Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Obecnie jesteśmy jako placówka zespołem szkół który prowadzi oddziały specjalne dla uczniów z lekką niepełnosprawnością. W najbliższym czasie Organ Prowadzący zamierza uruchomić szkołę specjalną wchodzącą w skład naszego zespołu szkół. Tłumaczenie takiej decyzji jest związane z tym, że ponoć utworzenie szkoły specjalnej wpłynie na zwiększenie wartości subwencji oświatowej dla organu prowadzącego. Mam pytanie czy powołanie szkoły specjalnej włączonej w zespół szkół wpłynie na zwiększenie subwencji dla Organu Prowadzącego?
Zasady wydatkowania środków z subwencji oświatowej określone są w art. 8 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2029). W art. 8 ust. 1 stanowi on, że roku budżetowym na realizację zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż kwota przewidziana w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach, prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań. Z kolei art. 8 ust. 2 określa, że środki wskazane powyżej stanowią sumę:
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na prowadzenie przedszkoli, szkół i placówek – w przypadku przedszkoli specjalnych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkół specjalnych i placówek prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego;
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć i indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych oraz zapewnienie warunków ich realizacji – w przypadku przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkół,
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na realizację zadań innych niż określone powyżej w szkołach z oddziałami specjalnymi, niebędących szkołami specjalnymi, szkołach z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Zapisy ustawowe są bardzo skomplikowane, ale prawda jest to, że środki finansowe przekazywane na realizację orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego sa znacznie wyższe niż na realizację kształcenia standardowego zdrowych dzieci. Na zwiększenie subwencji oświatowej wpływ ma nie tyle powołanie szkoły specjalnej , ale liczba wykazanych w Systemie Informacji Oświatowej dzieci legitymujących się orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak wpisać na świadectwo oceny, jeżeli uczeń ma innego nauczyciela na matematyce rozszerzonej i innego nauczyciela na matematyce podstawowej? Czy ustala się dwie oceny klasyfikacyjne z poszczególnych zajęć edukacyjnych, czy uczeń otrzymuje tylko jedną ocenę klasyfikacyjną niezależnie od tego, czy realizował je w zakresie podstawowym czy rozszerzonym; i który nauczyciel powinien klasyfikować ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniów, którzy skończyli szkołę trzeba wykazać jeszcze w liście do starostwa w miesiącu lipcu i sierpniu? Rok szkolny kończy się 31 sierpnia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie. Dziękuję za odpowiedź w sprawie archiwizacji dokumentów. Jednak mam prośbę z innej kategorii. Muszę zrobić zmiany w statucie szkoły podstawowej. Tyle powstało nowych zaleceń, rozporządzeń, że się w tym wszystkim pogubiłam. Jakie zapisy muszą być obowiązkowo wprowadzone na dzień dzisiejszy? Czy WSO faktycznie musi być integralną częścią Statutu, czy może to być regulamin oceniania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szanowni Państwo,
Zespół Placówek Oświatowych składa się ze szkoły podstawowej liczącej 12 oddziałów oraz przedszkola liczącego sześć oddziałów. W szkole utworzono stanowisko wicedyrektora. Zgodnie z ustawą Prawo oświatowe w przedszkolu może być utworzone stanowisko wicedyrektora (sześć oddziałów). W statucie przedszkola znajduje się zapis o możliwości utworzenia stanowiska wicedyrektora przedszkola. Pytanie: Czy o utworzeniu stanowiska wicedyrektora przedszkola decyduje dyrektor Zespołu (jest to jego prawo), czy też na utworzenie stanowiska wicedyrektora w przedszkolu musi być zgoda organu prowadzącego? Jeśli wymagana jest zgoda organu prowadzącego to na podstawie jakich przepisów.
Proszę uprzejmie o pilną odpowiedź. Proszę nie publikować moich danych osobowych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W bieżącym roku szkolnym dla ucznia ze spektrum autyzmu zatrudniony został nauczyciel wspomagający. Uczeń jest w klasie trzeciej szkoły podstawowej i ma orzeczenie ważne do ukończenia pierwszego etapu edukacyjnego. Rodzice dziecka już kontaktują się z PPP w celu uzyskania dalszego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy w klasie czwartej dyrektor może zatrudnić nauczyciela wspomagającego dla ucznia tylko na określoną liczbę godzin, np. 15 godzin tygodniowo? Czy dyrektor decyduje o liczbie tych godzin czy konkretnie określają tę kwestię przepisy prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe