Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pani otrzymała misję na prowadzenie religii w szkole. Jest po pedagogice opiekuńczo-wychowawczej i profilaktyce. Ukończyła I rok studiów Podyplomowych Studiów Teologii w Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Uczyła już wcześniej pól roku w innej szkole. Ma uczyć religii 17 godzinin, od 1 września chce rozpocząć staż, bo tak ją poinformowano. Ja uważam, że ona nie ma kwalifikacji i nie może rozpocząć awansu. Powiedziała, że przyniesie mi pismo. Czy mam rację?
Kwalifikacje do nauczania religii posiadają m.in. osoby świeckie i zakonne, które ukończyły wyższe studia magisterskie bez przygotowania teologicznego, ale przygotowanie to uzupełniły w formie teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych. W tym zakresie § 1 pkt 4 Porozumienia pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2000 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2000 r. Nr 4, poz. 20) jest nieprecyzyjny, ponieważ nie określa wprost, że studia podyplomowe mają być ukończone tak, jak ma to miejsce w odniesieniu np. do osób, które ukończyły wyższe studia teologiczne i posiadają przygotowanie katechetyczno-pedagogiczne (§ 1 pkt 2 Porozumienia). Ponadto w § 4 ust. 3 Porozumienie stanowi, że skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły, wydane przez właściwego biskupa diecezjalnego zaświadcza o posiadaniu kwalifikacji do nauczania religii. Należałoby przyjąć wykładnię celowościową co do wymogu ukończonych studiów podyplomowych, mając na względzie również zmianę przepisów. W obowiązującym od dnia 1 września 2016 r. Porozumieniu pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2016 r., poz. 21) zagadnienia te są doprecyzowane w ten sposób, że skierowanie nauczyciela religii do danej szkoły lub placówki, jest możliwe, o ile nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania religii w danej szkole (§ 7), zaś kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela religii w szkołach podstawowych posiada m.in. osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku innym niż teologia oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii uzyskane w wyniku ukończenia teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych (§ 3 pkt 2 w zw. z § 4).
Staż może rozpocząć jedynie nauczyciel z kwalifikacjami, a w mojej ocenie nauczyciel nie posiadał ich na gruncie Porozumienia z dnia 6 września 2000 r. (i w związku z tym nie mógł ich zachować w związku ze zmianą regulacji - § 8 Porozumienia z dnia 31 maja 2016 r.), pomimo wystawienia skierowania do nauczania religii (art. 9b ust. 1 KN). Warto jeszcze ustalić, czy pogląd ten podziela kurator oświaty, upoważniony do stwierdzenia nieważności czynności związanych z awansem zawodowym nauczyciela w przypadku, gdy naruszają przepisy (art. 9h ust. 2KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela kontraktowego 07 lipca 2020 r. Następnie przepracował 2 lata jako nauczyciel kontraktowy.
Czy od września 2022 r. może rozpocząć staż na nauczyciela mianowanego? Ile potrwa awans?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Szkoły niepubliczne kierują się swoimi zasadami w kwestii wynagradzania nauczycieli. Czy zatem nauczyciel takiej szkoły ma prawo odmówić przyjęcia funkcji opiekuna stażu, jeśli nie jest to związane z dodatkiem do wynagrodzenia? (nie ma o tym słowa w Statucie i Regulaminie szkoły). Organ prowadzący szkołę nie podpisuje z zatrudnianymi nauczycielami "zakresu obowiązków". Czy zatem funkcję opiekuna stażu można przyznać odgórnie na podstawie nadrzędnych przepisów ?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w lipcu 2017 roku został nauczycielem mianowanym. Jak liczyć okres przepracowania na dyplomowanego? Czy liczymy ten okres (3 lata i 9 miesięcy) od września 2022 roku?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel rozpoczął staż na nauczyciela kontraktowego 1.09.18 r. Staż zakończył 31 sierpnia 2019.
Wniosek o dokonanie oceny dorobku wpłynął 04.09.19 r.
Projekt oceny dorobku zawodowego wpłynął 05.09.19 r.
Ocena dorobku zawodowego pozytywna 23.09.19 r.
Do kiedy (najpóźniej) dyrektor szkoły musi powołać komisję kwalifikacyjną na stopień nauczyciela kontraktowego i w jakim terminie musi odbyć się postępowanie kwalifikacyjne?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Przykładowe pytania podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe