Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte -zapisane z urzędu na podstawie zgłoszenia oraz w wyniku rekrutacji. Przyjąłem dziecko do szkoły spoza gminy (spoza obwodu) i ja podejmuję decyzję o odroczeniu, gdyż jest już przyjęte do mojej szkoły w wyniku rekrutacji. Poprawność mojej decyzji zostało potwierdzone przez MEN>
Odpowiedź ściśle wiąże się z zapisami treści art. z ustawy, nie jest osobistą interpretacją. Od czasu interpelacji (poniżej) nic się nie zmieniło.
Jednocześnie informujemy, że stanowisko to nie stanowi wiążącej wykładni przepisów prawa.
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/0DB8D883
Interpelacja nr 12976
do ministra edukacji narodowej
w sprawie wykorzystywania opinii zamieszczonych na stronie internetowej MEN jako źródła interpretacji przepisów prawa oświatowego
Na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, w zakładce: Prawo oświatowe - opinie i stanowiska MEN, znajdują się informacje ministerstwa dotyczące niektórych aktów prawnych. Informacje te są zamieszczane pod nazwą: stanowisko, opinia, komunikat, a nawet notatka.
Należy podkreślić, że problematyka poruszana w ww. pismach jest niezwykle istotna dla funkcjonowania szkół i organów prowadzących. Bardzo często, jak podkreślają dyrektorzy szkół, stanowią one jedyne źródło interpretacji przepisów prawa oświatowego.
Opinie wyrażane przez MEN porządkują organizację pracy szkoły i mogą być szczególnie przydatne w dobie prowadzonej reformy polskiej oświaty. Przykładem tutaj może być stanowisko w sprawie sposobu wykonania przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy Karta Nauczyciela, czy też opinia dotycząca postępowań związanych z likwidacją szkół (wydana w okresie zmiany ustawy o systemie oświaty).
Niestety, zarówno dyrektorzy szkół/placówek, jak i przedstawiciele organów prowadzących szkoły zwracają uwagę na zasadnicze wady wydawanych opinii, które w praktyce utrudniają wprowadzenie w życie bardzo często rozsądnych rozwiązań. Cechą wspólną, która występuje we wszystkich zamieszczanych informacjach, jest brak adnotacji, kto sporządził daną opinię czy stanowisko. Dodatkowo niektóre z tych opinii/stanowisk zakończone są klauzulą: ˝jednocześnie informujemy, że ww. opinia Ministerstwa Edukacji Narodowej nie stanowi wiążącej wykładni przepisów prawa˝.
Zdaniem dyrektorów i organów prowadzących w wielu przypadkach sformułowanie to uniemożliwia zastosowanie proponowanej przez ministerstwo regulacji.
W związku z powyższym zwracam się do Pani Minister z następującymi pytaniami:
1. Czy zamieszczone na stronie www. ministerstwa opinie, stanowiska, komunikaty mogą być podpisane przez osoby, które je sporządziły?
2. Czy wydawane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej opinie, stanowiska, komunikaty mogą stanowić wiążącą wykładnię prawa?
Z poważaniem
Poseł Wojciech Żukowski
Tomaszów Lubelski, dnia 19 listopada 2009 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy frekwencja w „zerówce” poniżej 50% z powodu częstych chorób dziecka nie skutkuje automatycznie odroczeniem obowiązku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przyjąć na kontynuowanie obowiązku nauki ucznia klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej, który odebrał dokumenty z poprzedniej szkoły ponad miesiąc temu.Jednocześnie informuję, że kontynuowanie nauki będzie się odbywało w takim samym zawodzie, ale w okresie gdy uczeń nie chodził do żadnej szkoły/nie spełniał obowiązku nauki/ w obu szkołach odbyły się rady pedagogiczne zatwierdzające wyniki klasyfikacji śródrocznej, którą uczeń nie był objęty- co wpisać w ocenach półrocznych w przypadku przyjęcia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W czasie trwania roku szkolnego do klasy I szkoły podstawowej przyjęci zostali uczniowie w związku ze zmianą miejsca zamieszkania. W jaki sposób szkoła powinna pozyskać środki na zakup ćwiczeń do poszczególnych edukacji (podręczniki rządowe są dodatkowe na każdy oddział).?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w przedszkolu 2 oddziałowym.Godziny pracy przedszkola są od 7.00-17.00, czy dodatek wychowawczy należy się 2 nauczycielom pracującym z grupą czy jednemu, skoro obowiązki każdego nauczyciela są takie same?
- Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego to dokumenty niezbędne, aby nauczycielowi wypłacić dodatek za trudne warunki. Jaki dokument powinien upoważniać do wypłaty dodatku za warunki uciążliwe? Czy orzeczenie o stopniu niepełnosprawności?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe