Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pan Minister w nowym rozporządzeniu w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wskazał,że dyrektor szkoły musi ustalić z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia. Jak to zrobić w praktyce? Dużo dyrektorów ma z tym problem. Jedni kopiują dosłownie plan lekcji obowiązujący przed zawieszeniem zajęć, inni układają nowe plany. Czy jest w tym wszystkim jakiś złoty środek? Ile przeznaczyć tych godzin na poszczególne zajęcia w tygodniu?
Przepisy nie odpowiadają na powyższe pytania, ponieważ za organizację zdalnego nauczania w danej szkole odpowiada jej dyrektor, który ma obowiązek uwzględnienia możliwości sprzętowych i technicznych szkoły, nauczycieli i uczniów, na podstawie informacji, które miał obowiązek zebrać na polecenie MEN przed wejściem w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. z 2020 r., poz. 493. Uczniowie nie są zwolnieni z żadnych obowiązkowych zajęć, a więc obowiązują ramowe plany nauczania z tym, że należy pogodzić warunki bhp nauki uczniów oraz pracy nauczycieli poprzez odpowiednie dostosowanie czasu nauki i pracy z użyciem urządzeń elektronicznych (komputera, telefonu, ewentualnie telewizora). W uzasadnieniu projektu ww. rozporządzenia wskazano: „dzienny rozkład zajęć uczniów oraz dobór narzędzi pracy zdalnej powinny uwzględniać możliwości psychofizyczne ucznia, jego wiek i etap edukacyjny oraz zalecenia medyczne odnoszące się do czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną”. Jeszcze przed wprowadzeniem obowiązku nauki zdalnej, Świętokrzyski Kurator Oświaty sugerował zdalną naukę z użyciem urządzeń elektronicznych do 5 godzin dziennie (Komunikat Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, https://kuratorium.kielce.pl/42329/komunikat-swietokrzyskiego-kuratora-oswiaty-2/). Nie można więc wymagać od nauczycieli i uczniów, że spędzą np. przed komputerem co najmniej po 45 minut na każdej lekcji zgodnie z dotychczasowym planem i jeszcze będą wykorzystywali urządzenia elektroniczne do rozwiązywania zadań domowych/przygotowywania się do zajęć w dalszym czasie. Jeśli np. nauczyciele prowadzą zajęcia przez komunikatory video lub przesyłają materiały w wersji elektronicznej, czas na śledzenie ich powinien zostać skrócony w porównaniu do standardowych lekcji, a część pracy powinna polegać na pracy z podręcznikiem, materiałami lub zeszytami ćwiczeń, którymi dysponują uczniowie. W razie wątpliwości można zwrócić się o sugestie do kuratora oświaty, który jest organem uprawnionym do nadzorowania sposobu organizacji kształcenia i stopień obciążenia uczniów realizacją zleconych zadań (§ 6 ust. 1 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Według starosty bursa powinna pracować w soboty, niedzielę i święta np.: 11 listopada, Wszystkich Świętych. Jako dyrektor nie mam prawa kazać wychowankom opuścić bursę w piątek. Niestety nie otrzymałem odpowiedzi na jakiej podstawie prawnej. Bardzo proszę o pomoc i konkretną odpowiedź popartą przepisami.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące zajęć z zakresu PPP. Czy to prawda, że aby uczeń mógł uczestniczyć w zajęciach rozwijających uzdolnienia musi mieć opinię poradni o tych uzdolnieniach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie czy art.130 ust 6 będzie miał zastosowanie w sytuacji : organ prowadzący przedszkole (gmina) ze względów lokalowych - wskazała grupie realizującej obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, miejsce realizacji tego obowiązku w szkole podstawowej. Jednak dzieci nadal podlegały pod Publiczne Przedszkole do którego wcześniej uczęszczały ( w szkole wynajęto tylko pomieszczenia)
Czy rodzice mogą zapisać dzieci z tej grupy, do tej szkoły pomimo,ze nie jest to szkoła obwodowa, bez postępowania rekrutacyjnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niedługo trzeba będzie zmienić wszystkie statuty szkół. Proszę o podanie prawidłowych jednostek redakcyjnych w tym dokumencie. Czy są tam artykuły czy paragrafy itd.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń otrzymał z poradni opinię w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych. Stwierdzono u niego specyficzne trudności w uczeniu się bez podania konkretów (np. dysleksja...). Poradnia twierdzi, że w takiej sytuacji mam rozumieć, że dotyczą go wszystkie rodzaje specyficznych trudności. Czy rzeczywiście tak to należy rozumieć, czy też mam domagać się nazwania ich konkretnie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe