Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Organ prowadzący podwyższył pensum pedagogom szkolnym i psychologom do 26 godzin i żąda od dyrektora sprawozdania z efektywności jego pracy wychodząc z założenia, że 26 godzin pedagog powinien przepracować z dzieckiem. Proszę podać podstawę prawną takiego uzasadnienia.
Na podstawie art. 42 ust. 3 i ust. 7 organ prowadzący szkołę określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w tabeli ust. 3, m. in. pedagogów. W związku z tym, że nauczyciele wymienieni w tabeli np. szkół podstawowych pracują bezpośrednio z uczniami 18 godzin tygodniowo (dydaktyczna praca na lekcji), interpretacja organu prowadzącego wynika z analogii. Natomiast pozostałe liczne obowiązki pedagog wykonuje poza godzinami pracy z uczniem (w sumie nie więcej niż 40 godzin tygodniowo): udział w szkoleniach, samokształcenie, współpraca z wychowawcami, rodzicami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną itp na podstawie statutowych zapisów szkoły wynikających z § 11 rozporządzenia.
Podstawa prawna:
1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Załącznik nr 2 RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOłY PODSTAWOWEJ, w szczególności § 11. Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem przepisów § 12—15.
2. Karta Nauczyciela – ustawa z 26.01.1982 r. (ze zm.), w szczególności art. 42 ust. 3,7 pkt 3.
Art. 42. 3. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć ustala się, z zastrzeżeniem ust. 2a i 4a, według następujących norm:
Stanowisko - typ (rodzaj) szkoły Tygodniowa liczba godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych
3 Nauczyciele: przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych, gimnazjów, szkół specjalnych, liceów ogólnokształcących, przedmiotów teoretycznych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, w tym w szkołach specjalnych i szkolenia rzemieślniczego w schroniskach dla nieletnich oraz zakładach poprawczych, przedmiotów teoretycznych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, przedmiotów artystycznych i ogólnokształcących w szkołach artystycznych i innych placówkach kształcenia artystycznego 18
7. Organ prowadzący szkołę lub placówkę określa:
3) tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w ust. 3, (…): pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych (…).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o opinię w kwestii nauczyciela wspomagającego w przedszkolu niepublicznym intrgracyjnym: wychowawcą grupy dzieci 3-letnich jest nauczyciel, który skończył edukację wczesnoszkolną i przedszkolną oraz studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki. Czy w związku z przyjęciem dziecka autystycznego z orzeczeniem można zatrudnić jako n-la wspomagającego osobę po edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej i logopedii (studia podyplomowe) lub po ewip-ie z rewalidacją? Taki wniosek został wysunięty po przeczytaniu artykułu, którego fragment zamieszczam: "W klasach i oddziałach integracyjnych nie można zatrudnić dodatkowo nauczyciela wspomagającego do wspierania konkretnego ucznia, bo taki nauczyciel już pracuje w grupie.W takiej sytuacji dziecko może wspierać pomoc nauczyciela".
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje w szkole podstawowej z oddziałem gimnazjalnym. W trakcie egzaminu gimnazjalnego został oddelegowany do innej szkoły podstawowej, w której nie było egzaminu. Czy dyrektor szkoły ma prawo nakazać "swojemu" nauczycielowi wyjazd do innej szkoły, aby prowadził tam zajęcia lekcyjne w czasie egzaminu gimnazjalnego? Nauczyciel, który musiał pojechać nie jest w żaden sposób związany ze szkołą do której się udał, nie ma żadnej umowy o pracę lub cywilnej.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nadzór pedagogiczny dotyczy publicznego gimnazjum dla dorosłych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy ocena pracy nauczyciela robiona na wniosek dyrektora szkoły może rozpoczynać się w sierpniu? Czy mogę w sierpniu poinformować o niej nauczyciela (4-tygodniowy urlop wykorzystał w lipcu)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele poszczególnych przedmiotów mają obowiązek przedstawiania motywacji ocen niedostatecznych śródrocznych i rocznych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe