Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc w zakresie ustalenia zadań i obowiązków nauczyciela wspomagającego dla dziecka z autyzmem w przedszkolu.
Tzw. nauczyciel wspomagający, czyli legitymujący się kwalifikacjami z zakresu pedagogiki specjalnej, zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia ucznia ze spektrum autyzmu w przedszkolu lub w szkole wykonuje zadania określone w § 7 ust 7 - 8 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodziezy niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrozonych niedostosowanie społecznym (Dz.U z 24 sierpnia 2017 poz. 1578). Do zakresu jego zadań należy:
- Prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami pracującymi w oddziale (wiodącymi) i specjalistami pracującymi z dzieckiem - zajęć edukacyjnych (w tym przypadku zajęć określonych podstawa programową wychowania przedszkolnego) oraz innych zajęć określonych dla dziecka w IPET (rewalidacyjnych oraz z zakresu udzielanej mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej);
- Prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami pracy wychowawczej z tymże dzieckiem.
Zatem, Nauczyciel wspomagający:
- Zobowiązany jest do posiadania wyspecjalizowanej wiedzy w dziedzinie swojej pracy, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych potrzeb swojego podopiecznego.
- Jest w stałym kontakcie z rodziną, a także ze specjalistami pracującymi
z podopiecznym tak, aby zachować zgodny kierunek pracy.
- Wspiera podopiecznego w trakcie zajęć organizowanych w jego oddziale.
- Organizuje otocznie tak, aby umożliwić dziecku samodzielne realizowanie potrzeb oraz funkcjonowanie w grupie.
- W porozumieniu z nauczycielem prowadzącym zajęcia przygotowuje odpowiedzeniem metody oraz pomoce do pracy z danym dzieckiem.
- Ustala cele do pracy z dzieckiem i planujezadania niezbędne do ich osiągnięcia.
- Współtworzy Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny.
- Współprowadzi kartę/zeszyt obserwacji dziecka.
- Dokonuje systematycznej ewaluacji swojej pracy.
Prosze pamiętać, że to dyrektor przedszkola, na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz wskazań zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – mając też na uwadze pensum określone przez organ prowadzący przedszkole dla nauczyciela na tym stanowisku - wyznacza konkretne zajęcia, w których ma on uczestniczyć w ciągu tygodnia. Proszę również mieć na uwadze, że na mocy znowelizowanej Karty Nauczyciela - od 1 września 2018r. pensum to będzie obowiązkowo wynosiło 20 godz.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki wzór arkusza ocen obowiązuje do klasy 1 szkoły podstawowej od września 2017r.?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła podstawowa publiczna ale nie samorządowa tylko prowadzona przez osobę fizyczną musi zastosować się od maja do przepisów RODO? Jeżeli tak to czy na państwa stronie będzie coś o wdrażaniu tych przepisów?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Wypłacamy ekwiwalent za pranie odzieży z dołu tzn. za rok poprzedni w 2020 za 2019 (dotyczy obsługi i nauczycieli wf). Czy należy się ekwiwalent nauczycielowi wf który w 2019 był zatrudniony na zastępstwo od stycznia do czerwca, a obecnie nie jest już pracownikiem naszej szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole w przypadku dwóch klas są podziały na dwie grupy na takich przedmiotach jak język angielski, informatyka oraz lekcje wychowania fizycznego. Zdarza się sytuacja, gdy nauczyciel prowadzący np. informatykę w grupie 1 jest nieobecny w pracy. W tym samym czasie grupa 2 ma język angielski. Ze względu na brak zorganizowania zastępstwa w 1 grupie łączy się grupę 1 i 2. Czy w takim przypadku jak ma zostać policzona godzina zajęć, jeśli nauczyciel miał prowadzić lekcje z np. 15 uczniami (1 grupa), a miał pod opieka całą klasę (grupa 1 i 2)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy wewnętrznego Regulaminu ZFŚS.
Znalazłam następujące wyjaśnienie dotyczące uprawnień z ZFŚŚ:
"Emeryt korzysta z ZFŚS u ostatniego pracodawcy…… z wyjątkiem sytuacji, gdy ponownie podejmuje zatrudnienie, czyli jeżeli emeryt podjął zatrudnienie w innym zakładzie pracy, wówczas przyjmuje się, że zyskuje on status beneficjenta ZFŚS w tym zakładzie, a traci uprawnienie do ZFŚS w zakładzie, w którym dotychczas był beneficjentem jako emeryt. Stanowisko takie przedstawił Sąd Najwyższy w uchwale z 15 listopada 1991 r. I PZP 56/91, który wskazał, iż status pracownika jest w tym wypadku "mocniejszy" od statusu emeryta. Jeżeli zaś emeryt ponownie podejmie pracę, to świadczenia przysługują mu nie z tej racji, że jest emerytem, lecz dlatego, że jest pracownikiem".
Inna Koleżanka otrzymała interpretację, że jeśli nauczyciel emeryt podejmie pracę w innej szkole, nie w tej, z której jest beneficjentem ZFŚS, to otrzymuje świadczenie zarówno jako emeryt i jako nauczyciel. Nie otrzyma jako emeryt, jeśli zawiesi emeryturę.
Co jest prawdą?
Dodam, że oba źródła jako podstawę prawną podają:
• Uchwała Sądu Najwyższego z 15 listopada 1991 r. (I PZP 56/91).
• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz.U. 2016 r. poz. 800 z późn. zm.) - art. 2 pkt 5.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe