Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 10 października (bieżącego roku szkolnego) w klasie II gimnazjum jest uczeń, który realizował obowiązek szkolny w innym gimnazjum. Nastąpił problem, gdyż w poprzedniej szkole, w klasie I, nie miał przedmiotów takich jak: fizyka, informatyka, chemia, WOS, plastyka i muzyka. Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 20 lutego 2004 roku w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednego typu szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr 26 poz. 232, z późn. zmianami)nie zdaje on egzaminu klasyfikacyjnego z plastyki i muzyki. Wobec powyższego rozumiem, że zalicza on fizykę, WOS, informatykę i chemię, a co z plastyką i muzyką? U nas uczniowie realizowali treści programowe w klasie I. Jakie oceny z tych przedmiotów mamy wpisać na świadectwie ukończenia szkoły?
§ 19. 1. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych w części dotyczącej egzaminow klasyfikacyjnych dotyczy tylko uczniów, którzy przechodzą do innej szkoły, jeżeli wcześniej realizowani obowiązek szkolny poza szkołą, jeżeli mają uczęszczać do klasy wyższej niż planowo powinni lub jeżeli wcześniej uczęszczali do szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień publicznych:
Do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) w szkole podstawowej, gimnazjum oraz szkole ponadgimnazjalnej przyjmuje się ucznia na podstawie:
1) świadectwa ukończenia klasy programowo niższej (wpisu w indeksie potwierdzającego ukończenie semestru programowo niższego) w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł;
2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzanych zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, w przypadku przyjmowania:
a) do szkoły podstawowej lub gimnazjum ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą, na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
b) do szkoły ponadgimnazjalnej ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą, na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
c) do klasy programowo wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły albo przedmiot realizowany w zakresie rozszerzonym,
d) do szkoły ponadgimnazjalnej ucznia przechodzącego ze szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej;
3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
Potwierdza to również ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych:
§ 17.4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki;
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, zajęcia techniczne, plastyka, muzyka, zajęcia artystyczne i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
W przypadku ucznia opisanego w pytaniu zastosowanie ma § 19. 3. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych:
"Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących dane zajęcia."
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- wypłata dodatkowego wynagrodzenia
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy naliczania odpisu na Zakładowy Fundusz Socjalny.Jak należy naliczyć odpis dla nauczyciela obecnie zatrudnionego w szkole, który jednocześnie ma status nauczyciela emeryta ( z tej szkoły)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytania moje dotyczą Rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017r poz. 15911. o pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
§ 6.2 pkt. 5 - kto prowadzi zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno - społecznie? Czy czas pracy psychologa odnosi się § 16.1?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o sporządzenie opinii prawnej dotyczącej zatrudnienia osoby prowadzącej zajęcia rewalidacyjne. W szkole w związku z liczbą uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność z zachowaniem 2 godzin na ucznia, organizowanych jest 8 godzin zajęć rewalidacyjnych. Czy pedagog szkolny z wykształceniem pedagogika specjalna może realizować zajęcia rewalidacyjne w ramach swojego etatu podstawowego 22 godziny, czy też należy te godziny przeznaczyć do prowadzenia dla specjalisty spoza placówki/dodatkowo zatrudnionego, czy też istnieje możliwość, aby pedagog szkolny z pensum 22 miał nadgodziny i w ich ramach realizował zajęcia rewalidacyjne do 1½ etatu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem LO, od roku szkolnego 2019/20 chciałabym przy/w LO utworzyć klasy VII i VIII SP. Czy jest taka możliwość w świetle nowego prawa oświatowego? Budynek LO jest bardzo duży i na stałe byłaby możliwość,aby utworzyć takie klasy. Bardzo proszę o podstawę prawną, jakie byłyby moje ewentualne działania aby istniała szkoła podstawowa przy lub w liceum. Nadmieniam że liceum jest publiczne, a organem prowadzącym Prezydent Miasta, pod którego podlegają szkoły podstawowe.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe