Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Obecnie jesteśmy jako placówka zespołem szkół który prowadzi oddziały specjalne dla uczniów z lekką niepełnosprawnością. W najbliższym czasie Organ Prowadzący zamierza uruchomić szkołę specjalną wchodzącą w skład naszego zespołu szkół. Tłumaczenie takiej decyzji jest związane z tym, że ponoć utworzenie szkoły specjalnej wpłynie na zwiększenie wartości subwencji oświatowej dla organu prowadzącego. Mam pytanie czy powołanie szkoły specjalnej włączonej w zespół szkół wpłynie na zwiększenie subwencji dla Organu Prowadzącego?
Zasady wydatkowania środków z subwencji oświatowej określone są w art. 8 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2029). W art. 8 ust. 1 stanowi on, że roku budżetowym na realizację zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż kwota przewidziana w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach, prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań. Z kolei art. 8 ust. 2 określa, że środki wskazane powyżej stanowią sumę:
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na prowadzenie przedszkoli, szkół i placówek – w przypadku przedszkoli specjalnych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkół specjalnych i placówek prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego;
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć i indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych oraz zapewnienie warunków ich realizacji – w przypadku przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkół,
• środków przeznaczonych w roku budżetowym na realizację zadań innych niż określone powyżej w szkołach z oddziałami specjalnymi, niebędących szkołami specjalnymi, szkołach z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Zapisy ustawowe są bardzo skomplikowane, ale prawda jest to, że środki finansowe przekazywane na realizację orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego sa znacznie wyższe niż na realizację kształcenia standardowego zdrowych dzieci. Na zwiększenie subwencji oświatowej wpływ ma nie tyle powołanie szkoły specjalnej , ale liczba wykazanych w Systemie Informacji Oświatowej dzieci legitymujących się orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka jest podstawa prawna do promowania w ciągu roku ucznia klasy II gimnazjum do klasy III gimnazjum? Czy w tym przypadku można zastosować zapisy art. 44o UoSO czy może jeszcze coś innego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy prace ucznia w młodzieżowej radzie gminy możemy podciągnąć pod punkt „osiągnięcia w aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu” i wpisać mi na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z uprzejmą prośbą o zajęcie stanowiska w następujących sprawach:
1) Czy nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie art. 15 ust. 2 Prawa oświatowego można wypłacić dodatek motywacyjny, Umowa z takim pracownikiem zawarta została w dniu 17. 09. 2018 r. na czas określony do 21.06.2019 r. , składnikami wynagrodzenia wyszczególnionymi w umowie są: płaca zasadnicza, dodatek stażowy.
2) Do naszej jednostki, w której prowadzi się fundusz socjalny również dla emerytów, wpłynęło podanie byłego nauczyciela o przypisanie go do listy osób mogących ubiegać się o świadczenia wypłacane z ZFŚS. Z w/w osobą w dniu 15.03.1986 r. na podstawie art. 23 ust 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. NR 3 poz. 19 z późn. zm.) rozwiązano umowę o pracę, na jej prośbę, w związku z wydaniem przez Komisję Lekarską do Spraw Inwalidztwa i Zatrudnienia orzeczenie o czasowej niezdolności do pracy w pełnym wymiarze zajęć na zajmowanym stanowisku. W/W przedłożyła pismo z ZUS informujące, że od 26.02.1986 r. do 24.06.2009 r., tj. do dnia przyznania emerytury pobierała rentę. Od momentu przejścia na rentę nie figurowała na listach osób uprawnionych do przyznania świadczeń na ZFŚS. Jak twierdzi, nie wiedziała, że takie prawo jej przysługuje i nigdy nie zabiegała o świadczenie do chwili obecnej.
Czy w takiej sytuacji można tę osobę przypisać do listy byłych pracowników szkoły uprawnionych do korzystania z ZFŚS? Czy powinna dostarczyć inne dokumenty, by w sposób prawidłowy udokumentować status rencisty, a obecnie emeryta – byłego pracownika szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może wprowadzić zasadę, że w jednym oddziale integracyjnym zatrudniony jest tylko jeden nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne, co uniemożliwia objęcie pomocą uczniów niepełnosprawnych na wszystkich zajęciach lekcyjnych? OP twierdzi, że w każdym oddziale zgodnie z prawem ma być zapewniony jeden etat nauczyciela wspomagającego, który w ramach swojego pensum (20 h) ma obowiązek prowadzić zajęcia rewalidacji indywidualnej i wspomagać uczniów na zajęciach, np. w przypadku 4 uczniów należy od 20 h pensum odjąć 8 godzin rewalidacji, a pozostałe 12 są to godziny, na których nauczyciel wspomaga uczniów na zajęciach lekcyjnych. OP wychodzi z założenia, że nie ma obowiązku prawnego zapewnienia obecności nauczyciela wspomagającego na wszystkich godzinach lekcyjnych. W wielu przypadkach np. uczniów z niepełnosprawnością ruchową pomoc nauczyciela wspomagającego jest potrzebna na każdej godzinie lekcyjnej, jednak potrzeby indywidualne uczniów i ich możliwości nie są zdaniem OP argumentem do zapewnienia nauczyciela wspomagającego na wszystkich lekcjach. Ponadto OP twierdzi, że niedopuszczalna z mocy prawa jest sytuacja kiedy w jednej klasie uczy 2-3 nauczycieli wspomagających, np. w klasach 4-8, w których siatka godzin tygodniowo przekracza pensum jednego nauczyciela wspomagającego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie aktualnych wzorów świadectw promocyjnych do szkoły podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe