Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
O czym należy pamiętać podczas organizowania zajęć na świetlicy? Jakie dokumenty wchodzą w skład dokumentacji świetlicy? Jaka jest podstawa prawna funkcjonowania świetlicy szkolnej?
Procedura utworzenia świetlicy w szkole podstawowej zależy od tego, kto jest organem prowadzącym szkołę: jst, stowarzyszenie, inna osoba prawna czy osoba fizyczna. Znaczenie ma to, jaki status posiada szkoła – placówki publicznej czy niepublicznej o uprawnieniach publicznej.
Rolą świetlicy jest opieka nad dziećmi przed i po zajęciach
Świetlica szkolna jest integralną częścią szkoły, która zapewnia uczniom opiekę i racjonalne wykorzystanie czasu przed i po lekcjach. Świetlica szkolna jest przeznaczona dla dzieci uczęszczających do szkoły, które z różnych przyczyn muszą dłużej przebywać w szkole.
Świetlice szkolne działają w oparciu o następujące przepisy:
art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy o systemie oświaty – zgodnie z którym do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania ze świetlicy;
§ 7 załącznika nr 2 do rozporządzenia w sprawie ramowych statutów – z którego wynika, że dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów), organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia uczniowi opieki w szkole, szkoła organizuje świetlicę.
Jeden pedagog opiekuje się jedną grupę i dla niej prowadzi dziennik
W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. W § 7 załącznika nr 2 rozporządzenia ustalono, że liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 osób. Na jedną taką grupę przypada jeden wychowawca.
Z ilością grup wiążę się stosowanej odpowiedniej liczby dzienników. Obowiązuje zasada – jeden dziennik na jedną grupę wychowawczą.
Wszelkie bardziej szczegółowe zapisy dotyczące funkcjonowania świetlicy szkolnej powinny znaleźć się w statucie konkretnej szkoły lub w regulaminie pracy świetlicy.
Należy zagwarantować bezpieczeństwo uczniom przebywającym na świetlicy
Jeśli chodzi o warunki pracy świetlicy, to trzeba pamiętać o zapewnieniu przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny. Obowiązujące w tym zakresie przepisy nie przewidują żadnych szczególnych regulacji w porównaniu do tych, jakie wynikają z ogólnych zasad organizacji zajęć w szkole.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach – dyrektor szkoły zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę.
Z dalszych przepisów wspomnianego rozporządzenia wynika ponadto, że:
- w pomieszczeniach świetlicy zapewnia się właściwe oświetlenie, wentylację i ogrzewanie (§ 9 ust. 1);
- sprzęty udostępnione uczniom do korzystania powinny być dostosowane do wymagań ergonomii (§ 9 ust. 2);
- wyposażenie powinno mieć odpowiednie atesty lub certyfikaty (§ 9 ust. 3);
pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia świetlicowe, należy wietrzyć w czasie każdej przerwy, a w razie potrzeby także w trakcie zajęć (§ 12);
- w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia świetlicowe, zapewnia się temperaturę co najmniej 18ºC;
- niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru upoważnionej osoby (§ 13).
Kwalifikacje uprawniające do prowadzenia zajęć na świetlicy
Dyrektor szkoły musi zadbać także o odpowiedni dobór kadry, zarówno pod względem ilościowej obsady, jak i merytorycznego przygotowania wychowawców. Wymagania dla zajmowania stanowiska nauczyciela wychowawcy w świetlicach szkolnych określa § 24 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Stosownie do tego przepisu stanowisko to może zajmować osoba, która:
- ukończyła studia wyższe na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiada przygotowanie pedagogiczne; lub
- ukończyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne; lub
- ma kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły, w której prowadzi się świetlicę (czyli w tym wypadku kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej)
Wychowawcy uczący w świetlicy są zatrudniani na podstawie Karty Nauczyciela
Nauczyciele świetlicy szkolnej w szkole publicznej powinni być zatrudnieni zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela (dalej: KN). Zgodnie z art. 42 ust. 1 KN czas pracy nauczyciela wychowawcy zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć, tak jak w przypadku pozostałych nauczycieli, nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
W ramach 40 godzin tygodniowo nauczyciel jest zobowiązany do realizacji tzw. pensum, które, według pkt 6 tabeli zamieszczonej w art. 42 ust. 3 KN, na tym stanowisku wynosi 26 godzin.
Nauczyciele są zobowiązani pracować na świetlicy w wymiarze 2 godzin tygodniowo
Podczas planowania pracy świetlicy dyrektor szkoły ma możliwość uwzględnienia pewnego wzmocnienia kadrowego ze strony nauczycieli tzw. przedmiotowców. Otóż, stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, nauczyciele szkoły podstawowej i gimnazjum są zobowiązani do prowadzenia zajęć opieki świetlicowej lub zajęć w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły w wymiarze dwóch godzin w tygodniu (tzw. godziny karciane).
Dziennik zajęć świetlicy
Kwestię dokumentacji reguluje rozporządzeniem w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
Zajęcia z uczniami w świetlicy w danym roku szkolnym dokumentuje się w dzienniku zajęć świetlicy, do którego wpisuje się:
- plan pracy świetlicy na dany rok szkolny;
- imiona i nazwiska uczniów korzystających ze świetlic;
- klasę, do której uczęszczają;
- obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć;
- tematy zajęć realizowanych w poszczególnych godzinach zajęć;
- podpis wychowawcy świetlicy prowadzącego dane zajęcia.
Jakie informacje nauczyciel powinien rejestrować w dzienniku?
Nauczyciel, który będzie prowadził zajęcia opieki świetlicowej w ramach godzin zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, powinien odnotować w dzienniku zajęć w świetlicy:
- tematy przeprowadzonych zajęć;
- obecność uczniów na poszczególnych godzinach zajęć;
- informację o tym, że przeprowadzenie danych zajęć stanowi realizację dodatkowych obowiązkowych zajęć.
Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem w dzienniku
Po przeprowadzeniu zajęć opieki świetlicowej nauczyciel potwierdza ich realizację podpisem.
W przypadku dzienników elektronicznych wystarczy wpisanie przez nauczyciela tematu zajęć.
Dziennik zajęć świetlicy a dziennik zajęć
W dzienniku świetlicy będą odnotowywane zarówno zajęcia prowadzone przez wychowawcę świetlicy, jak i zajęcia opieki świetlicowej organizowane przez nauczycieli w ramach godzin wynikających z zadań statutowych szkoły, jak wynika z art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a KN.
Natomiast pozostałe zajęcia obowiązkowe – w szczególności zajęcia wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów – będą dokumentowane w dzienniku zajęć i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o przykładowy wzór regulaminów:
-samorządu uczniowskiego,
-dyżurów nauczycielskich,
-rady pedagogicznej,
dla szkoły podstawowej
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła ma obowiązek egzekwowania od rodzica ubezpieczenia dziecka od nieszczęśliwych wypadków? Czy jadąc np. na wycieczkę takie ubezpieczenie musi być?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole odbywają się zajęcia taneczne dla dzieci raz w tygodniu po godzinie. Zajęcia prowadzi osoba z zew. z odpłatnością za godzinę. Rodzice dokonują opłat w sekretariacie, a szkoła rozlicza się z osobą prowadzącą. Czy na te zajęcia szkoła musi zawrzeć umowę z prowadzącą zajęcia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Obecnie mamy kontrolę dotyczącą przyznania dotacji za rok 2019. Inspektor zwraca uwagę na obecność dzieci w przedszkolu i na wpłaty czesnego przez rodziców. W statucie przedszkola mam zapis, że jako dyrektor mogę dobrowolnie decydować o bonifikatach dot. opłat. Czy jako dyrektor mogę np. zwolnić z opłaty czesnego niektórych rodziców? Jeżeli tak, to czy są jakieś przepisy prawne regulujące ww. sytuację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wychowania fizycznego zaatakował ratownika na stanowisku pracy w krytej pływalni, która wchodzi w skład zespołu szkół (nauczyciel na urlopie wakacyjnym). Obydwaj są pracownikami zespołu szkół. Interweniowała policja i nauczyciel został zatrzymany. Następnego dnia został zatrzymany ponownie oraz po badaniu lekarskim przewieziony do szpitala psychiatrycznego na leczenie (wyrywał kraty kanalizacyjne z ulicy i rzucał w stronę aut). Nauczyciel w przeszłości był leczony i przebywał już w szpitalu psychiatrycznym. Ratownik odmawia złożenia skargi, tłumacząc się, że to choroba, a są kolegami. Pracownicy pływalni są przestraszeni agresją nauczyciela. Osobiście mam obawy, że podobne zachowanie może mieć miejsce wobec nauczycieli, uczniów oraz mnie. Jest niebezpieczny dla społeczeństwa. Ponadto w przeszłości pomógł w przygotowaniu się do egzaminu sprawnościowego wielu pracownikom służb mundurowych. Sam startował w zawodach, podnosząc ciężary. Jest silny i sprawny fizycznie. Jakie kroki powinien podjąć dyrektor, aby wszyscy w szkole czuli się bezpiecznie? W mojej ocenie nauczyciel nie powinien pracować w szkole.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe