Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc. Szkoła ponadgimnazjalna ma zapis w statucie, że pracuje w systemie semestr I i semestr II. Uczeń na I sem. nie miał żadnych podstaw do wystawienia ocen z trzech przedmiotów i otrzymał z nich nieklasyfikowania. Rada Pedagogiczna analizując tę sytuację (uczeń opuścił ponad 300 godz. w tym ponad 150 nieusprawiedliwionych, powtarzający klasę, wobec ucznia zastosowano procedury szkolne zgodnie ze statutem w związku z nieobecnościami, objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, uczeń niewspółpracujący ani z nauczycielami, ani ze specjalistami; nauczyciele zostali zapoznani przez dyrektora z rozporządzeniem MEN z 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania (...) z późn. zm. wg tekstu ujednoliconego na stan 10.12.2010 r. z parag.16, parag.17) nie wyraziła zgody na egzaminy klasyfikacyjne, większością głosów ponad 90%. Jaką decyzję ma podjąć dyrektor? Czy może skreślić ucznia w wyniku braku klasyfikacji śródrocznej? Czy może nie uznać decyzji Rady Pedagogicznej i ucznia pozostawić w klasie? Jeżeli tak, to jak powinna wyglądać dokumentacja?
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują możliwości skreślenia z listy ucznia z powodu braku klasyfikacji śródrocznej. Biorąc pod uwagę przepisy ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, zwłaszcza § 16, umieszczenie np. takiej możliwości w statucie szkoły byłoby sprzeczne z założeniami MEN.
Dyrektor nie może również nie uznać decyzji rady pedagogicznej w tej sprawie. Jest to bowiem jedna z tych spraw, w których decyduje rada a nie dyrektor.
Ustawa o systemie oświaty:
Art. 41. 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
W sytuacji ucznia nierealizującego obowiązku nauki, dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej ma dwie możliwości:
Pierwsza dotyczy jedynie uczniów pełnoletnich, czyli tych, których obowiązek nauki już nie dotyczy. Wówczas, mając odpowiedni zapis w statucie szkoły, można ucznia skreślić z listy uczniów.
Druga, i tu nie tylko możliwość, ale wręcz obowiązek - w przypadku ucznia objętego obowiązkiem nauki - poinformowanie odpowiedniego organu (gmina, na terenie której uczeń zamieszkuje) o nierealizowaniu tego obowiązku. Gmina w takiej sytuacji wszczyna postępowanie egzekucyjne wobec rodziców ucznia w celu przymuszenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy weszło już w życie nowe rozporządzenie dotyczące arkuszy ocen, a tym samym - nowe wzory arkuszy do gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację. Arkusze ocen w klasach 4-6sp mogą byc wypełnione pismem komputerowym. Co oznacza ten zapis? Czy to, że wdrukowujemy oceny w istniejący arkusz, czy może drukujemy dodatkową kartkę z ocenami i dopinamy do arkusza. Jeśli dopinamy do arkusza dodatkową kartę z ocenami, to czy musi byc na niej nr sygnatury obowiązującego druku? Regina Szafrańska-Dąbek
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o podanie wzoru wniosku o dopuszczenie przez dyrektora szkoły programu nauczania i podanie już nowej podstawy prawnej dla nowej podstawy programowej, która będzie obowiązywała w klasach I IV i VII szkoły Podstawowej od września 2017.Również wzór wniosku o podręczniki. Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy potwierdzanie przez słuchaczy szkół dla dorosłych obecności na zajęciach własnoręcznym podpisem dotyczy słuchaczy KKZ? Nowelizacja rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania z dnia 29.08 2014 roku, wprowadza obowiązek potwierdzania przez słuchaczy szkół dla dorosłych obecności na zajęciach własnoręcznym podpisem (paragrafu 10 ust.5). Czy ten zapis odnosi się również do słuchaczy Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych ? Jeśli tak z jakiego zapisu to wynika? Niejednoznaczność i wątpliwości budzi fakt , że prowadzenie tych kursów to pozaszkolna forma kształcenia dla dorosłych. Więc KKZ to nie szkoła zaoczna. Do słuchaczy KKZ nie odnosi się zapis (z rozporządzenia w sprawie oceniania i klasyfikowania ......) dotyczący obecności na zajęciach w 50 % obowiązkowych zajęć. Czy ten zapis obowiązujący od nowego roku szkolnego dotyczy organizatorów KKZ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co wpisać do dziennika lekcyjnego w miejsce tematów lekcji, gdy cała klasa (z nieznanego powodu) nie była obecna w szkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe