Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Po wygranym konkursie na dyrektora Burmistrz miasta przedłużył okres kadencji o kolejne 5 lat. Przedłuzona kadencja kończy się w tym roku szkolnym. Czy Burmistrz może przedłużyć dyrektorowi prowadzenie szkoly na kolejną kadencję. Czy musi być ogłoszony konkurs? Jakie są do tego wykladniki prawa. Pozdrawiam.
Stanowisko dyrektora, w przypadku szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, powierza się kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu. Od tej zasady istnieje tylko jeden wyjątek: jeżeli do konkursu nie przystąpi żaden kandydat albo jeżeli w drodze konkursu nie został wyłoniony kandydat na dyrektora, wówczas można powierzyć stanowisko dyrektora osobie ustalonej przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej. Inną możliwą sytuacją jest powierzenie stanowiska wicedyrektorowi szkoły, a gdy takiego nie ma - innemu nauczycielowi szkoły, do czasu wyłonienia kandydata w drodze konkursu, nie dłużej jednak niż na 10 miesięcy.
W przypadku, gdy organ prowadzący stwierdzi wzorowe kierowanie szkołą i uzna, że nie ma sensu ogłaszanie konkursu - może powierzyć stanowisko dyrektora obecnemu dyrektorowi na kolejne lata.
Ustawa o systemie oświaty:
Art. 36a. 1. Stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza organ prowadzący szkołę lub placówkę.
2. Kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki wyłania się w drodze konkursu. Kandydatowi nie można odmówić powierzenia stanowiska dyrektora.
3. Wymogu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora nie stosuje się do szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.
4. Jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej.
5. Do czasu powierzenia stanowiska dyrektora zgodnie z ust. 2 lub 4 organ prowadzący może powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora szkoły wicedyrektorowi, a w szkołach, w których nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tej szkoły, jednak nie dłużej niż na okres 10 miesięcy.
13. Stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza się na 5 lat szkolnych. W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż 1 rok szkolny.
14. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 13, organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej, w uzgodnieniu z kuratorem oświaty, a w przypadku szkoły i placówki artystycznej oraz placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7, dla uczniów szkół artystycznych - z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, może przedłużać powierzenie stanowiska na kolejne okresy wymienione w ust. 13. Wymogu uzgodnienia z kuratorem oświaty nie stosuje się w przypadku szkół i placówek, o których mowa w art. 5 ust. 3b.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy płacenia składek do ZUS Zatrudniłem nauczyciela który prowadzi działalność gospodarczą i opłaca wszystkie składki do ZUS, w szkole ma zatrudnienie na ponad 1/2 etatu. Jakie składki ZUS należy odprowadzać z tytułu zatrudnienia nauczyciela w szkole?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Chciałam zapytać o zasady udzielania zwolnienia nauczycielowi tytułem 2 dni opieki nad dzieckiem do 14 roku życia. Mianowicie jeśli nauczyciel jest pełno etatowcem to może wybrać 16 godzin lub 2 dni. A jeśli jest zatrudniony na pół etatu ( jak to liczyć?) i czy mówimy o godzinie 60 min., czy 45 minut?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel był zatrudniony jako współorganizujący kształcenie ucznia z niepełnosprawnością na pensum 20/20. Ten sam uczeń otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenie specjalnego – upośledzenie w stopniu umiarkowanym. 1. Czy można wprowadzić zajęcia indywidualne dla takiego ucznia (kształcenie specjalne) na większości lekcjach (6 – i są tu prowadzone edukacje zgodnie z ramowym planem dla kształcenia specjalnego), a na 5 pozostałych jest dostosowywany program i ramowy plan nauczania. 2. Jak przekształcić umowę o pracę dla tego nauczyciela – aktualnie ma tylko 3 godziny jako współorganizujący (w klasie z uczniem), pozostałe 15 godzin ma zajęcia indywidualne z tym uczniem – czy z pensum 18? Czy wtedy ma etat łączony 15/18 + 3/20 czyli 18/18 3. Czy należy się dodatek za trudne warunki pracy – na wszystkie godziny, czy tylko na te indywidualne? 4. Dodatkowa godzina zajęć rewalidacyjnych czy traktować ją z pensum współorganizującego, czyli z 20 czy z 18?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel od kilku lat nie pracuje już w zawodzie, ale myśli o powrocie do pracy. Czy z powodu kilkuletniej przerwy w nauczaniu nauczyciel utraci uprawnienia do nauczania oraz uzyskany stopień awansu zawodowego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Do 31 sierpnia 2017 r. placówka, którą zarządzam była zespołem szkół, w skład którego wchodziły oddziały przedszkolne, szkoła podstawowa i gimnazjum. Od 1 września 2017 r. placówka została przekształcona w szkołę podstawową z oddziałami gimnazjalnymi. W roku szkolnym 2019/2020, w wyniku przekształcenia placówki w szkołę podstawową, zmniejszy się liczba oddziałów, co skutkuje redukcją etatów nauczycielskich. Proszę o poradę prawną w jaki sposób rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym przez mianowanie. Czy podstawą prawną rozwiązania stosunku pracy będzie art. 225 ust. 1 i 12 ustawy Przepisy wprowadzającej ustawę – Prawo oświatowe, czy art. 20 ust. 1 pkt. 2 ustawy Karta nauczyciela?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe