Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podstawę prawną i przykładową uchwałę rady pedagogicznej dotyczącą dostosowań na egzaminie klasie VIII. Jakie są możliwe sposoby dostosowania na egzaminie klasy VIII, dyrektor szkoły zaznacza sposoby dostosowania wskazane przez radę pedagogiczną. W jaki sposób ma wskazać rada? Czy to ma być opinia, uchwała, czy tylko omówione na radzie pedagogicznej.
Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym, którego główne kompetencje są określone w art. 70 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Są to kompetencje o charakterze stanowiącym lub opiniującym. Wskazany przepis nie daje umocowania do podjęcia uchwały w sprawie dostosowań na egzaminie w klasie VIII. Podstawy prawnej wydania takiej uchwały należy zatem poszukać w innych aktach prawnych. W art. 44zzr ustawy z dnia 7 września 1991 r. ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230) znajdują się dwie podstawy prawne do podejmowania przez radę pedagogiczną uchwał.
Na podstawie art. 44zzr ust. 12 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o charakterze stanowiącym; rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego, wymienionych w komunikacie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie, wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego dla ucznia, słuchacza albo absolwenta, o którym mowa w ust. 1-7. Komunikat został wydany dnia 19 sierpnia 2022 r. i opublikowany na stronie https://oke.waw.pl/artykuly/podglad.php?id_artykulu=3731.
Przykładowo: na podstawie art. 44zzr ust. 12 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę wskazującą sposoby dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2022/2023.
1) Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią: zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zeszycie zadań egzaminacyjnych, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi, przedłużenie czasu na wykonanie zadań z arkusza standardowego,
2) Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym: zapewnienie obecności specjalisty, odpowiednio pedagoga resocjalizacji lub socjoterapeuty (może być członkiem zespołu nadzorującego), jeżeli jest to niezbędne dla uzyskania właściwego kontaktu z uczniem, przystąpienie do egzaminu w oddzielnej sali.
Na podstawie art. 44zzr ust. 6 i 7 ustawy o systemie oświaty rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o charakterze opiniującym:
1) dotyczącą przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną,
2) dotyczącą przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty w warunkach dostosowanych do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.
Jeżeli chodzi o uchwały wydawane na podstawie art. 44zzr ust. 6 lub 7 ustawy o systemie oświaty, to aby uczeń mógł przystąpić do egzaminu w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, to rada pedagogiczna musi wydać pozytywną opinię. Przykładowo rada pedagogiczna pozytywnie opiniuje propozycje dostosowania formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla uczennicy, której ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, tj.: przystąpienie do egzaminu z języka polskiego w oddzielnej sali oraz możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego w wersji papierowej podczas egzaminu z języka polskiego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto jest administratorem danych osobowych w szkole - dyrektor szkoły, czy szkoła, którą reprezentuje dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie obowiązki ma dyrektor przedszkola i nauczyciele gdy do placówki zostaje przyjęte dziecko obcokrajowca?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany (z dyplomem ukończenia studiów I stopnia "nauczanie początkowe z matematyką" ) zawsze uczył w klasach I-III. Od 4 lat uczy matematyki w klasach 4-6 i ma 5 godzin edukacji matematycznej w klasie II. Czy rozporządzenie MEN pozwala prowadzić edukację matematyczną przez innego nauczyciela, rozdzielać w ten sposób w ogóle edukację wczesnoszkolną? Resztę edukacji wczesnoszkolnej w tej klasie ma inny nauczyciel. Oczywiście zajęć komputerowych, ruchowych i j.angielskiego uczą odpowiedni specjaliści.Czyli w tej klasie zajęcia prowadzi 5 nauczycieli, z czego 2 panie uczą edukacji wczesnoszkolnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy muszę mieć przewodnika idąc z wycieczką szkolną po Gorcach (do 1300 mnpm) i Pieninach (do 1000 mnpm)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące orzeczeń. Czy zapis dotyczący wskazania etapu obowiązywania kształcenia specjalnego może być sformułowany następująco: "do ukończenia szkoły branżowej I stopnia"? Czy takie określenie okresu obowiązywania orzeczenia jest błędne? W rozporządzeniu jest wprawdzie mowa o wydawaniu orzeczeń na rok szkolny bądź etap edukacyjny- szkoła branżowa to również etap edukacyjny. Czy zapis etap zarezerwowany jest tylko dla oznaczenia I, II, III i IV czy można go też określić opisowo: do ukończenia szkoły podstawowej, branżowej? Czy takie zapisy są wzajemnie dopuszczalne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe