Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 1 września rozpoczyna naukę w szkole uczeń, który przybył z Ukrainy do Polski po 24 lutego 2022 r. Ukończył szkołę podstawową w Polsce. Uczniowi przysługuje prawo do dodatkowej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez 24 miesiące. Od jakiego momentu mam liczyć te 24 miesiące – od daty przyjęcia od 1 września 2023 r. do "mojej" szkoły ponadpodstawowej czy uwzględnić również okres nauki języka polskiego w szkole podstawowej?
Na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.) osoby niebędące obywatelami polskimi (nie tylko z Ukrainy), podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy.
Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę.
Zgodnie z § 11a rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645 z późn. zm.) w latach szkolnych 2021/2022-2023/2024 dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów, w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo.
Dyrektor szkoły ponadpodstawowej winien ocenić, czy uczeń pomimo dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego w szkole podstawowej nadal zna język polski na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, tym razem w szkole ponadpodstawowej.
Wszak uczeń ukończył szkołę podstawową wraz z egzaminem ósmoklasisty i przeszedł pozytywnie rekrutację do szkoły ponadpodstawowej – według mnie powyższe pokazuje, że już nie trzeba w szkole ponadpodstawowej organizować dla niego dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.
Jeżeli jednak jest inaczej, to liczymy 24 miesiące od rozpoczęcia zajęć w szkole podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem szkoły w małej miejscowości pod Kołobrzegiem, miejscem pracy wpisanym w umowie wszystkich zatrudnionych nauczycieli jest miejscowość pod Kołobrzegiem. Od połowy września kilku nauczycieli realizuje nauczanie indywidualne w Kołobrzegu - gdzie mieszkają, oprócz jednego nauczyciela, który mieszka w miejscowości gdzie mieści się szkoła. Proszę o pomoc, w jaki sposób powinnam wystawić i rozliczyć delegację służbową?
Przykład 1: Nauczyciel mieszkający w Kołobrzegu, rano realizuje 2 godz. nauczania indywidualnego, wyjeżdża z miejsca zamieszkania - Kołobrzeg do ucznia i wraca do swojego domu po czym przyjeżdża do szkoły i prowadzi zajęcia zgodnie z planem lekcji.
Przykład 2: Nauczyciel prowadzi zajęcia w szkole po czym jedzie do Kołobrzegu na nauczanie indywidualne (mieszka w Kołobrzegu) i nie wraca do pracy.
Przykład 3: Nauczyciel mieszkający w miejscowości gdzie znajduje się szkoła po swoich lekcjach jedzie do Kołobrzegu na nauczanie indywidualne 2 godz. i wraca do swojego miejsca zamieszkania.
Wszyscy nauczyciele wymienieni w przykładach poruszają się prywatnymi samochodami. Bardzo proszę o podanie w jaki sposób powinnam rozliczyć delegację służbową. Czy powinnam uregulować to zarządzeniem? Podpisać z nauczycielami odrębnie umowę, porozumienie? Proszę o pomoc i podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty możemy okazać w trakcie ewaluacji zewnętrznej w przedszkolu w kontekście nowych przepisów RODO? Czy należy wymagać dodatkowego oświadczenia od kontrolujących?
Jakie dokumenty potwierdzają indywidualizację zajęć w przedszkolu niepublicznym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zupełnie zmienić statut szkoły, całą jego treść?
- Czy na dziecko 6-letnie realizujące roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu niepublicznym przysługuje wyższa dotacja niż na dziecko 3-4 letnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakie cele stowarzyszenie może wydatkować dotację otrzymywaną od gminy na prowadzenie punktu przedszkolnego i szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe