Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o interpretację, czy należy się dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw. 13 za 2011 rok dla nauczyciela? Nauczyciel z dniem 31 sierpnia 2010 otrzymał wypowiedzenie z pracy na podstawie Art.20 ust.1 pkt.2 KN. Zgodnie z wyrokiem Sądu został przywrócony do pracy z dniem 29.04.2011r. Gotowość do pracy zgłosił 02.05.2011r. i pracował do 31.08.2011r, czyli do dnia otrzymania następnego wypowiedzenia na podstawie tego samego artykułu. Jeżeli się należy, to za jaki okres wypłacić ?
USTAWA z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej warunkuje nabycie prawa do tego wynagrodzenia w pełnej wysokości od przepracowania całego roku kalendarzowego. W przypadku nieprzepracowania całego roku, daje możliwość nabycia prawa do wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, pod warunkiem przepracowania co najmniej 6 miesięcy.
W art. 2 ust. 3 tejże ustawy wprowadzono wyjątki od powyższej reguły:
3. Przepracowanie co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane w przypadkach:
1)nawiązania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (szkoły wyższej),
2) zatrudnienia pracownika do pracy sezonowej, jeżeli umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż trzy miesiące,
3) powołania pracownika do czynnej służby wojskowej albo skierowania do odbycia służby zastępczej,
4) rozwiązania stosunku pracy w związku z:
a) przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenie rehabilitacyjne,
b) przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem,
c) likwidacją pracodawcy albo zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy,
d) likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją,
5) podjęcia zatrudnienia:
a) w wyniku przeniesienia służbowego,
b) na podstawie powołania lub wyboru,
c) w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo ze zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących tego pracodawcy,
d) w związku z likwidacją jednostki organizacyjnej poprzedniego pracodawcy lub jej reorganizacją,
e) po zwolnieniu z czynnej służby wojskowej albo po odbyciu służby zastępczej,
6) korzystania:
a) z urlopu wychowawczego,
b) z urlopu dla poratowania zdrowia,
c) przez nauczyciela lub nauczyciela akademickiego z urlopu do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego,
7) wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią pracownika.
Do nauczyciela, który został zwolniony z art. 20 KN, powinno się zatem zastosować powyższy przepis, przyjmując okres zatrudnienia od dnia sąowego przywrócenia do pracy do dnia rozwiązania stosunku pracy.
Ponadto, należy przeanalizować wyrok sądu pod względem dodatkowych zapisów. Jeżeli sąd w wyroku przyznał pracownikowi wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy, wówczas należy wziąć pod uwagę przepisy kodeksu pracy:
Art. 51. § 1. Pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy, wlicza się do
okresu zatrudnienia okres pozostawania bez pracy, za który przyznano wynagrodzenie. Okresu
pozostawania bez pracy, za który nie przyznano wynagrodzenia, nie uważa się za przerwę w
zatrudnieniu, pociągającą za sobą utratę uprawnień uzależnionych od nieprzerwanego zatrudnienia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 października 2019r poz. 2011 na wniosek pełnoletniego ucznia lub rodziców ucznia może wydać mLegitymację. W jaki sposób generowane są kody które szkoła przekazuje uczniowi aby uwierzytelnić mLegitymację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przyjąć dziecko do szkoły masowej (gimnazjum, do klasy III) ze szkoły specjalnej z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (lekkie upośledzenie umysłowe) na prośbę rodziców?
- Mam pytanie dotyczące odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego. Rodzice ucznia w czerwcu 2020 r. otrzymali opinię w sprawie odroczenia rozpoczęcia obowiązku szkolnego. Matka dostarczyła opinię do przedszkola integracyjnego, do którego dziecko uczęszcza od 4. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności, ale nie dopełniła obowiązku złożenia wniosku o odroczenie w szkole. Szkoła poszukiwała ucznia, lecz przedszkole nie podało informacji o tym, że dziecko kontynuuje naukę w placówce. W styczniu 2021 r. dyrektor przedszkola skontaktował się ze szkołą, informując o posiadanej opinii. Zgodnie z prawem dyrektor szkoły może odroczyć realizację obowiązku szkolnego do 31 sierpnia w roku, w którym dziecko kończy 7 lat. Co można zrobić w przedstawionej sytuacji? Czy dyrektor szkoły powinien wydać decyzję o odroczeniu ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecku autystycznemu, które uczęszcza do szkoły ogólnodostępnej, może być przydzielona pomoc nauczyciela, której obowiązki powierzył sprzątaczce? Dyrektor twierdzi, że jest to zgodne z przepisami z 1 stycznia 2016 r.,ponieważ pomoc nauczyciela nie realizuje podstawy programowej tylko pomoc „w codziennych czynnościach” i może być zatrudniona bez kwalifikacji pedagogicznych. Inną kwestią jest specjalizacja nauczyciela realizującego podstawę programową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przypadku dodatkowych godzin finansowanych ze środków pochodzących z budżetu UE należy zastosować metodę wyliczenia wynagrodzenia jak za godziny ponadwymiarowe?
1.Nauczyciel dyplomowany realizuje w szkole podstawowej 19/18 oraz 9/26.
Czy w takim przypadku jego stawka za tą godzinę wynosi - 45,99?
2.Dyrektor (dyplomowany) realizuje obowiązkowe godziny 1/18 oraz 2/26.
Czy w takim przypadku jego stawka za tą godzinę wynosi – 36,70?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe