Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc. Szkoła ponadgimnazjalna ma zapis w statucie, że pracuje w systemie semestr I i semestr II. Uczeń na I sem. nie miał żadnych podstaw do wystawienia ocen z trzech przedmiotów i otrzymał z nich nieklasyfikowania. Rada Pedagogiczna analizując tę sytuację (uczeń opuścił ponad 300 godz. w tym ponad 150 nieusprawiedliwionych, powtarzający klasę, wobec ucznia zastosowano procedury szkolne zgodnie ze statutem w związku z nieobecnościami, objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną, uczeń niewspółpracujący ani z nauczycielami, ani ze specjalistami; nauczyciele zostali zapoznani przez dyrektora z rozporządzeniem MEN z 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania (...) z późn. zm. wg tekstu ujednoliconego na stan 10.12.2010 r. z parag.16, parag.17) nie wyraziła zgody na egzaminy klasyfikacyjne, większością głosów ponad 90%. Jaką decyzję ma podjąć dyrektor? Czy może skreślić ucznia w wyniku braku klasyfikacji śródrocznej? Czy może nie uznać decyzji Rady Pedagogicznej i ucznia pozostawić w klasie? Jeżeli tak, to jak powinna wyglądać dokumentacja?
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują możliwości skreślenia z listy ucznia z powodu braku klasyfikacji śródrocznej. Biorąc pod uwagę przepisy ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, zwłaszcza § 16, umieszczenie np. takiej możliwości w statucie szkoły byłoby sprzeczne z założeniami MEN.
Dyrektor nie może również nie uznać decyzji rady pedagogicznej w tej sprawie. Jest to bowiem jedna z tych spraw, w których decyduje rada a nie dyrektor.
Ustawa o systemie oświaty:
Art. 41. 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
W sytuacji ucznia nierealizującego obowiązku nauki, dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej ma dwie możliwości:
Pierwsza dotyczy jedynie uczniów pełnoletnich, czyli tych, których obowiązek nauki już nie dotyczy. Wówczas, mając odpowiedni zapis w statucie szkoły, można ucznia skreślić z listy uczniów.
Druga, i tu nie tylko możliwość, ale wręcz obowiązek - w przypadku ucznia objętego obowiązkiem nauki - poinformowanie odpowiedniego organu (gmina, na terenie której uczeń zamieszkuje) o nierealizowaniu tego obowiązku. Gmina w takiej sytuacji wszczyna postępowanie egzekucyjne wobec rodziców ucznia w celu przymuszenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy Arkusz organizacyjny bursy szkolnej na rok szk. 2017/2018 wymaga zasięgnięcia opinii zakładowych organizacji związkowych? Jeśli tak, proszę o podstawę prawną, na którą powinien powołać się dyrektor bursy zwracając się do organizacji związkowych o wydanie opinii w sprawie Arkusza organizacji bursy na rok szk. 2017/2018. Organ prowadzący w ramach wytycznych do sporządzania Arkusza żąda jako załącznika m.in. kserokopie zakładowych organizacji związkowych powołując się na rozporządzenie MEN z 17 marca 2017 w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U.2017, poz. 649) - czy słusznie? Wydaje mi się, że nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kilka lat temu zostałam wpisana na liste ekspertow od spraw awansu zawodowego,nie otrzymałam powiadomienia,że zostałam skreślona z listy.Jadnocześnie rozporządzenie zaleca uaktualnianie danych.Gdzie znajdę taką listę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy frekwencja w „zerówce” poniżej 50% z powodu częstych chorób dziecka nie skutkuje automatycznie odroczeniem obowiązku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy każda legitymacja 67aMEN-I/50a-N/2 łączy się z wydaniem zaświadczenia dla opiekuna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli nauczyciel nie zgadza się z wysokością dodatku motywacyjnego przyznanego prze dyrektora jak powinien postąpić?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe