzenia MEN w sprawie oceniania i promowania z 2007 r. że o ukończeniu szkoły przez tego ucznia postanawia rada pedagogiczna.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinno być przeprowadzone zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej w sprawie powierzenia stanowiska wicedyrektora szkoły od 1 września 2019 roku? W jaki sposób nauczyciele wyrażają swoją opinię?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel szkoły artystycznej w okresie pracy zdalnej prowadząc zajęcia indywidualne zachowuje prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, jeżeli lekcja nie odbyła się z powodu choroby ucznia lub braku możliwości zdalnego połączenia (uczeń nie odpowiada na próby połączenia internetowego lub telefonicznego). Czy w tym przypadku należy uznać godzinę ponadwymiarową za przepracowaną i wypłacić wynagrodzenie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki dokument upoważnia nauczyciela do odmowy wydania dziecka jednemu z rodziców? Pomiędzy rodzicami zawarta jest ugoda zgodnie z którą matka dziecka może je mieć od środy od godziny 16 do czwartku do 18 (są też ustalone weekendy, święta, wakacje i ferie). Matka dziecka nie ma odebranej ani ograniczonej władzy rodzicielskiej. Czy jeżeli matka przyjdzie odebrać dziecko np. w poniedziałek to nauczycielka musi dać dziecko, czy zgodnie z ugodą może tego odmówić i oddać dziecko ojcu. Miejsce pobytu dziecka ustalone jest przy ojcu. Między rodzicami jest narastający konflikt dlatego można spodziewać się, że matka będzie pojawiała się poza wyznaczonymi ugodą dniami.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co roku przyznajemy z Zfśs dofinansowanie do wczasów pod gruszą. Jednemu z pracowników kończy się umowa 30 czerwca 2015r. Świadczenia mogą być wypłacone najwcześniej w lipcu (14 dni wykorzystanego urlopu) w tym okresie już nie będzie on naszym pracownikiem, a emerytom nie przyznajemy tego rodzaju świadczeń. Pracownicy składali podania o dofinansowanie w czerwcu 2015r. Czy możemy świadczenia te przyznać np. z dniem 30 czerwca br. (protokół z datą 30 czerwca ), a wypłacić je w lipcu?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe