Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podstawę prawną i przykładową uchwałę rady pedagogicznej dotyczącą dostosowań na egzaminie klasie VIII. Jakie są możliwe sposoby dostosowania na egzaminie klasy VIII, dyrektor szkoły zaznacza sposoby dostosowania wskazane przez radę pedagogiczną. W jaki sposób ma wskazać rada? Czy to ma być opinia, uchwała, czy tylko omówione na radzie pedagogicznej.
Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym, którego główne kompetencje są określone w art. 70 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Są to kompetencje o charakterze stanowiącym lub opiniującym. Wskazany przepis nie daje umocowania do podjęcia uchwały w sprawie dostosowań na egzaminie w klasie VIII. Podstawy prawnej wydania takiej uchwały należy zatem poszukać w innych aktach prawnych. W art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) znajdują się dwie podstawy prawne do podejmowania przez radę pedagogiczną uchwał.
Na podstawie art. 44zzr ust. 12 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o charakterze stanowiącym; rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, wymienionych w komunikacie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie, wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego dla ucznia, słuchacza albo absolwenta, o którym mowa w ust. 1-7. Komunikat został wydany dnia 19 sierpnia 2022 r. i opublikowany na stronie https://oke.waw.pl/artykuly/podglad.php?id_artykulu=3731.
Przykładowo: na podstawie art. 44zzr ust. 12 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę wskazującą sposoby dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2022/2023.
1) Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią: zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zeszycie zadań egzaminacyjnych, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi, przedłużenie czasu na wykonanie zadań z arkusza standardowego,
2) Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym: zapewnienie obecności specjalisty, odpowiednio pedagoga resocjalizacji lub socjoterapeuty (może być członkiem zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem, przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.
Na podstawie art. 44zzr ust. 6 i 7 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o charakterze opiniującym:
1) dotyczącą przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną,
2) dotyczącą przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.
Jeżeli chodzi o uchwały wydawane na podstawie art. 44zzr ust. 6 lub 7 ustawy o systemie oświaty, to aby uczeń mógł przystąpić do egzaminu w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, to rada pedagogiczna musi wydać pozytywną opinię. Przykładowo rada pedagogiczna pozytywnie opiniuje propozycje dostosowania formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczennicy, której ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, tj.: przystąpienie do egzaminu z języka polskiego w oddzielnej sali oraz możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego w wersji papierowej podczas egzaminu z języka polskiego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy do uchwały opiniującej rady pedagogicznej musi być załączona pisemna opinia rady pedagogicznej w sprawie podejmowanej uchwały?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zastępca dyrektora gimnazjum upoważniony pisemnie przez dyrektora do podpisywania dokumentacji szkolnej może swoją pieczątką stemplować i podpisywać arkusze ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w edukacji wczesnoszkolnej liczymy w zestawieniu miesięcznym nieobecności uczniów: dni czy godziny?
Czy w kl. O w przedszkolu liczymy zestawienia nieobecności uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2017/2018 uczennica została przyjęta do klasy VII szkoły podstawowej. Arkusze wypełniane są komputerowo. Zakładając arkusz na wzorze 63m (MEN-I/63m/2) z zał 7 do rozporządzenia z 2018r (Dz. U. z 2018r. poz. 939) pomijamy informacje, które zawsze są na pierwszej stronie arkusza ocen (np. nr w księdze uczniów, rok przyjęcia do szkoły, informacje o rodzicach). Czy i na jakim druku należy sporządzić „pierwszą stronę” arkusza ocen w obecnej szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy każda zmiana danych zawartych w zgłoszeniu do ewidencji, powstałych po wpisie do ewidencji, wymaga od placówki niepublicznej na gruncie art. 168 ust. 7 prawa oświatowego, uzyskania opinii kuratora oświaty o spełnieniu wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 1 pkt 1. Czy np. zmiana statutu nie wprowadzająca nowych zasad działania placówki, a jedynie mająca charakter uszczegóławiający, wymaga uzyskania takiej opinii? Przy jakich zmianach będzie to niezbędne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe