Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o opinię w sprawie wydłużenia nauki w szkole uczniowi niepełnosprawnemu na podstawie rozporządzenia MEN z 2002r z późn. zm. w sprawie ramowych planów nauczania. Decyzję ma podjąć dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w szkole, czy w klasie III gimnazjum można wydłużyć naukę ? Czy to sformułowanie jest ograniczeniem czasowym podejmowania decyzji do końca lutego, nie później, czy należy go rozumieć, że w ostatnich klasach etapu edukacyjnego wydłużenie nauki nie jest możliwe. A jak ma się do tego zapisu paragraf 22 ust 3 rozporządzenia MEN w sprawie oceniania i promowania z 2007 r. że o ukończeniu szkoły przez tego ucznia postanawia rada pedagogiczna.
W kl. 3 gimnazjum nie można przedłużyć tego etapu kształcenia.
Decyzja o przedłużeniu uczniowi okresu nauki powinna być podjęta nie później niż do końca lutego roku poprzedzającego ostatni rok nauki w danej szkole. Oznacza to, że nie można przedłużać etapu edukacyjnego w ostatnim roku nauki w danej szkole, a więc nie może być przedłużony np.: w klasie szóstej szkoły podstawowej, w klasie trzeciej gimnazjum.
Rozporządzenie MENiS w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych z 12.02.2001 r. ze zm., § 3 ust. 7.
W mojej opinii zapis rozporządzenia w sprawie oceniania z 2007 r. w brzmieniu: „O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami” zezwala na podjęcie decyzji o ukończeniu szkoły przez ucznia po uwzględnieniu (lub mimo występujących) trudności oraz specyfiki kształcenia, tj. po wyczerpaniu wszelkiej możliwości pomocy ze strony szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem osobą fizyczną, prowadzącą publiczną szkołę podstawową z przedszkolem, czy jestem zobowiązana prowadzić księgi rachunkowe, czy mogę prowadzić KPiR? W jakiej formie powinna być prowadzona odrębna ewidencja przychodów i kosztów z otrzymanej dotacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy bibliotekarzowi i pedagogowi należą się godziny ponadwymiarowe w czasie zdalnego nauczania? Bibliotekarz ma 1,5 etatu, czyli 15 godzin ponadwymiarowych, a pedagog ma 1,25 etatu, czyli ok. 7 godzin ponadwymiarowych.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczne przedszkole w budynku szkoły. W ten sposób realizowane jest zadanie własne gminy, gdyż nie posiada ona swoich placówek wychowania przedszkolnego. Czy w takim przypadku zgodnie z art. 6.1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych placówka prowadzona przez osobę fizyczną może być zwolniona z opłaty za wynajęcie pomieszczeń?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w szkole podstawowej musi być powoływany społeczny inspektor pracy? W szkole zatrudnionych jest 40 nauczycieli i 7 pracowników obsługi. Wśród pracowników jest 5 członków ZNP.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe