Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracownik niepedagogiczny, pracujący w szkole w latach 80-tych, zgubił świadectwo pracy i zwrócił się z prośbą o wydanie oryginału - jest ono potrzebne do przyznania renty w ZUS. Czy w tym wypadku wystarczy, że zrobię kserokopię świadectwa znajdującego się w aktach osobowych i zaznaczę, że jest to odpis czy muszę przepisać na nowo całą jego treść?
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania, w aktach osobowych pracownika przechowuje się kopię świadectwa pracy, a w uzasadnionych przypadkach pracodawca obowiązany jest wydać odpis tego świadectwa pracy.
Z powyższego przepisu wynika, że nie można wydać pracownikowi kserokopii świadectwa pracy poświadczonej za zgodność z oryginałem, ponieważ przepis mówi o odpisie, czyli przepisanej treści z dokumentu, jakim jest świadectwo pracy przechowywane w aktach osobowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dot. prawidłowego wydania świadectwa pracy. Jak należy postąpić w sytuacji gdy nauczyciel najpierw był zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony, w międzyczasie przeszedł na etat łączony i placówką podstawową przy łączeniu etatu zostaje inna niż w przypadku umowy na czas nieokreślony. Etat łączony oczywiście obejmuje do pełnego etatu, na wszystko co ponad to - to jest sporządzona dodatkowa umowa o pracę na czas określony. Jak należy prawidłowo wystawić świadectwo pracy za okres umowy na czas nieokreślony (czy tutaj powinno nastąpić najpierw rozwiązanie umowy za porozumieniem stron)?
- Nauczycielka, ur. w 1960 r. zatrudniona na podstawie mianowania nabyła prawo do nauczycielskiej emerytury (art. 88 ust. 1 KN) na 31.12.2008 r. Jest pracownikiem wygaszanego gimnazjum w szkole podstawowej. Od 01.09.2019 r. zamierza przejść na emeryturę.
15.05.2019 r. otrzymała pismo w sprawie przeniesienia w stan nieczynny, na który nie wyraziła zgody. Przyczyną są zmiany organizacyjne, powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum oraz zmniejszenie ogólnej liczby oddziałów i godzin dydaktycznych. Będzie to skutkowało brakiem możliwości zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w ramach dotychczasowego pensum, którego wysokość była uwarunkowana pełnieniem przez nauczycielkę funkcji wicedyrektora.
Moje pytanie jest następujące: czy w powyższym przypadku nauczycielka po wypowiedzeniu stosunku pracy przez dyrektora (z art. 225 ust. 1, 6 i 12) oraz art 226. ust. 1 przepisów wprowadzających ustawę prawo oświatowe z 26.01.2017 r., i po odmowie przejścia w stan nieczynny może przejść na emeryturę z art. 88 KN, czy powinno to być jednak wypowiedzenie z art. 20 KN.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dokumentacja kadrowa pracownika. Proszę o pomoc w następującej kwestii: w sierpniu został zatrudniony nauczyciel. Podpisano wszelkie niezbędne dokumentu, w tym także umowę o pracę od 01.09.2018 r. Pod koniec września zatrudniony nauczyciele zrezygnował z podjęcia pracy. Proszę o wytyczne co w takiej sytuacji zrobić z całą dokumentacją kadrową. Czy należy ją zarchiwizować? Jeśli tak, to jakie wpisać daty skrajne zatrudnienia (nawiązanie stosunku pracy - rozwiązanie stosunku pracy), do którego w gruncie rzeczy nie doszło?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy poprawnie jest nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem od 2.09.16 r. do 30.06.17 r. na podstawie art. 10 ust. 7 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r., poz. 191 ze zm.) umowa na czas określony, na stanowisku nauczyciela historii, w wymiarze 9/18 etatu tj. 9/18 godz. tygodniowo, w celu zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania. Sytuacja ta zaistniała w wyniku, iż inny nauczyciel dnia 1 września zrezygnował z tych godzi i zmuszeni zostaliśmy do zatrudnienie nowej osoby na te godziny. W opisanej sytuacji trudno mówić o potrzebie zatrudnienia wynikającej z organizacji nauczania, a raczej o powstaniu vacatu. Potrzeba zatrudnienia nauczyciela, która wynika z organizacji nauczania to np. nauczanie indywidualne (lub inne zajęcia) zaplanowane na jeden rok szkolny lub jego część. Zasadniczo umowa o pracę zawarta od początku roku szkolnego (również od dnia rozpoczęcia zajęć) powinna zakończyć się 31 sierpnia, ponieważ nauczyciel nabywa prawo do urlopu wypoczynkowego w pełnym wymiarze. Dobrze, a jeśli nauczyciel ten pracował 1 września(tylko 1 dzień), a od 2 września zatrudniliśmy na ten vacat nowego nauczyciela to jaką podstawę prawną powinienem wstawić w umowie i czy wówczas poprawne jest i uzasadniające zatrudnienie tego nauczyciela na czas od 2 września do 30 czerwca?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w 2015 roku wziął jubileuszówkę za 25 lat pracy. W 2017 roku doniósł świadectwa pracy za okres 4 lat z rolnictwa. Czy należy mu się jubileuszówka za 30 lat pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe