Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte -zapisane z urzędu na podstawie zgłoszenia oraz w wyniku rekrutacji. Przyjąłem dziecko do szkoły spoza gminy (spoza obwodu) i ja podejmuję decyzję o odroczeniu, gdyż jest już przyjęte do mojej szkoły w wyniku rekrutacji. Poprawność mojej decyzji zostało potwierdzone przez MEN>
Odpowiedź ściśle wiąże się z zapisami treści art. z ustawy, nie jest osobistą interpretacją. Od czasu interpelacji (poniżej) nic się nie zmieniło.
Jednocześnie informujemy, że stanowisko to nie stanowi wiążącej wykładni przepisów prawa.
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/0DB8D883
Interpelacja nr 12976
do ministra edukacji narodowej
w sprawie wykorzystywania opinii zamieszczonych na stronie internetowej MEN jako źródła interpretacji przepisów prawa oświatowego
Na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, w zakładce: Prawo oświatowe - opinie i stanowiska MEN, znajdują się informacje ministerstwa dotyczące niektórych aktów prawnych. Informacje te są zamieszczane pod nazwą: stanowisko, opinia, komunikat, a nawet notatka.
Należy podkreślić, że problematyka poruszana w ww. pismach jest niezwykle istotna dla funkcjonowania szkół i organów prowadzących. Bardzo często, jak podkreślają dyrektorzy szkół, stanowią one jedyne źródło interpretacji przepisów prawa oświatowego.
Opinie wyrażane przez MEN porządkują organizację pracy szkoły i mogą być szczególnie przydatne w dobie prowadzonej reformy polskiej oświaty. Przykładem tutaj może być stanowisko w sprawie sposobu wykonania przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy Karta Nauczyciela, czy też opinia dotycząca postępowań związanych z likwidacją szkół (wydana w okresie zmiany ustawy o systemie oświaty).
Niestety, zarówno dyrektorzy szkół/placówek, jak i przedstawiciele organów prowadzących szkoły zwracają uwagę na zasadnicze wady wydawanych opinii, które w praktyce utrudniają wprowadzenie w życie bardzo często rozsądnych rozwiązań. Cechą wspólną, która występuje we wszystkich zamieszczanych informacjach, jest brak adnotacji, kto sporządził daną opinię czy stanowisko. Dodatkowo niektóre z tych opinii/stanowisk zakończone są klauzulą: ˝jednocześnie informujemy, że ww. opinia Ministerstwa Edukacji Narodowej nie stanowi wiążącej wykładni przepisów prawa˝.
Zdaniem dyrektorów i organów prowadzących w wielu przypadkach sformułowanie to uniemożliwia zastosowanie proponowanej przez ministerstwo regulacji.
W związku z powyższym zwracam się do Pani Minister z następującymi pytaniami:
1. Czy zamieszczone na stronie www. ministerstwa opinie, stanowiska, komunikaty mogą być podpisane przez osoby, które je sporządziły?
2. Czy wydawane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej opinie, stanowiska, komunikaty mogą stanowić wiążącą wykładnię prawa?
Z poważaniem
Poseł Wojciech Żukowski
Tomaszów Lubelski, dnia 19 listopada 2009 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o informację, jakie akty prawne regulują tworzenie i działanie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem poradni psychologiczno-pedagogicznej. W związku z pełnieniem tej funkcji mam zniżkę godzin- 8 godzin dydaktycznych? Czy pozbawienie mnie przez organ prowadzący części dodatku za trudne warunki pracy jest zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel w trakcie roku szkolnego może złożyć rezygnacje z godzin nauczania indywidualnego? Godziny te wchodzą w skład jego pensum. Czym skutkuje taka rezygnacja?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W przypadku gdy uczeń uczęszczał do oddziału sportowego na świadectwie otrzymuje ocenę z przedmiotu. Zgodnie z pkt. 19 załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. udział uczniów w zajęciach sportowych realizowanych w oddziałach i szkołach sportowych oraz oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego na świadectwach szkolnych i w arkuszach ocen odnotowuje się w części „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne” na kolejnej wolnej pozycji. W miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć należy wstawić poziomą kreskę. Jak powinien wyglądać konkretny zapis na świadectwie w kontekście zajęć w oddziale sportowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto jest uprawniony do podpisywania umowy z biurem podróży na organizację wycieczki szkolnej? W jaki sposób powinien prawidłowo przebiegać przepływ zebranych w klasie przez nauczyciela środków na organizowaną wycieczkę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe